Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ En hel er en halv og to kvarte – Danseteater om skilsmisse lige i børnehøjde

Danseteatret Gazart skaber en fin stemningsskildring af skilsmissens mange facetter i forestillingen En hel er en halv og to kvarte.  

En tredjedel af alle børn i Danmark oplever skilsmisse, og når beslutningen om at bryde op er truffet og handlingen eksekveres får det store konsekvenser – også for børnene.

Annonce

Der skal flyttes, findes nye rammer og fikses forhold. Følelser skal finpudses og omplaceres – men hvordan gør man det, og hvordan ser det ud fra børnehøjde?

En hel er en halv og to kvarte af Gazart. Foto: Søren Meisner

Det har danseteatret Gazart sat sig for at give et bud på med forestillingen En hel er en halv og to kvarte – og det lykkes rigtig godt.

På scenen står tre dansere, i samspil med en scenografi af flyttekasser og komponisten Rumpistols elektroniske lyd, og sætter bevægelse og krop til de stemninger og situationer der kan opstå når skilsmissen er trådt i kraft.

Her er ingen lineær fortælling, men derimod en række små stemningsmættede optrin, der billedskarpt viser en verden af frustration, fortvivlelse, glæde og håb i en fin balance mellem alvor og humor. Og det fungerer godt i børnehøjde – som min 7-årige ledsager, der var dybt optaget hele vejen igennem formuleret det: ”Det var en virkelig god forestilling og det var lige den type musik, jeg godt kan lide”.

Men tilbage til forestillingen, hvor man i begyndelsen mærker frustration og forvirring. Fra højtalerne flyder lyden af børnestemmer der forsøger at finde system i de nye deleordninger med opremsninger af dage og ditto ting der skal huskes og fragtes frem og tilbage, tasker, idrætstøj, fodboldstøvler etc. De tre dansere på scenen flytter febrilsk rundt på flyttekasserne, mens deres kroppe har svært ved at finde et hvile og famlende i gulvhøjde, nærmest flyder ud imellem de mange kasser og synes opløst til løsrevne komponenter i en verden af uoverskuelighed. Men langsomt findes en form. Der kommer synkronisering i koreografierne. Kasser stables og får form af genkendelighed, som fx da de sættes i række og skubbes frem som et langt tog, eller små lygter tændes i kasserne og en hjemlig hus-hygge pludselig lyser op. Her er koreografier med voksenbevægelser og dans, som ikke handler om børneleg eller bevægemønstre og det er måske en del af pointen, at de voksnes kropssprog er blevet fremmed og uforståeligt. Imens spiller andre koreografier langt mere ind i børnenes kropslige univers med elementer af leg, som bringer genkendelsens jubel på stolerækkerne. Komponisten Rumpistols elektroniske lyd er et scoop for forestillingen og samtidig et essentielt drivende element, som i den grad driver forestillings energi. 

En hel er en halv og to kvarte
En hel er en halv og to kvarte af Gazart. Foto: Søren Meisner

Det er en rigtig fin forestilling Gazart har skabt, og det er en fornøjelse at se en så alvorstung tematik blive omsat til dans, musik og scenografi i et så velfungerende univers for børn.

Om danseteatret Gazart

Gazarts forestillinger er kendetegnede ved nysgerrige undersøgelser af hverdagens velkendte situationer. De skaber nye perspektiver på de små trivialiteter vi omgiver os med, men sjældent tillægger nævneværdig betydning. Med sine koreografier prikker Tali hul på fantasien, og lader den flyde frit i finurlige universer, der rummer mere, end det vi kan se med det blotte øje. Ofte i en kreativ dialog mellem dansen som formsprog, og andre kunstneriske udtryksformer.

Læs mere om forestillingen her.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...