Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Solidaritet: Horsens Teaterfestival inviterer Aprilfestivalens forestillinger med i årets program

Horsens Teaterfestival tilbyder i år de mange børn- og ungeforestillinger, som ikke fik mulighed for at spille på Aprilfestivalen, en plads i programmet. 

Det er et prisværdigt initiativ, der betyder at såvel formidlere som publikum får en mulighed for at se med på årets produktioner. Men også at Horsens Teaterfestival vokser sig op til fire gange større end den normalt ville være, og hvad betyder det for en festival? ISCENE fik en snak med festivalleder Maria Suh om initiativet, solidaritet i branchen og årets festival. 

Annonce

Hvad betyder det for hele festivalen, at der kommer så mange nye forestillinger med? 

Normalt er festivalen lagt an på, at vi inviterer 30-35 forestillinger. I år havde vi allerede inviteret de 12 af forestillingerne, så vi var godt i gang med at fylde programmet. Nu har vi fået tilmeldinger fra 67 teatre med 85 forestillinger og der er stadig over en uge til deadline for tilmeldinger, så vi bliver mange.

Lige nu har jeg slet ikke overblik over de mange konsekvenser af den beslutning, jeg har truffet, men det føles som det rigtige at gøre, og jeg er sikker på, at vi sammen kan løse alle de udfordringer, der kommer. Vi er i gang med at støvsuge byen for ledige lokaler, og også lokalt har vi mærket en kæmpe goodwill fra skoler, kulturinstitutioner og erhvervsliv. Alle vil gerne støtte op for at skabe gode oplevelser, når vi er tilbage igen til en ny hverdag. Derudover vil der være en bred appel til de deltagende teatre om at hjælpe til så meget, som de overhovedet kan. 

Hvordan kan det økonomisk lade sig gøre – har I fået tilført ekstra midler? 

Nej vi har ikke fået ekstra midler, men alle de tolv teatre, vi havde inviteret, har sagt ja til at ophæve vores aftaler og i stedet gået med på at dele den pulje penge, jeg har til at købe forestillinger, ligeligt mellem alle de teatre der tilmelder sig. Det synes jeg er god stil og meget rørende i en tid, hvor hver en krone tæller i et teaters regnskab. Her er alle solidariske! Og det er helt vildt, hvor god en opbakning vi har fået fra branchen til vores initiativ. 

Derudover har Teatercentrum tilbudt at hjælpe med både arbejdskraft og systemer, hvilket betyder, at vi får en masse kapacitet og erfaring ind over fra Aprilfestival.

Hvad er de største udfordringer ved at sammenlægge de to festivaler og hvad gør I for at løse dem? 

Vi sammenlægger ikke de to festivaler. Jeg har sammen med dramaturgiatet og Horsens Kommune besluttet, at vi i år ekstraordinært åbner Horsens Teaterfestival op for alle refusionsberettigede forestillinger. Vi håber, vi kan komme til Aprilfestival i Holbæk en anden gang, for der var virkelig lagt op til en spændende festival med mange nye initiativer.

Hvad er kriterierne for at komme med? 

Vi vil som udgangspunkt gøre alt, hvad vi kan for, at hvert teater får minimum en forestilling med på festivalen. Og så må vi se, hvor mange der er plads til ud over det. Alle udendørsforestillinger, som ikke har brug for et reservelokale er automatisk med i programmet. Det bliver i sidste ende mig, der kommer til at træffe valget, hvis der er forestillinger vi ikke kan få med, men vi vil gøre alt, hvad vi kan for at få plads til alle. Men vi kan ikke trylle flere lokaler frem, end der er.

Læs mere om Horsens Teaterfestival her

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...