Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Anja Vang Kragh: Kostumer som penselstrøg

Kostumier Anja Vang Kragh bruger sine kostumer som penselstrøg i elegante scenebilleder i operaforestillinger, der kalder på grandiose udtryk.

Hvad ser vi på billedet, og hvad giver kostumerne til fortællingen?

Annonce

Vi ser den militære leder, Marsk Stig (Johan Reuter), der kalder ”De sammensvorne” til revolution mod kongen i forestillingen Drot og Marsk (Det Kongelige Teater, 2019). ”De sammensvorne” er i jakker med printede vinterbilleder med motiver fra bl.a. Otto Baches maleri Mordet i Finderup Lade.

Motiverne af vinter, skov og gamle sten sætter stemningen. Operaen starter i foråret, men ender i vinteren med kongens død. Scenografien arbejdede med to udtryk. I kongeslottet er alt smukt, mens der udenfor er rå, grå overflader á la en bunker.

Hvad betyder din stil for forestillingens samlede udtryk og tone?

Stilen er atypisk i forhold til det, jeg plejer at lave. Det er ofte mere vildt og overdimensioneret. Jeg ville sammen med instruktør og scenograf skabe store, elegante scenebilleder, hvor jeg nærmest laver malerier med de store grupper, så kostumerne bliver som penselstrøg. Brede strøg med smukke farveskalaer.

Hvad overraskede dig, da sangerne begyndte at arbejde med kostumerne?

Jeg har lavet mange operaforestillinger, så jeg har stor erfaring med at lave korkostumerne, der helst skal være meget praktiske – som telte. Det skal være nemt for sangerne at arbejde med. Det er lidt sværere at skabe kostumer til hovedrollerne, der ofte står stille og synger i lang tid. Det kan gå virkelig galt, hvis solosangerne ikke føler sig tilpas i deres kostumer. I denne forestilling giver kostumerne dem kraft, power, og sangerne er glade for dem.

Hvilke udfordringer havde du med at lave kostumerne?

Der er jo altid den negative udfordring, at man skal spare. Vi vil jo så gerne lave det helt store udtræk i operaen, men der er så få midler til at skabe grandiose billeder. Her i Danmark koster skræddertimer mest, så jeg løser det ved at lave simple former, der er hurtige at sy, så jeg kan bruge det smukkeste, dyreste stof.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...