Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Hotel Pro Forma: 28 år med Operation:Orfeo

I juni kan det danske publikum igen opleve Hotel Pro Formas ikoniske operaværk Operation:Orfeo. Men hvad er det, der gør forestillingen interessant her 28 år efter urpremieren? Det har ISCENE spurgt instruktør Kirsten Dehlholm om.

Operation:Orfeo udgør sammen med Hotel Pro Formas to andre værker Gilgamesh og Amduat. En iltmaskine en trilogi om underverdenen. Alle tre iscenesættelser tager udgangspunkt i oldtidsfortællinger og myter.

Annonce

Evigtgyldige historier

Men hvorfor er disse oldtidsfortællinger interessante at se iscenesat i 2021, og hvad kan de sige os i dag?

“Disse oldtidsfortællinger forbliver evigt gyldige i deres menneskelige fortællinger. Og spændende i deres handlinger og måde at kommunikere på. Vi er optaget af livet og døden og alle de ritualer, der er forbundne hermed. Mennesker har til alle tider været interesseret i at fortælle egne og andres historier”, fortæller Kirsten Dehlholm og uddyber, at iscenesættelsen stadig holder i dag fordi: “den måde Hotel Pro Forma fortæller disse historier på, bliver fortalt i nutidens sprog og bliver sat ind verden af i dag”.

“Disse tre historier er blot en lille bitte del af en meget stor mængde historier fra oldtiden. De har hver deres værdier og kvaliteter. Det er blot tilfældigt, at jeg er stødt ind i dem igennem årene. Men det er interessant at bruge dem, da de repræsenterer helt forskellige kulturer, egne og tider”, forklarer Kirsten Dehlholm om valget af netop de tre myter, der udgør Hotel Pro Formas underverdenstrilogi.

operation:orfeo hotel pro forma
Kirsten Dehlholm. Foto: Torben Eskerod

Operation:Orfeo har kultstatus

Med de tre iscenesættelser ønsker Kirsten Dehlholm og Hotel Pro Forma at sætte tanker og følelser i gang hos publikum, der minder os om, “at vi mennesker i grunden ligner hinanden en hel del, igennem alle disse årtusinder”.

Operation:Orfeo havde urpremiere i 1993. Det er altså en 28 år gammel forestilling. Men hvad er det særlige, som gør, at den stadig spiller efter så mange år? Ifølge Kirsten Dehlholm skyldes det blandt andet, at “den er skabt som et tidløst kunstværk med gyldighed hos os alle til hver en tid”. Og forestillingen har da også haft en stor personlig betydning for Kirsten Dehlholm:

“Det har været min indgang til verdens kunstscener. Det var et fuldendt kunstværk, da den blev til. Den kunne vises igen og igen, hvis den fik lov at få plads på et af de store teatre. Nu er der er for længst udsolgt, men teatrene er bange for, at de ikke kan sælge billetter. Det er mærkeligt, for den har noget at sige alle. Den har fået kultstatus”. 

amdualt en iltmaskine hotel pro forma
AMUDAT. En iltmaskine, Hotel Pro Forma. Foto: Rasmus Sigvaldi

Sidste gang i Danmark

To af underverdenstrilogiens tre forestillinger kan opleves under CPH Stage 2021. Del tre, Operation:Orfeo i en genopførelse, som Hotel Pro Forma bebuder, bliver den sidste nogensinde på dansk grund, og del to, AMDUAT. En iltmaskine, der blev aflyst i foråret 2020 på grund af pandemien.

AMDUAT. En iltmaskine er baseret på forfatter Harald Voetmanns bog af samme navn og sætter fokus på døden som livets grundvilkår. Fortællingen er om en mand, som ligger døende på et sygehus, mens den ægyptiske solgud rejser gennem underverdenen. 

Læs mere om Operation:Orfeo og se trailer her. Og læs mere om AMDUAT. En iltmaskine her.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...