Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Bohr – artistisk atomfysik i skarp fortælling om paradokser

Teater Glimt fortæller i 100-året for hans modtagelse af Nobelprisen Niels Bohrs historie gennem paradokser, gags og artisteri. Forestillingen stiller skarpt på videnskabens paradokser og vilde ideer i et visuelt dragende samspil mellem artister og scenografi.

Først står de i silhuet foran det lysende udspændte lærred. Så kommer de mod os. Bristefærdige af fortællingen. Ordene snubler ud og blander sig. Hvem skal fortælle. Ham med mikrofonen naturligvis. Og så er vi i gang med historien om fysikeren Niels Bohr, der fik Nobelprisen for 100 år siden og hvis teorier spillede en væsentlig rolle for opfindelsen af atombomben.

Annonce
Bohr, Glimt. Foto: Søren Meisner
Bohr, Glimt. Foto: Søren Meisner

Paradokserne kommer til live

Det er tungt stof, Glimt har kastet sig over. Det er svært at forstå atomfysikken, fyldt med paradokser som den er. Og som Bohr nok også var som karakter, skiftevis legesyg og dybt fokuseret. Det er da også netop i paradokserne og videnskabens vilde ideer, forestillingen tager afsæt. I teksten, der i enkelte passager kræver ret spidse ører, men i andre fiffigt spiller på modstillingerne, til vi bliver rundtossede.

Men især kommer paradokserne til live i samspillet mellem ordene og kroppene i et show, der med glimt i øjet tryller Bohrs karakteristiske pibe frem her, der og alle steder. Hvor tyngdeloven udfordres af balancekunst og af Elise Bjerkelund Reines overjordisk smidige krop, der både på jorden og i luften organisk former sig i stadigt mere overraskende positioner – måske dom forskeren undersøger og overraskes af sit stof.

Bohr, Glimt. Foto: Søren Meisner
Bohr, Glimt. Foto: Søren Meisner

Kvantespringets idé

Vi bringes med hast gennem fysikkens historie fra grækernes tid til Bohrs. Som krumtap i fortællingen ligger Bohs livslange kontrovers med kollegaen Albert Einstein. Kan kun det, der kan måles, være fysik? Einstein mente ja, Bohr nej. Forestillingen er (naturligvis) på Bohrs side. Den fortæller sin sandhed, for vi kommer aldrig til at forstå det hele.

Et glimt af forståelse får vi dog i den mest magiske del af fysiktimen med Margherita Mischitellis tur med sit store Cyr hjul. Som hun drejer rundt og rundt og bliver et med hjulet, aner vi atomets bevægelse og kvantespringets idé med elektronernes uforudsigelige baneskift.

Senere i Bohrs liv indtræffer en privat tragedie, da hans søn dør i en bådulykke. Uendeligt smukt formidlet i Jakob Schnack Krogs krog selvkomponerede sang. Professionelt er atombomben en tragedie. Den visualiseres stærkt som en lysende, rund skønhed, hvor røgen først siver, så fosser fra, inden den langsomt imploderer og trækker alt liv med sig.

Bohr, Glimt. Foto: Søren Meisner
Bohr, Glimt. Foto: Søren Meisner

God cocktail af fortælleelementer

Bohr bruger resten af livet på at arbejde for fred. Han troede ikke, at bomben skulle bruges til andet end at skræmme med. Eller gjorde han? Endnu et paradoks er det, når ambition og nysgerrighed spærrer for selvindsigt og politisk analyse. Fint aspekt at have med, selvom selve tekstsekvensen bliver noget for lang.

Bohr forener det tænksomme med det pudsigt sjove og helt spektakulære. Alle elementer, der kan genfindes i titelkarakterens liv og virke. Det er som sagt lidt rigelig tekst, men det dramaturgiske fokus på paradokser er skarpt, og samspillet mellem scenografi, dialog, gags og artistiske numre en godt tænkt og ikke mindst udført cocktail af fortælleelementer, det både kalder på smilet, suget i maven og refleksionen over et helt særligt liv.

Se forestillingstrailer her.

Iscenesættelse: Lars Lindegaard Gregersen. Dramaturg og co-iscenesættelse: Jesper Pedersen. Komponist: Camilla Bang. Lysdesign: Michael Breiner. Videodesign: Søren Knud.

Medvirkende: Mo Chara, Elise Bjerkelund Reine, Margherita Mischitelli og Jakob Schnack Krog.

Spiller på Teater ZeBU 26. marts – 2. april 2022.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...