Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Skyggernes Museum – postmoderne mordleg på 90’ernes Vesterbro

Skyggernes Museum er rykket ind i kælderen Basement på Vesterbro, hvor Jokum Rohde sender Max Skræk på jagt efter sig selv i fortidens og kulturens skygger. Det er Rohde-classic – et postmoderne melodrama, der forløses i en fin iscenesættelse, der giver plads til det sarte midt i det dominerende underholdningsvanvid.   

Først stenet, så næsten skævtrukket kokainruset sidder forfatteren Max Skræk i sin (mentale) glasklokke, mens virkeligheden og fantasiens karakterer blander sig udenfor ruden. Eller måske er karaktererne derude ”bare træk i menneskers karakter”, som det überpædagogisk understreges med lidt forskellig ordlyd flere gange i Jokum Rohdes særdeles jokumrohdeske tekst, der blander horror, melodrama og porno med tidsrejser i en form for virkelighed. Vi er med andre ord i Max’ bevidsthed og den er pumpet godt op med fantasier om sex og vold, men rummer også en eksistentiel smerte, hvis navn muligvis er længsel, muligvis blot nostalgi.

Annonce
Skyggernes Museum
Skyggernes Museum i Basement. Foto: Henrik Ohsten Rasmussen.

Den store digtergryde

I 90’erne skelnede man mellem fiktion og virkelighed, mener Max at erindre. Man kunne også mene, at netop 90’erne var årtiet, hvor postmodernismens nivellerende leg med niveauer blev mainstream. Hans oplevelse af, at byen dengang var af kød og blod, mens den i dag er af glas, er måske en renere beskrivelse af den længsel, der undslipper ham, fordi han er løbet vild i sig selv.

Alt flyder sammen i den store digtergryde og/eller bevidsthed, hvor han det ene øjeblik er Jonathan Swifts Gulliver, der vokser til kæmpestørrelse på flugt fra det måske begåede mord på Tøndergade 16, det næste øjeblik er han Max, der forelsker sig i sin ven Gullivers kæreste, Thalia. Hun er som bekendt komediens muse, men huserer her også i Yvonnes videoshop iført Hunulven Ilses lange, gule fletninger, og som moderligt sexobjekt i den gotiske slotssal, der måske befinder sig i Salem og dermed kipper med hatten til Stephen Kings univers.

Skyggernes Museum
Skyggernes Museum i Basement. Foto: Henrik Ohsten Rasmussen.

Melodrama med hud og hår

Referencerne til populærkulturen krydses med lidt Nietzsche, lidt Pasolini og et bibelcitat, men holdes dygtigt sammen til en underholdende fortælling, der måske ikke gemmer på de store dybder under den glitrende, intertekstuelle fortælleflade, men det behøver den jo heller ikke at gøre. Skyggernes Museum vil melodramaet med hud og hår og placerer sig trods sine mulige autofiktive træk langt fra tidens generelle udtryk for identitetshigen.

Morten Burian kan have lidt svært ved at disciplinere sig selv som instruktør, men lykkes denne gang overmåde godt med at forløse det tekstlige vanvid, der bruser over i teatralske positurer og opkørt replikbehandling i første del. Efter pausen indtræffer en sart alvor i den tyste, stearinoplyste seance i slotssalen, og iscenesættelsen foldes nu ud med en vekslen mellem det fortsatte trip i højt gear og blide, langsomme momenter.

Skyggernes Museum
Skyggernes Museum i Basement. Foto: Henrik Ohsten Rasmussen.

Smæk for skillingen

Morten Burian spiller selv Max Skræk og viser overlegent sit brede register fra det befippede over det lystne og megalomane til det helt nedtonede i mødet med Thalia på kærlighedens drømmealtan over vores hoveder. Nanna Finding Koppel behersker flot alle fremtrædelser af denne omskiftelige Thalia, denne drøm om en luder-madonna-kvinde. Hvorfor hun skal præsenteres nøgen, mens Burian beholder trussen på, lige meget hvor meget ruderne dugger og dækkes af sekreter, må vist tilskrives et levn fra 90’erne. Det er i hvert fald svært at se en kunstnerisk begrundelse.

Simon Bennebjerg fuldender trekanten. Hans særlige sans for det diabolske presses til kanten – og måske lidt over. Også han er en idé. Magikeren, troldmanden, der som Thalia konstant transformerer sig og næsten er mest skræmmende som den grimasserende terapeut med det rødmalede ansigt.

Der er fuld smæk for skillingen i kælderen Basement, der med sine rå vægge og ståltrappekonstruktioner blot tilsat højtråbende lys og bankende rytmer hurtigt hensætter os til byen af kød og blod, hvor Max måske finder sig selv, inden han forlader os.

Manuskript: Jokum Rohde. Iscenesættelse: Morten Burian. Lyddesign: Jacobe Suissa. Lysdesign: Morten Kolbak.

Medvirkende: Nanna Finding Koppel, Simon Bennebjerg og Morten Burian.

Skyggernes Museum spiller i Basement i København fra 28. januar – 11. februar 2023.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...