Populært lige nu

Her er de otte nominerede skuespillere til Teaterflisen 2024

Nu kan hele landet igen være med til at afgøre, hvilken kendt skuespiller, der i år skal have sin bronzekarikatur støbt ned i en...

Bud på ny scenekunstreform: Seks indsatsområder skal bringe scenekunsten ind i fremtiden 

Dansk Teater fremlagde mandag deres forslag til en eventuelt kommende scenekunstreform, da Scenekunstens Årsmøde løb af stablen i Skuespilhuset under CPH STAGE.  Dansk Teater har...
Annoncespot_imgspot_img

At skabe Adam med dårlig ånde…

Mille Lehfeldt fik salen til at hulke af grin, da hun spillede Gud, som skabte Adam i den Reumertnominerede satire En smule i overkanten (Platt-Form, 2017). Men hvad var det særlige ved netop denne scene, og hvordan var det at puste liv i en medspiller, der hader dårlig ånde?

Hvad følte du i netop denne scene?

En utrolig mangel på luft. Det er overraskende hårdt at puste med lyd i et minut, når man samtidig har valgt at lave en meget lav karakter. Husk på, at Gud jo skabte Adam i sit billede, og da Laus er utrolig lav, synes jeg, det mest naturlige ville være, at min Gud også var en kort fætter.

Hvad tænkte du på for at kunne spille den?

Personligt var jeg dybt inspireret af Yoda, den kloge gamle hobbit-grimling fra Star Wars. Der er noget stoisk over ham, som jeg synes klæder en scenisk Gud.

Hvilket greb brugte du for at få publikum til at grine hver aften i denne situation?

Bare det at iscenesætte ”skabelsen” er et håbløst projekt. Hele situationen og vores karakterer er så absurde, at det gælder om at forsvare figuren med alt, hvad man har. Man skal ikke gå efter latteren, men stole på at materialet er godt nok … stole på det fysiske forarbejde og vores tekst.

Hvordan genkaldte du dig den følelse aften efter aften?

Det kan godt være svært at skulle puste med indlevelse på en medspiller med ekstremt sart lugtesans, så det gav mig uden tvivl en udfordring hver aften, men til gengæld gav det mig også en helt reel irritation på mine medspillere, som jeg kunne bruge i mit spil. På den måde er det her fag så givende.

Hvad var det vigtigste, publikum skulle have ud af denne scene?

Vi skal kunne grine af os selv. Gennem humor kan vi få vendt svære emner og måske endda få ændret lidt på vores perspektiv. Religionskritik er vigtig, og vi må ikke glemme at tæske lidt på vores egen kultur og tro. Skabelsesberetningen er smuk, men altså også ret fjollet.

Hvad var det sværeste ved at spille netop denne scene?

Udover at skulle portrættere Gud!! Så var det sværeste nok ikke selv at grine. I selskab med Jakob og Laus er det noget af en opgave.

Seneste

Mindeord for teaterdirektør Lars Sennels

Da Lars Sennels sidste år forlod sit job som...

Skal vi nedlægge Statens Kunstfond og lade politikerne uddele kunststøtte?

Kommentar fra Jakob Tekla Jørgensen

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Mindeord for teaterdirektør Lars Sennels

Da Lars Sennels sidste år forlod sit job som...

Skal vi nedlægge Statens Kunstfond og lade politikerne uddele kunststøtte?

Kommentar fra Jakob Tekla Jørgensen

Bevilling til BIRCA kickstarter nyt arkiv for kunstneriske undersøgelsesprocesser

Nyt projekt hos BIRCA skal indsamle og dele viden...
Annonce
Annonce

Mindeord for teaterdirektør Lars Sennels

Da Lars Sennels sidste år forlod sit job som teaterdirektør ved Vendsyssel Teater i Hjørring, var det for at flytte til København til sin...