Populært lige nu

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk...

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...
Annoncespot_imgspot_img

At skabe Adam med dårlig ånde…

Mille Lehfeldt fik salen til at hulke af grin, da hun spillede Gud, som skabte Adam i den Reumertnominerede satire En smule i overkanten (Platt-Form, 2017). Men hvad var det særlige ved netop denne scene, og hvordan var det at puste liv i en medspiller, der hader dårlig ånde?

Hvad følte du i netop denne scene?

Annonce

En utrolig mangel på luft. Det er overraskende hårdt at puste med lyd i et minut, når man samtidig har valgt at lave en meget lav karakter. Husk på, at Gud jo skabte Adam i sit billede, og da Laus er utrolig lav, synes jeg, det mest naturlige ville være, at min Gud også var en kort fætter.

Hvad tænkte du på for at kunne spille den?

Personligt var jeg dybt inspireret af Yoda, den kloge gamle hobbit-grimling fra Star Wars. Der er noget stoisk over ham, som jeg synes klæder en scenisk Gud.

Hvilket greb brugte du for at få publikum til at grine hver aften i denne situation?

Bare det at iscenesætte ”skabelsen” er et håbløst projekt. Hele situationen og vores karakterer er så absurde, at det gælder om at forsvare figuren med alt, hvad man har. Man skal ikke gå efter latteren, men stole på at materialet er godt nok … stole på det fysiske forarbejde og vores tekst.

Hvordan genkaldte du dig den følelse aften efter aften?

Det kan godt være svært at skulle puste med indlevelse på en medspiller med ekstremt sart lugtesans, så det gav mig uden tvivl en udfordring hver aften, men til gengæld gav det mig også en helt reel irritation på mine medspillere, som jeg kunne bruge i mit spil. På den måde er det her fag så givende.

Hvad var det vigtigste, publikum skulle have ud af denne scene?

Vi skal kunne grine af os selv. Gennem humor kan vi få vendt svære emner og måske endda få ændret lidt på vores perspektiv. Religionskritik er vigtig, og vi må ikke glemme at tæske lidt på vores egen kultur og tro. Skabelsesberetningen er smuk, men altså også ret fjollet.

Hvad var det sværeste ved at spille netop denne scene?

Udover at skulle portrættere Gud!! Så var det sværeste nok ikke selv at grine. I selskab med Jakob og Laus er det noget af en opgave.

Seneste

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man...

Askepot-musical med helt nye sange af Rasmus Seebach

Et af historiens allerstørste kærlighedseventyr iføres nye klæder, når...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon K med den energifræsende, morsomme og poetiske LIBERTY, der fletter bidder fra hans forestillinger til...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger død over sin mor, er på Det Kongelige Teater blevet til en scenisk tung, men...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk forestilling for hele familien. I Starchitects leger fem børn med papkasser på børneværelset og drømmer...