Populært lige nu

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok have undladt. Der er meget langt mellem snapsene i Tivolirevyen 2023, der mest består af...

København Danser vil redde verden med scenekunst

Duoen Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth står bag det succesfulde initiativ, festivalen København Danser. Formålet er at udvælge de bedste internationale dansekompagnier og åbne...

Afgangsreading: Nye dramatikere med sædekomedie og fantasydramatik

Dicte C. Houmøllers Udstop mor når hun dør og Nana Anine Jørgensens Fluxin drops viser spændvidden i de nye, debuterende dramatikere fra Den Danske Scenekunstskole....
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Revy skudt afsted med spredehagl

Der er alle mulige gode intentioner og dygtige skuespillere, som gør det godt i årets Græsted Revy. Men de er stort set alle blevet forsynet med dårlige, pointeløse og usammenhængende tekster, som får lov at stritte i alskens retninger under instruktørens greb.

“Det ku’ vær’ så godt og så det faktisk skidt” synges der i forestillingen Melodien der blev væk, og sådan forholdt det sig også med årets Græsted Revy. For denne revy kunne havde været så god, men det er den bare ikke.

Der er alle mulige gode intentioner, gode og dygtige skuespillere, men de er stort set alle blevet forsynet med dårlige, pointeløse og usammenhængende tekster i forlængelse af, at Christine Exners instruktion stritter i alle retninger.

Græsted Revy
Skuespillerholdet i årets Græsted Revy. Foto: Peter Søndergaard

Ærgerligt, for skuespilkræfterne er der, de bliver bare ikke brugt, eller rettere skuespillerne bliver her misbrugt af en instruktør, der ikke formår at leve op til sin opgave. På den måde kan det se ud som om, at disse anmelder-prygl går ud over dem, der står på scenen, hvad der ikke er meningen. Den uforbeholdne kritik går durk til opsætningens instruktør. Det er hårdt og ubarmhjertigt, men sådan er det at stå som ansvarlig afsender for et produkt.

Der er heldigvis få undtagelser blandt de mange indslag. Jan Linnebjerg er vidunderlig i Mette K. Madsens sorgmuntre tekst om den 60-årige gamle mand, der vemodigt må erkende sit eget forfald, selvom han stadig ser en ung mand, når han kikker sig i spejlet. Super tekst og godt fremført.

Revyens ankermand, Rene Richardt, er morsom i et forvrøvlet indslag, hvor han snakker sort, mens Tina Gylling Mortensen er skøn i en dejlig ondskabsfuld arbejdsgiver-tekst. Her giver hun den som hovedtaler til et erhvervsarrangement 2. maj, hvor de rige og velbjergede fejrer sig selv. Men generelt føles det som om, Tina Gylling Mortensen ikke føler sig tilpas i denne sammenhæng, hvor hun nogle gange forfalder til overspil, hvad der kommer til at virke lidt akavet.

Græsted Revy
Ondskabsfuld sjov i Græsted Revyen. Foto: Peter Søndergaard

Til gengæld er Sofie Stougaard dejlig i den nedtonede Venindesnak, en ironisk tekst af Gunvor Reynberg, som Stougaard lige så stille forgylder.

Revyen består af 21 numre, hvor der vinklingsmæssigt og spilleteknisk skydes med spredehagl over en bred front. Nogle gange overspilles der, andre gange spilles der på det antydningsmæssige, andre gange igen køres der på det dybt karikerede, uden at der altid er en egentlig logik i forhold til teksternes indhold. Revyens mest originale bud er nummeret, hvor en gruppe KOL-patienter hoster sig gennem sangen Smoke on the water. Et dejligt ondskabsfuldt indslag, som man ikke kan andet end more sig over, midt i al det galgenhumoristiske. 

Til premieren havde flere af spillerne svært ved at huske deres tekster, så læg vejen forbi Græsted Revyen, men vent lige en uges tid, indtil der er kommet lidt mere styr på samspillet og timingen. Forhåbentlig kommer det til at hjælpe lidt på logikken.

Seneste

Moving Identities præsenterer kunstnere til det første residency-program

Seks grupper af professionelle scenekunstnere er blevet udvalgt til...

Nu kan du stemme på din favorit til Teaterflisen 2023

Nu skal danskerne igen til tasterne og stemme om,...

Syv scener udpeget til ny musikdramatisk ordning – nyt initiativ fra Statens Kunstfond

Statens Kunstfond har udvalgt syv scener og spillesteder rundt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Moving Identities præsenterer kunstnere til det første residency-program

Seks grupper af professionelle scenekunstnere er blevet udvalgt til...

Nu kan du stemme på din favorit til Teaterflisen 2023

Nu skal danskerne igen til tasterne og stemme om,...

Syv scener udpeget til ny musikdramatisk ordning – nyt initiativ fra Statens Kunstfond

Statens Kunstfond har udvalgt syv scener og spillesteder rundt...

★★★☆☆☆ Svendborg Sommerrevy 2023 – musikalsk genbrugsrevy

Svendborg Sommerrevy 2023 bliver med Tommy Kenters 50-års jubilæum...

To festivaloplevelser – fiktivt badehotel og mytisk bjerg

København er fuld af festivaler i disse uger og...
Annonce
Lars C. W. Wredström
Lars C. W. Wredström
er teateranmelder og kulturskribent ved Dagbladet Børsen
Annonce

Moving Identities præsenterer kunstnere til det første residency-program

Seks grupper af professionelle scenekunstnere er blevet udvalgt til at deltage i residency-programmet Moving Identities. Partnere bag initiativet er stolte af at præsentere de...

Nu kan du stemme på din favorit til Teaterflisen 2023

Nu skal danskerne igen til tasterne og stemme om, hvem af årets otte nominerede skuespillere, der skal fortsætte rækken af Teaterfliser på Frederiksbergs ikoniske...

Syv scener udpeget til ny musikdramatisk ordning – nyt initiativ fra Statens Kunstfond

Statens Kunstfond har udvalgt syv scener og spillesteder rundt om i hele landet til projekter, der ligger i krydsfeltet mellem musik og scenekunst. Der...