Populært lige nu

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok have undladt. Der er meget langt mellem snapsene i Tivolirevyen 2023, der mest består af...

København Danser vil redde verden med scenekunst

Duoen Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth står bag det succesfulde initiativ, festivalen København Danser. Formålet er at udvælge de bedste internationale dansekompagnier og åbne...

Afgangsreading: Nye dramatikere med sædekomedie og fantasydramatik

Dicte C. Houmøllers Udstop mor når hun dør og Nana Anine Jørgensens Fluxin drops viser spændvidden i de nye, debuterende dramatikere fra Den Danske Scenekunstskole....
Annoncespot_imgspot_img

Hvordan skaber man en scenografi? – Arbejdsprocessen

Hvordan opstår ideerne til scenografien. Scenografduoen Torden & Lynild fortæller om scenografien til forestillingen Jeg er sgu min egen på Nørrebro Teater.

Hvad er det, vi ser, og hvorfor har I valgt denne stil til forestillingens scenografi?

Det, vi ser på billedet, er kostumetegninger, skitser af scenografien fra forskellige stadier af processen og stof- og farveprøver, som er afsættet for universet i Jeg er sgu min egen (Nørrebro Teater, 2019). Forestillingen er baseret på filmen af samme navn fra 1967, så vi lod os inspirere af elementer fra 60’ernes designunivers – især den danske designer Verner Pantons farverige indretningsstil og den franske modeskaber Pierre Cardins såkaldte space age-mode. Med det afsæt har vi skabt vores egen retro-futuristiske verden, som samlet set udgør et billede på et system eller samfund, hvor alle halser rundt efter fast tilrettelagte mønstre.

Hvordan begynder I arbejdet med en ny scenografi?

Vi starter altid med at tage afsæt i historien. Derefter kommer der typisk en fase, hvor vi afsøger forskellige retninger, samler inspirationsbilleder og arbejder os ind på en stil. Det er en proces, der sker i tæt samarbejde med instruktøren – og i dette tilfælde også dramatikeren og kapelmesteren. En anden ting, som er vigtig i opstartsfasen, er, hvad det er for et rum, man arbejder i. Vi skaber ofte scenografiske rum, der omslutter publikum, men det er svært på Nørrebro Teater, fordi rummet har en ret speciel tragtform. Vi valgte derfor at skabe en opretstående scenografi, som breder sig ud i publikumsrummet i stedet for at trække sig tilbage på scenen.

Hvordan skal skuespillerne bruge scenografien?

Da det er en ret opretstående scenografi, kommer skuespillerne til at bevæge sig op og ned ad trapper og ind og ud af huller. Midt i scenografien er der et kæmpe hjul, som bl.a. bruges som hamsterhjul og til transportsystem for rekvisitter. Karaktererne knokler for at følge med og hænge på i samfundssystemet, og for at gøre fortællingen konkret i scenografien har vi lavet et stort dybt hul der, hvor der plejer at være scenegulv, og her falder man ned, hvis man ikke kan holde farten i systemet! (Det blev efterfølgende besluttet at lukke hullet i gulvet, red.)

Hvad har været udfordringen ved at lave dette univers?

Vi har arbejdet meget med at finde en måde at gøre den 50 år gamle film relevant for et moderne publikum. Og det bliver spændende at se, hvordan publikum vil modtage en forestilling med spillere, der løber rundt i helt op til syv meters højde, og hvordan det to en halv meter store hamsterhjul kommer til at fungere!

Læs også: Anmeldelsen af Jeg er sgu min egen

Artiklen er oprindeligt udgivet i ISCENEs trykte magasin, marts 2019.

Seneste

★★★★☆☆ Revyen i Helsingør 2023 – underholdende leg med genren

Revyen i Helsingør 2023 går i år til værks...

★★★★☆☆ One for the Sea – tankevækkende lydvandring om og ved havet

The Ocean Race, der er verdens hårdeste kapsejlads, gør...

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Revyen i Helsingør 2023 – underholdende leg med genren

Revyen i Helsingør 2023 går i år til værks...

★★★★☆☆ One for the Sea – tankevækkende lydvandring om og ved havet

The Ocean Race, der er verdens hårdeste kapsejlads, gør...

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok...

★★★☆☆☆ Parents Playlist – børnesange og boomerhits i hjertevarmt men rodet livsportræt

Med Minna Johannesson i instruktørstolen tager Teater Nordkrafts på...

★★★★☆☆ Ritual – Rejsekammeraten – sanselig sorgrejse i rivende toner

Sew Flunk Fury Wit afslutter smukt dette års sæson...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★☆☆ Revyen i Helsingør 2023 – underholdende leg med genren

Revyen i Helsingør 2023 går i år til værks i metaniveau, hvor revyens forskellige elementer diskuteres og adskilles som del af flowet. Om den...

★★★★☆☆ One for the Sea – tankevækkende lydvandring om og ved havet

The Ocean Race, der er verdens hårdeste kapsejlads, gør i disse dage stop i Aarhus, som den første danske by nogensinde. I forlængelse heraf...

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok have undladt. Der er meget langt mellem snapsene i Tivolirevyen 2023, der mest består af...