Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Horsens Teaterfestival har godt fat i de unge

Lange køer med forventningsfulde, unge mennesker er nok mest noget, man forbinder med koncerter eller hypede lagersalg. Men det var ikke desto mindre også...
Annonce

På rette tid at sømmet slås i ligkisten på grønthøsteren

”Der skal lyde en stor ros til RV, SF, Enhedslisten og Alternativet for at kæmpe kunsten og kulturens kamp i finanslovsforhandlingerne og til regeringen for at lytte”, siger direktør i Dansk Teater, Louise Stenstrup.

Annonce

”Siden 2016 har omprioriteringsbidraget drænet kunst- og kulturinstitutionerne for over 345 mio. kr. og alene institutionerne på scenekunstområdet for over ca. 72 mio. kr. i perioden 2016-2019 (akkumuleret). Det er derfor heller ikke ligegyldigt, hvornår de årlige besparelser blev stoppet, da den politiske udskydelse af slutdatoen hvert år har og ville have resulteret i et endnu lavere grundtilskud for institutionerne. Og selvom det ”kun” er ni af de offentligt støttede teatre, der er omfattet af omprioriteringsbidraget, så er det hele 80% af de tilskud, staten yder til scenekunstområdet, som har været omfattet af besparelserne. Derfor er det også en skrøne, at besparelserne kun rammer de få. Hvis teatrene kun skal tænke i billetsalg for at afbøde besparelser, så er de nødt til at gå den sikre vej. Og det har konsekvenser for muligheden for at samarbejde og udvikle nyt. Det har konsekvenser for det udbud, publikum møder og deres pengepung. Og det har konsekvenser for de vilkår, teatrene kan byde deres mange ansatte og freelancekunstnere. Besparelserne har derfor ikke kun ramt de få, men de mange”.

”Vi havde gerne set, at man med denne finanslov ikke blot stoppede besparelserne på kulturen. Men derimod investerede i scenekunsten over hele landet og dermed i vores fælles værdier og nye generationers demokratiske dannelse. Vi havde derfor også foreslået at styrke det borgernære møde med scenekunsten med en særskilt bevilling til projektteatre, som kunne sikre dem mere stabile økonomiske rammer med indgåelse af 4-årige driftsaftaler. Projektteatrene er nogle af de teatre, der ofte turneer og arbejder der, hvor børn, unge og voksne opholder sig – i daginstitutionen, skolen, plejehjemmet eller i specifikke boligområder. Projektteatrene spiller en afgørende rolle både for det tidlige og borgernære møde med scenekunsten såvel som for nytænkningen og udviklingen af scenekunsten. En styrkelse af projektteatrene ville derfor have fremmet både teatrenes forankring og effekt i de områder, de arbejder, børn og unges møde med scenekunsten over hele landet og ikke mindst gøre det nemmere for disse teatre at samarbejde med de etablerede scener”, påpeger Louise Stenstrup.

”Siden 1962 har kulturen procentvist i gennemsnit udgjort 1 % af finanslovens midler. Selvom der ikke rykkes væsentligt ved det i denne finanslov, kan vi næsten ikke få armene ned over, at der endeligt sættes søm i ligkisten på grønthøsteren. Det er et stort skridt i den rigtige retning, hvor vi bevæger os fra en vedvarende udsultning af kulturen til en prioritering af og investering i den demokratiske dannelse, sammenhængskraft og de værdier, der udgør selve det bærende fundament, som alle øvrige velfærdssøjler hviler på”, siger Louise Stenstrup

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Annonce