Populært lige nu

Mungo Park ekspanderer: Ny scenekunst til forstæderne omkring København 

Teater Mungo Park i Allerød er i vækst. Teaterdirektør Anna Malzer og administrativ chef Maja Ries fortæller her om at mødes som ligeværdige partnere,...

Ny uddannelse i Anvendt scenekunst skal sikre flere kompetente undervisere

VIA University College og Aarhus Teater skaber ny teaterpædagogisk efteruddannelse i Anvendt scenekunst. Efteruddannelsen er for lærere, pædagoger, formidlere og andre, der ønsker at...
Annonce

Lysten til at opleve kultur er vokset under Covid-19

En ny måling fra Applaus viser, at mere end hver 4. dansker har fået mere lyst til at opleve kultur og professionel sport under COVID-19. 

Annonce

Applaus’  netop offentliggjorte Kulturbarometer viser, at hver 4. borger har fået mere lyst til at opleve kultur og sport under Covid-19-pandemien. 

En stor andel af de adspurgte forventer at deltage i kulturoplevelser den kommende måned: Biograf  (38 %), museum (32 %), bibliotek (31 %), koncerter (19 %) og scenekunst (16 %). Selvom lysten og  savnet til at komme ud er stor, så viser målingen også, at 72% ikke forventer at overvære sportsarrangementer i den kommende måned. 

Kulturen har været savnet

”Dokumentationen for afsavnet er jo soleklart. Det siger jo noget om, at det er gået for langsomt  med at få åbnet op. Det er også interessant, at selvom fodbolden har fået et meget omtalt  forspring med at åbne for publikum, så er det trods alt stadig de store kulturelle  publikumsmagneter, som størstedelen af danskerne søger,” udtaler Peter Mark Lundberg, direktør i Dansk Teater, i en pressemeddelelse fra Applaus. 

”Undersøgelser som disse understreger hvor vigtigt det er, at vi interesserer os for, hvad  danskerne mener om kultur – både så politikerne kan træffe bedre og mere oplyste beslutninger – men også så vi i kulturlivet bliver klogere på os selv og vores værd,” fortsætter Peter Mark Lundberg. 

Annonce

Fortsat lav købelyst

Selvom lysten til at opleve kultur og sport er stor, så er købelysten indtil videre lav. 19 % forventer således at bruge færre penge på kultur og professionelle  sportsoplevelser, og 20 % forventer slet ikke at skulle bruge penge på kultur- og sportsoplevelser.

Det, mener projektleder for Applaus Lene Struck-Madsen, hænger sammen med den forsigtig genåbning: ”Lige nu bliver det stadig diskuteret hvordan genåbningen af kulturlivet kommer til at foregå, og  den diskussion forplanter sig helt naturligt som en usikkerhed blandt borgerne. Det kan være  svært at svare på hvorvidt man vil bruge flere eller færre midler på oplevelser, som man endnu  ikke ved er mulige at deltage i. Det bliver dog spændende at følge udviklingen over de næste  måneder, og følge om købelysten vender tilbage i takt med, at kulturlivet genåbner.”  

Blandt de vigtigste smitteforebyggende tiltag. som borgere ifølge undersøgelsen er trygge ved, er coronapas  (60 %), håndsprit (58 %), afstand mellem publikum (56 %) og mundbind (52 %). 

Om Kulturbarometeret 

Kulturbarometeret er en ny måling foretaget af Applaus i samarbejde med Rambøll Management  Consulting, der har til formål at belyse borgernes kulturbehov, købevillighed og tryghed ved de  nuværende restriktioner i forhold til at opleve professionelle publikumsrettede kultur- og  sportsaktiviteter under COVID-19.  

Kulturbarometeret er gennemført som en webbaseret survey i perioden 23. april til 26. april 2021.  Der blev i alt indsamlet 1.130 besvarelser. Dataindsamlingen blev foretaget af Userneeds efter  nationalt repræsentative kvoter på parametrene: køn, alder og region. For at korrigere for mindre  unøjagtigheder i den endelige stikprøve i forhold til den nationale repræsentativitet er dataene  vægtet. 

Målingen er udarbejdet i et samarbejde på tværs af brancheorganisationerne: Danmarks  Biblioteksforening, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Live, Dansk Teater, Danske Ensembler,  Orkestre og Operainstitutioner (DEOO), Kulturhusene i Danmark og Organisationen Danske  Museer.  

Læs hele Kulturbarometeret her.

KIlde: Pressemeddelelse

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Annonce