Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Festivaldirektør Morten Krogh: ”Vi skal da være en international teaternation, og derfor skal vi vise internationale forestillinger”

I dag åbner CPH STAGE med verdenspremieren på det tysk/britiske kunstnerkollektiv Gob Squads 1984:Back to no future. Forestillingen er del af festivalens udvidede, internationale program. ISCENE spurgte festivaldirektør Morten Krogh, hvad det kræver at styrke festivalens internationale profil og hvad publikum skal med det nye udsyn.   

Hvad er strategien for jeres internationale program?

”Strategien omkring vores internationale forestillinger er at præsentere forestillinger af allerhøjeste kunstneriske niveau, der samtidig er tematisk relevante og som også meget gerne må rykke ved vores opfattelse af, hvad scenekunsten er. Derudover er det en del af strategien i høj grad at samarbejde med andre om de internationale forestillinger”, lyder det fra CPH STAGEs festivaldirektør Morten Krogh.

Dette års program med fire internationale forestillinger har været flere år undervejs, og derfor er det blevet så stort, som det er tilfældet. Den litauiske opera-performance Sun & Sea, som vandt De Gyldne Løver til Venedig Biennalen 2019, skulle have spillet sidste år, men blev på grund af nedlukningen udskudt til i år. Sun & Sea, der sætter fokus på klimakrisen og nytænker operaformatet, er den del af det kreative samarbejde, som Morten Krogh ønsker at styrke i fremtiden, og forestillingen præsenteres sammen med et netværk af nordiske festivaler, Travers og Copenhagen Contemporary.

morten krogh cph stage internationalt program
Morten Krogh, festivaldirektør for CPH Stage. Foto: Frida Gregersen

Virtuel by, klimabekymring og tidsrejser

Åbningsforestillingen 1984:Back to no future hvor Gob Squad rejser tilbage i tiden for at konfrontere sig selv som teenagere, som en del af en medierevolution, er en international co-produktion, som er på festivalen takket være Sort/Hvid og Momentum. Den norske dokumentar 03.08.38 – Tilstander av Unntak, der er en rekonstruktion af eftermiddagen den 22. juli 2011 i Oslo og Utøya, er desværre pt blevet aflyst pga. indrejsereglerne for Norge. I stedet præsenterer CPH Stage sammen med Sydhavn Teater i en særlig streaming-version den 5. juni direkte fra Utøya:

”Streamen følger Breiviks gøren og laden på dagen i realtid, og vises samtidigt på femten teatre i hele Norge, og så her på CPH STAGE – det er jo lidt af et scoop at kunne vise her på festivalen, hvor vi jo også er begyndt at have fokus på at vise digitale formater”, siger Morten Krogh.

Festivalens fjerde internationale performance Necropolis undersøger i et værk de tusindvis af migranter, som har mistet livet i deres forsøg på at nå Europa. Den israelsk-hviderussiske kunstner Arkadi Zaides optegner et digitalt arkiv, en virtuel by for de døde ved navn Necropolis, der præsenteres i samarbejde med researchgruppen The Aesthetics of War på Syddansk universitet

NECROPOLIS, Institut des Croisements.

Hvorfor netop disse internationale forestillinger? Hvad kan de hver især og hvad tilbyder de publikum?  

”Takket være corona-nedlukningen får vi simpelthen verdenspremieren på legendariske Gob Squads nye forestilling 1984:Back to no future. Det er ret vanvittigt. Men, det betyder jo også, at ingen endnu har haft mulighed for at se forestillingen. Det er en fremtids-/fortids-utopi, i 1984’er æstetik, og med en titel, der forener George Orwell, Punk slagord og Disney-filmklassikeren Tilbage til fremtiden, kan det næsten kun blive fantastisk”, siger Morten Krogh. og fortsætter: “Den handler jo om, hvordan vi alle sammen formes af de historier og opfattelser, der omgiver os, og om muligheden for at bryde ud og ændre disse, så der er masser at komme efter og formentlig i det klassiske og showprægede Gob Squad udtryk”.

Sun & Sea er en opera om hverdagslivet og klimabekymringen i en tid, hvor alle rejser. Den er hypet, den er prisvindende, den er tematisk relevant, den er spektakulær. Jeg så den i Venedig med en international teaterkurator, en museumsdirektør, en embedsmand og min 12-årige datter – og alle syntes den var fantastisk”, fortæller Morten Krogh.  

Necropolis er den hviderussiske/israelske koreograf Akadi Zaides performances om flygtningestrømmen til Europa, hvor han har kortlagt de områder, hvor flygtningene er blevet begravet. Den version, vi præsenterer, er særligt tilpasset Danmark, og vi har hjulpet ham med at udføre research på, hvor flygtninge er blevet begravet i Danmark. Zaides er et internationalt koreograf hotshot. Han arbejder ekstremt politisk og har fx tidligere lavet koreografier baseret på soldaters bevægelser i krigszoner”. 

Sun & Sea, Rugile Barzdziukaite, Vaiva Grainyte, Lina Lapelyte. Foto: Andrej Vasilenko

Hvad vil I med jeres internationale program?

”Vi vil vise noget af al den fantastiske og relevante scenekunst, der skabes og præsenteres internationalt. Der er brug for at få mere international scenekunst til Danmark, både for publikums og for den danske branches skyld. Vi er ekstremt stolte af dette års program, fordi det spænder så bredt. Der er både den store spektakulære Sun & Sea, der er mestrene fra Gob Squad, der jo har været med til at forme megen af den mere performative scenekunst, vi ser i dag, og så er der de mindre og mere upcomming kunstnere og grupper, som kan give et praj om hvilke udtryk, der er på vej frem. Det, der forener de fire forestillinger, udover deres høje kunstneriske niveau, er, at de forholder sig til aktuelle temaer, og dermed er relevante for publikum og den tid, vi lever i. Derudover skubber de alle sammen til vores opfattelse af, hvad scenekunsten er og skal være”.

Hvad er CPH STAGEs ambitioner for det internationale perspektiv fremadrettet?

”Det er at fortsætte med at kunne præsentere et program a la det, vi har i år, altså både store, spektakulære publikumssucceser og mindre, mere smalle formater. Både nye kunstnere og gamle mestre inden for deres felt. De seneste år har vi jo set et markant fald i antallet af internationale forestillinger i København, og det er hverken publikum, branche, byen eller landet tjent med. Vi skal da være en international teaternation, og CPH STAGE er en international festival, derfor skal vi selvfølgelig vise internationale forestillinger”, afslutter Morten Krogh.  

Se hele programmet for CPH Stage her.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...