Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Historien om V – børneopera om at give slip

Historien om V, der er en co-produktion mellem Musikteatret SAUM, ZeBU og Den Ny Opera, er teater for børn, som med opera og et særegent lydbillede fortæller om sorg og andre svære følelser.

Historien om V bygger på Cecilie Ekens anmelderroste billedbog V fra 2016. Det er fortællingen om en pige, der savner sin forsvundne far, og drager ud i verden for at lede efter ham. Men hun er ikke alene. Hun ledsages af V, der er et udefinerbart væsen, som en dag uventet dukker op hos pigen.

Ekens historie leder – blot med omvendt fortegn – tankerne hen på H.C. Andersens Historien om en moder. Det er en stærk men også lidt trist fortælling, der i iscenesættelsen understreges af musikkens særegne klang, som bidrager med et velfungerende ekstra lag til stemningen.

Drøm eller virkelighed?

Amanda Bøgestrøm Isaksen er pigen. Først med lange rottehaler, barnlige bevægelser og et let naivt udtryk i øjnene. Senere med opsat hår i hestehale og den voksnes erkendelse af, at alting ikke altid ender lykkeligt, malet i ansigtet. Tranformationen sker gradvist gennem forestillingen, hvor pigen må ofre mere og mere af sig selv – af sin barndoms uskyld – i sin søgen efter den forsvundne far.

Historien om V, Musikteatret SAUM, ZeBU og Den Ny Opera. Foto: Søren Meisner
Historien om V, Musikteatret SAUM, ZeBU og Den Ny Opera. Foto: Søren Meisner

Der er noget drømmende – til tider næsten mareridtsagtigt – over Marc van der Veldens iscenesættelse af Historien om V, der udspiller sig indenfor og omkring en afgrænset firkant på scenegulvet i Johanne Eggerts scenografi.

LÆS OGSÅ: Børneoperafestivalen GrowOP! vender tilbage til september

Ingeborg Fangel Mo træder frem og synger fortællingen i Cecilie Ekens libretto, som den voksne udgave af pigen på scenen. Publikum får altså historien fortalt i datid uden for firkanten, hvor Ingeborg Fangel Mo og de to musikere – Mina Fred på bratsch og Frode Andersen på accordion – befinder sig. Inden for firkanten udspiller fortællingen sig nutid. Her dukker Peter Schlie Hansen op som væsenet V. Han er som pigen klædt i hvidt tøj, men han er også iført en kridhvid paryk med grydefrisure og pompomlignende ører.

Oplagt udgangspunkt for samtale

Amanda Bøgestrøm Isaksen og Peter Schlie Hansen leder sammen efter pigens far. De bevæger sig rundt mellem de aflange sorte kasser på scenen, som indimellem lyser op og og ændrer udtryk i Malte Hauges lysdesign. De fortæller publikum om de mærkværdige ting, de ser på deres vej, som fx et marked kun med børn og enhjørninger og andre forunderlige skabninger. “Fantastisk. Vidunderligt. Magisk,” synger Ingeborg Fangel Mo om stedet.

Historien om V, Musikteatret SAUM, ZeBU og Den Ny Opera. Foto: Søren Meisner
Historien om V, Musikteatret SAUM, ZeBU og Den Ny Opera. Foto: Søren Meisner

Der er en fin vekslen mellem scenerne med de to og sekvenserne med Ingeborg Fangel Mos sang. Komponist Li-Ying Wu har skabt en særegen lydside for de to musikere med skærende toner fra bratschen og sørgfulde lyde fra accordionen. Det bliver aldrig til en egentlig melodi, men i langt højere grad en understregning af de følelser, pigen går igennem.

Historien om V er på ingen måde en muntert underholdende teateroplevelse. Det er en fortælling om sorg over at miste – og ikke mindst om at give slip for at kunne komme videre. Der er masser af vægtigt stof til samtaler efterfølgende, hvilket gør forestillingen (og det dertil udviklede undervisningsmateriale for 3.-6. klasse) oplagt til skolebrug.

Denne anmeldelse er en del af ISCENEs fokus på Opera med unge stemmer, der er støttet af Augustinusfonden.

Seneste

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...