Historien om V, der er en co-produktion mellem Musikteatret SAUM, ZeBU og Den Ny Opera, er teater for børn, som med opera og et særegent lydbillede fortæller om sorg og andre svære følelser.
Historien om V bygger på Cecilie Ekens anmelderroste billedbog V fra 2016. Det er fortællingen om en pige, der savner sin forsvundne far, og drager ud i verden for at lede efter ham. Men hun er ikke alene. Hun ledsages af V, der er et udefinerbart væsen, som en dag uventet dukker op hos pigen.
Ekens historie leder – blot med omvendt fortegn – tankerne hen på H.C. Andersens Historien om en moder. Det er en stærk men også lidt trist fortælling, der i iscenesættelsen understreges af musikkens særegne klang, som bidrager med et velfungerende ekstra lag til stemningen.
Drøm eller virkelighed?
Amanda Bøgestrøm Isaksen er pigen. Først med lange rottehaler, barnlige bevægelser og et let naivt udtryk i øjnene. Senere med opsat hår i hestehale og den voksnes erkendelse af, at alting ikke altid ender lykkeligt, malet i ansigtet. Tranformationen sker gradvist gennem forestillingen, hvor pigen må ofre mere og mere af sig selv – af sin barndoms uskyld – i sin søgen efter den forsvundne far.
Der er noget drømmende – til tider næsten mareridtsagtigt – over Marc van der Veldens iscenesættelse af Historien om V, der udspiller sig indenfor og omkring en afgrænset firkant på scenegulvet i Johanne Eggerts scenografi.
LÆS OGSÅ: Børneoperafestivalen GrowOP! vender tilbage til september
Ingeborg Fangel Mo træder frem og synger fortællingen i Cecilie Ekens libretto, som den voksne udgave af pigen på scenen. Publikum får altså historien fortalt i datid uden for firkanten, hvor Ingeborg Fangel Mo og de to musikere – Mina Fred på bratsch og Frode Andersen på accordion – befinder sig. Inden for firkanten udspiller fortællingen sig nutid. Her dukker Peter Schlie Hansen op som væsenet V. Han er som pigen klædt i hvidt tøj, men han er også iført en kridhvid paryk med grydefrisure og pompomlignende ører.
Oplagt udgangspunkt for samtale
Amanda Bøgestrøm Isaksen og Peter Schlie Hansen leder sammen efter pigens far. De bevæger sig rundt mellem de aflange sorte kasser på scenen, som indimellem lyser op og og ændrer udtryk i Malte Hauges lysdesign. De fortæller publikum om de mærkværdige ting, de ser på deres vej, som fx et marked kun med børn og enhjørninger og andre forunderlige skabninger. “Fantastisk. Vidunderligt. Magisk,” synger Ingeborg Fangel Mo om stedet.
Der er en fin vekslen mellem scenerne med de to og sekvenserne med Ingeborg Fangel Mos sang. Komponist Li-Ying Wu har skabt en særegen lydside for de to musikere med skærende toner fra bratschen og sørgfulde lyde fra accordionen. Det bliver aldrig til en egentlig melodi, men i langt højere grad en understregning af de følelser, pigen går igennem.
Historien om V er på ingen måde en muntert underholdende teateroplevelse. Det er en fortælling om sorg over at miste – og ikke mindst om at give slip for at kunne komme videre. Der er masser af vægtigt stof til samtaler efterfølgende, hvilket gør forestillingen (og det dertil udviklede undervisningsmateriale for 3.-6. klasse) oplagt til skolebrug.
Denne anmeldelse er en del af ISCENEs fokus på Opera med unge stemmer, der er støttet af Augustinusfonden.