Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Den første sten – fra 600 bogsider til 4 timers aktuelt teater om mennesker i krig

Rusland har invaderet Ukraine, og krig er pludselig blevet et skræmmende aktuelt emne igen. I år er det 20 år siden starten på Danmarks indsats i krigen i Afghanistan. Om få dage har Teatret Møllen premiere på forestillingen Den første sten, der baserer sig på Carsten Jensens storladne bog af samme navn.

I 2015 udkom den danske succesforfatter og samfundsdebattør Carsten Jensens roman Den første sten. Romanen, der er blevet dramatiseret til Teatret Møllen i Haderslev af Brian Wind-Hansen, giver et tankevækkende indblik i krigen i Afghanistan. Godt 600 bogsider forvandles på teatret til en forestilling med en varighed på ca. 4 timer, når Rasmus Ask iscenesætter den med et hold bestående udelukkende af kvindelige skuespillere.

“Krig er altid interessant, fordi det blotter mennesker fuldstændig, både deres bedste og værste sider. Afghanistan er desuden den første krig siden nederlaget i 1864, hvor Danmark har involveret sig i en offensiv rolle. Unge mennesker tager 5.000 kilometer hjemmefra for at befri et land, hvis kultur og historie de intet aner om,” har Carsten Jensen udtalt om sin roman i et interview, som kan læses på Teatret Møllens hjemmeside.

Menneskets mørkeste sider

Carsten Jensens roman handler en deling danske soldater i Afghanistan. En grusom og uventet tragedie under en mission sender dem afsted på et hævntogt langt ind i det ugæstfri og barske afghanske landskab. Undervejs står soldaterne ansigt til ansigt med menneskets mørkeste sider og bliver ført ind i en anden virkelighed, hvor terror og vold dominerer.

“Krig fortæller så meget om os som mennesker,” fortæller Carsten Jensen også i førnævnte interview og understreger, at hans fortælling i Den første sten kan ses “som et modbillede til alle de fortielser, forvrængninger og fortrængninger, der præger politikeres og mediers skildring”.

Den første sten, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skaaning
Den første sten, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skaaning

Den første sten er en evigt relevant fortælling om, hvad krig gør ved mennesker, der lever tæt sammen i konstant livsfare. En moderne odyssé med mytologisk skær om venskaber, forræderi og katastrofer i et land langt væk fra vores eget. Bag forestillingen står dramatiker Brian Wind-Hansen og instruktør Rasmus Ask, der før har arbejdet sammen på Teatret Møllen med forestillingerne Haabet, Det ensomme hjerte og En mand, der hedder Ove.

Kun kvinder på scenen

I teaterversionen er der dog en væsentlig forskel fra Carsten Jensens roman. På Teatret Møllen spilles alle roller af kvinderne Connie Tronbjerg, Sara Line Møller Olsen, Maja Juhlin, Emma Silja Sångren, Durita Dahl Andreassen, Iza Mortag Freund og Anne Blomsgård, selvom der i romanen kun er en enkelt kvinde i delingen.

At forestillingens cast består udelukkende af kvinder kaldte forfatter Carsten Jensen for et “radikalt valg,” da ISCENE talte med ham i forbindelse med podcasten om forestillingen.

Den første sten forventes at vare ca. fire timer, hvilket er noget længere end en vanlig teatertur. Men “krigen varede 20 år, derfor skal forestillingen også være lang,” som skuespiller Connie Tronbjerg forklarede i ISCENEs podcast.

LYT OGSÅ: ISCENEs podcast om Den første Sten

teatret møllen logo

Denne nyhed er udgivet i et mediesamarbejde med Teatret Møllen med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Den første sten får premiere på Teatret Møllen i Haderslev 12. marts og spiller efterfølgende på Teatret Svalegangen i Aarhus og på Teater V i Valby. Læs mere her.

Seneste

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en...
Annonce
Annonce

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan skabes nye kollektive visioner og strømninger? Det er nogle af de tematikker, som tages op...