Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Hjertebank – eventyrligt fortælleteater om ung kærlighed

Pia Marcussens Hjertebank afrunder trilogien, der indledtes med den Reumert-vindende 4 Ever i 2014. I Opgang 2s nye Hjertebank står det samme stærke makkerpar, Chadi Abdul-Karim og Nikolaj Rosengreen, på scenen i en vellykket forestilling om ung kærlighed, der er seværdig for både unge og voksne.

I 2014 havde Opgang 2s 4 Ever premiere. I 2020 kom Rottweiler til. Nu afslutter Pia Marcussen sin trilogi med Hjertebank. Alle tre forestillinger har Chadi Abdul-Karim og Nikolaj Rosengreen på scenen. 

Der er noget beroligende og genkendeligt over Opgang 2s tre forestillingerFørst hører vi musikken, som Nikolaj Rosengreen frembringer på sin guitar, mens han i halvmørke træder frem på scenen til alt sit tekniske udstyr. Frem foran de grønlige skærme, der sammen med Anders Kjems’ lysdesign, udgør Ingeline Lautrup Holsteen Jessens scenografi, kommer dernæst Chadi Abdul-Karim. Han er iført sorte jeans, en stor T-shirt og kasket. På næsten rituel vis skænker han vand fra en stor glaskande. Først til musikeren og dernæst til sig selv, før han udskifter kasketten med sin efterhånden ikoniske, hvide hue. Først når alle disse ritualer er gennemført, kan fortællingen begynde.

Hjertebank, Opgang 2. Foto: Ditte Chemnitz
Hjertebank, Opgang 2. Foto: Ditte Chemnitz

Et ægte eventyr?

Overordnet er skabelonen for Hjertebank den samme som i de to foregående forestillinger i trilogien. En helt særlig form for fortælleteater, der gøres levende af Abdul-Karims afgrundsdybe, mørke stemme og Rosengreens fyldige, musikalske univers. 

”De står så tæt, at han kan mærke, hvordan hendes hjerte slår i takt med hans,” siger Abdul-Karim med et karismatisk glimt i øjet, alt imens lyden af et pulsslag fylder rummet og Rosengreen med påtaget stoneface leverer et musikalsk lag indover det hele.

Hjertebank er, som titlen nok afslører, en kærlighedsfortælling. Det er en historie om drømme, håb og usikkerhed. En ung mand, der ønsker at finde sin ”drømmepige”, men som i et ægte eventyr må så grueligt meget igennem, før han kan møde hende – og (måske) leve lykkeligt til sine dages ende. Eventyropbygningen, der rummer klassiske elementer som modstandere og hjælpere, og mere Disney-prægede elementer som små kvidrende fugle på skulderen, matcher fortællingen fint. Både fordi vi vel alle i bund og grund foretrækker kærlighedshistorier med happy end, og fordi vi alle har brug for glimt af håb i disse år.

Hjertebank, Opgang 2. Foto: Ditte Chemnitz
Hjertebank, Opgang 2. Foto: Ditte Chemnitz

Hjertebank og usikkerhed

”Tror du virkelig, der er nogen, der gider dig?” spørger Abdul-Karim sit eget fiktive spejlbillede. For usikkerheden er et gennemgående træk hos den unge mand i hans søgen efter kærlighed. Abdul-Karim skifter mellem at fortælle om manden i jeg-form og i tredje person. Skiftene sker glidende, uden at det egentlig bemærkes.

Rosengreen er mestendels tavs, når han da ikke lige indtager rollen som den evigglade buschaffør, der kommer med muntre bemærkninger om livet og lykken, hver gang han annoncerer et nyt stop, eller når han synger ”love, love, love”, mens Abdul-Karims unge mand er ved at få kolde fødder over sit stævnemøde. Såvel buschauffør som den gamle mand i bussen har aktiv del i, at den unge mand når frem til sit mål. Mødet med den ukendte pige, der har tildelt ham et ”super like” i datingappen.

Hjerterne banker hos både publikum og de to på scenen. Heldigvis. For vi kan alle mærke og forstå usikkerheden, håbet og drømmene om den store kærlighed. Hjertebank er en velfungerende afslutning på en trilogi, der startede med fortællingen om livslangt venskab og slutter med den romantiske kærlighed.

Tekst: Pia Marcussen. Iscenesættelse: Pia Marcussen i samarbejde med Chadi Abdul-Karim. Scenografi: Ingeline Lautrup Holsteen Jessen og Anders Kjems. Komponist: Nikolaj Rosengreen. Lys: Anders Kjems. Dramaturg: Lise Ørskov. 

Medvirkende: Chadi Abdul-Karim og Nikolaj Rosengreen.

Spiller på Aarhus Teater 10. – 22. marts 2022.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...