Del

NordicOpera og Den Ny Opera står bag DrømmeDøden, der er en helt ny kammeropera om stormende magtbegær og grænseoverskridende forvandlinger i en kompleks kamp om indflydelse og udødelighed.

Fem sangere og fire musikere river beskueren med tilbage til 1300-tallet. Her følger vi Kalmarunionens arkitekt, Dronning Margrete den Førstes vandring fra livet til døden gennem en hallucineret forvandlingsakt, ledsaget af ’sømanden’, der styrer skæbnens skib og vrider tidens hjul. 

Da komponist, librettist, instruktør og scenograf mødtes til workshops med NordicOperas projekt DrømmeDøden i marts 2020, havde de ikke drømt om, at corona-pandemi og Putin-belejringer ville gøre operaen så uhyggeligt aktuel her i foråret 2022. Pludselig giver handlingens historiske begreber som Kalmarunion, pest og Det Stockholmske Blodbad gåsehudsfremkaldende mening for os alle. 

”Historien om Kalmarunionen er vigtig i dag, fordi den viser at man kan have store politiske visioner, som rækker langt ud, og så kan der være nogle enkelte personer, hvis forfængelighed eller magtsyge faktisk kan ødelægge disse visioner. Dette ser vi tydeligt i verden lige nu,” siger forfatter Merete Pryds Helle.

Elsebeth Dreisig i DrømmeDøden, NordicOpera og Den Ny Opera. Foto: Jacob Stage
Elsebeth Dreisig i DrømmeDøden, NordicOpera og Den Ny Opera. Foto: Jacob Stage

Fire af historiens magtfulde kvinder

DrømmeDøden er blevet til i et unikt dansk-svensk samarbejde. Kun én af de fire kreatører har skabt opera før. Men måske netop derfor er det lykkedes de fire kunstnere bag DrømmeDøden at frembringe en helt nyskabende forestilling om Margrethe Den Førstes livsværk; Kalmarunionen. 

Den prisbelønnede forfatter og dramatiker Merete Pryds Helle har skrevet librettoen. Hovedpersonen er kalmarunionens arkitekt Margrethe den Første, som dør af pest ombord på et skib i Flensborg Fjord på vej til at indlemme Slesvig-Holstein i Kalmarunionen. En ’sømand’ (trickster) dukker op, og med et magisk trick hjælper han hende ind i fremtiden, hvor hun kan se, hvad der sker med hendes union. På sin hallucinationsrejse møder hun kvinder som Kristina Gyllenstierna, der forsvarer Stockholms Slot og Sigbrit Willoms, Danmarks første finansminister.

Kraftfulde virkemidler

DrømmeDøden bindes kyndigt sammen af den svenske instruktør Michaela Granit, der er rost for sine innovative iscenesættelser på store nordiske scener som Dramaten og Stadsteatern i Stockholm. Granit har scenograf og kostumedesigner Karin Lind med sig, som står for operaens sansemættede visuelle udtryk. 

”Margrete d. Første går fra livet ind i døden og her åbner der sig et drømmespil. I dødens landskab udspiller historien sig og hun møder kvinder som har haft stor indflydelse på hendes union. DrømmeDøden er en meget fysisk forestilling, hvor koreografien skaber et unikt rum for historien,” fortæller Michaela Granit

Imod sædvane deltog Granit i samarbejdet med Merete Pryds Helle og komponist Josefine Opsahl helt fra begyndelsen i 2020. Som instruktør boltrer hun sig i kraftfulde virkemidler: Hun lader magiske masker understrege personernes karaktertræk og transformation i tid. Og for at kunne arbejde mere kropsligt er sangerne fra de første prøver blevet coachet af en akrobat. 

DrømmeDøden, NordicOpera og Den Ny Opera. Foto: Jacob Stage
DrømmeDøden, NordicOpera og Den Ny Opera. Foto: Jacob Stage

Inspireret af nordisk folkemusik 

Med Wilhelm Hansen Fondens Hæderspris og Sonning Fondens Talentpris i rygsækken gav den kun 30-årige danske komponist Josefine Opsahl sig i kast med at komponere musikken til DrømmeDøden. Hun har ladet sig inspirere af klangfulde nordiske folketoner. Med både rytmisk medrivende og lyrisk musik er Opsahls musik med til at skabe det psykologiske drama, personernes udvikling og en taktil lydkulisse under sangerne. Både når de synger og indimellem har talt dialog.   

”Musikalsk er fortællingen understøttet af historisk musikalsk materiale, der ligger til grund for mange satser. Samtidigt har vi som modstykke til de akustiske sangstemmer og instrumenter, elektronikken, der presser os ind i en anden tid og dimension. Ind i en måde at sanse og forstå os selv og det historiske forløb på,” forklarer Josefine Opsahl.

Hovedrollen som Margrete den Første portrætteres af sopranen Elsebeth Dreisig. Hun har blandt andet sunget roller som Mimi i La Bohème og Violetta Valéry i La Traviata. Publikum kan også glæde sig til at møde sangerne Sebastian Durán, Kristine Nowlain, Steffen Bruun, og Francine Vis.

DrømmeDøden er på turné i Danmark og Sverige fra 8. maj – 29. juni 2022. Læs mere her.

Kilde: Pressemeddelelse