Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ STOFskifte – betagende bjerglandskab i byen sætter sanserne i bevægelse

Tora Balslev, Daily Fiction og Københavns Internationale Teater har med STOFskifte inviteret publikum ind i et stort råstofunivers til fælles udforskning. I samarbejde med Norrecco og Dansk Natursten er der helt ekstraordinært givet adgang til en unik sanseoplevelse blandt de højeste tinder midt i byen. Vi mediterer i grus, der lugter af hav, klatrer på alle fire på en bunke knoldet jord og rutcher jublende på maven fra de højeste tinder i det fineste grus.

Vi er blandt de to heldige hold, der bliver sejlet fra Amaliehaven til Prøvestenen denne aften i let til frisk vind og sol. På båden bliver vi udstyret med hovedtelefoner, så vi kan høre de to firmaers chefer give en velkomst til Prøvestenen. Af sikkerhedsårsager bliver alle 20 i gruppen inkl. tre skolebørn udstyret med gule veste, så vi er synlige i det stenede landskab.

Som performance- og scenekunster er Tora Balslev optaget af menneskers forbindelse til de fysiske omgivelser, og hendes værker søger derfor at udvide vores forståelse for fx klima og natur. Det skal vi udforske i Sten og Grus Prøvestenen A/S, hvor værkets navn, STOFskifte refererer til de tonsvis af råstoffer, der dagligt køres og sejles til og fra, mens gravemaskiner løbende skaber nye landskaber. I alt passerer 5-6 mio tons igennem området om året svarende til et ton pr indbygger i Danmark. 

STOFskifte tora balslev københavns internationale teater
STOFskifte, Tora Balslev og Københavns Internationale Teater. Foto: Dorte Grannov Balslev

Sanselig performance i jord, sand, sten og metal

Vel ankommet følger vi Tora Balslev og vores guide Antoinette Helbing, som også har været koreografisk konsulent på værket. Ved første stop rækker vi brosten til hinanden med ord på. De fortæller, hvordan stenene er en del af byen og det foranderlige landskab, og hvordan hvert et sandkorn er i evig bevægelse. Vi går videre i stilhed og leder blandt andet hinanden med lukkede øjne, hvorefter vi forcerer en knoldet og hård bunke jord, der har sit eget indre liv af gasser.

Tora Balslevs koreografi oppe i bunken ledsages af Niels Lyhne Løkkegaards stemningsfulde musik fra en lille medbragt højtaler, der holder balancen på en jordknold. Kroppens bevægelser synes selv at blive til bevægelig, levende jord, der falder sammen, stivner og former sig efter omgivelsernes påvirkninger. Nedstigningen leder os mod nye bunker af forskelligt mineralsk stof, og gråt grus slår mod ansigtet og stikker i øjnene, når vinden blæser sandkorn rundt mellem tinderne.

stofskifte tora balslev
STOFskifte, Tora Balslev og Københavns Internationale Teater. Foto: Jens Juul

Med bar overkrop møder Tora Balslev elementerne på endnu tættere hold. Hun danser foran et kæmpemæssigt bjerg med smukke formationer. På bjergsiden af granitfarvede småsten bevæger hun sig langsomt i tæt udveksling med stenene, der enten giver efter eller yder modstand. Selv inviteres vi til at synke dybt ned i et andet bjerg med finere grus til en lille afslappet meditation med lukkede øjne. Stenene dufter af hav, skaller, salt og tang, da de er gravet op fra havets bund.

Støvede vandresko og småsten i håret

Vandringen fortsætter i stejl stigning gennem en kløft af mellemstore granitsten. Tora Balslev tager livtag med den højeste granittinde af ustabile skærver, der beredvilligt overgiver sig til tyngdekraften ved mindste berøring. I en vekselvirkning mellem at kravle op og rutche ned, besejres toppen til sidst. Naturens scener ligger ikke under for koreografier, men er aktive dansepartnere i konstant bevægelse. 

Vi får selv lov til at prøve kræfter med de porøse elementer i ti berusende minutter, hvor nogle børn og voksne bestiger en af de højeste ”bjergkamme” med stor entusiasme. Nedstigningen sker med enten rutch på maven, rul på siden eller som koldbøtter og andre stunts. Andre har lagt sig stille på ryggen på deres helt egen stenbunke. 

STOFskifte tora balslev københavns internationale teater
STOFskifte, Tora Balslev og Københavns Internationale Teater. Foto: Dorte Grannov Balslev

Det sidste bjerg er anderledes, men lige så bevægeligt. Musikken antyder, at der er noget på spil, og Tora kommer til syne bag en fire meter høj bunke jernstænger og tykke wirer. Hun bestiger dem med yderste forsigtighed. Alt giver efter, alt skifter retning og lægger sig til rette på nye måder for hvert et skridt, der tages. Det er ikke en ufarlig pardans, og der skal improviseres for hver en cm, kroppen bevæger sig blandt rustne spyd.

Alkymist for en aften

Alle sanser bliver naturligt aktiverede i det krævende landskab, uanset om det er for at holde balancen, synke ned i småsten, bestige en bunke jord, lugte til havet eller høre lyde af vindmøller eller sten, der rasler ned. Vi er gæster i et andet land med eget sprog og kultur. Inden vi sejler væk igen, besøger vi bunker af jordprøver og foretager vores egne analyser, der skrives ned på sten og lægges på jorden som hilsen.

STOFskifte tora balslev københavns internationale teater
STOFskifte, Tora Balslev og Københavns Internationale Teater. Foto: Jens Juul

Navnet Prøvestenen lærer vi, stammer fra ordet alkymi. Stofferne, der kasseres som aftjent materiale i en bygning eller en vej, får nyt liv i fremtidige byggeprojekter. I selskab med Tora og Antoinette er vi en slags alkymister for en dag. Stenene forvandler sig til scener for smukke kunstneriske værker, der udvider vores forståelse for stoffet og pirrer vores egen skabertrang.

Det fungerer fint, at Tora Balslev både er formidler og performer, da det skaber en forståelse af at være på ekspedition og skabe kunstværker sammen. STOFskifte er en meget vellykket og mindful performativ rejse i sameksistens med de mineralske omgivelser. Stenene er på gennemrejse fra fortiden til fremtiden lige der, hvor transformationen og livets cyklus gentager sig. Selv den røde gravsten med indskriften ”Tak for kærligheden” er blot et sandkorn i det store perspektiv.

Fakta

Koncept og performance: Tora Balslev. Komponist: Niels Lyhne Løkkegaard. Dramaturg: Betina Birkjær. Koreografisk konsulent og lydafvikler/guide: Antoinette Helbing.

Spiller ved Prøvestenen 9. – 25. juni 2022.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Arbejder som selvstændig konsulent for blandt andet Det Kongelige Teater. Her har hun gennem 17 år blandt andet stået for dramaturgi på børneforestillinger, udarbejdelse af hjemmesidetekster til skoler og i samarbejde med Forlaget Alinea også skrevet og redigeret læremidler om scenekunst til skoler.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...