Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Entangled – et møde med svampen på KSelekt

BEYOND DARKNESS besøger KSelekt på Det Kongelige Teater med performance-installationen Entangled, der med afsæt i svampens verden undersøger altings forbundethed fra et økocentrisk perspektiv. ISCENE tog en snak med parret bag, der siden 2019 har arbejdet kunstnerisk med at undersøge mørket, det ukendte og sammensmeltningen af krop og sind via det sensoriske og forestillingsevnen.

Nanna Hanfgarn Jensen og Nadja Mattiolis kunstneriske partnerskab udspringer af interessen for forbindelser mellem det sensoriske, forestillingsevnen og mørke og i videre forstand det ukendte. Sammen er de BEYOND DARKNESS og umiddelbart efter nytår åbner de dørene til performance-installationen Entangled på Det kongelige Teater under KSelekt.

Et fælles sprog

De mødte hinanden på masterstudiet på Den Danske Scenekunstskole og dannede kompagniet, før de graduerede. De fik finansiel støtte umiddelbart efter studierne, ”så det sagde mig, at jeg er det rigtige sted,” siger Nadja Mattioli, da jeg møder de to i Det kongelige Teaters iskolde kantine. Hun er instruktør og dramaturg, mens Nanna Hanfgarn Jensen er koreograf i deres samarbejde, som de inddrager andre fagpersoner i afhængig af det pågældende stykkes tema.

I arbejdet med Entangled har blandt andet mykologen, dvs. en forsker i svampe, Jens Henrik Petersen været en væsentlig samarbejdspartner, hvilket ligger i tråd med parrets interesse for at være i dialog med ikke bare andre kunstnere, men også videnskabsfolk, der kan inspirere dem. 

Jens Henrik Petersen har givet gruppen en fælles, basal viden om svampe, og parret har generelt fokus på at skabe fællessprog. De har engelsk som arbejdssprog, fordi de arbejder med internationale og flernationale partnere, i dette tilfælde fra Colombia, Polen, Japan, Luxembourg og Danmark. Nanna Hanfgarn Jensen fremhæver, at de også har bevægelsessproget sammen: ”Vi bruger alle vores sanser. Vi træner dem som performere ved at være skabende i rummet. Vi prøver altid at provokere sanserne hos publikum. Vi har arbejdet meget med forestillingsevnen som en sans. I dette stykke arbejder vi med duft, og hvordan den kan fremkalde minder, men også det at lugte og hvordan lugte smelter sammen med en selv i et rum”. De underviser studerende i deres intuitive bevægelsespraksis, Matter in Motion, som udføres i mørke, men inddrager også deres samarbejdspartnere i den, så de arbejder fra det samme sted.

Entangled
ENTANGLED af Beyond Darkness. Foto Morten Arnfred.

Matter in Motion

”Metoden er en bevægelsespraksis, men også en tænkemåde og en forestillingspraksis,” fortæller Nadja Mattioli og uddyber: ”Metoden er en bro mellem den indre og den ydre verden, hvor mørket giver hypersensitivitet og hyperopmærksomhed. Vi kalder det Matter in Motion, fordi vi selv og alt omkring os er masse, der er i bevægelse, og metoden åbner for at arbejde med andet end menneskelige væsener og skabe relationer til alt omkring en”.

Ifølge Nanna Hanfgarn Jensen handler det om at være i en konstant strøm, og den opnår de med metoden, hvor de først mediterer og derefter udfører en sensorisk guidet tur for de deltagende. ”Vi tegner og skriver også i mørket, og umiddelbart kan man jo ikke se de spor, man sætter, men jeg stoler på min intuition, og når man så kommer ud i lyset og kan se sporene, er det interessant at se,” forklarer Nadja Mattioli.  

Entangled betyder viklet ind, og en del af performancens koncept er da også netop at få viklet de forskellige elementer sammen. ”Mine tekster er inspireret af researchen, hvor vi både har læst meget teoretisk tunge værker om svampe, men også mere filosofiske tekster. Men jeg kan også virkelig godt lide at skrive inspireret af de bevægelser, jeg ser. At transformere dem til sprog, der så skal transformeres tilbage til kroppe og lyde. Så teksten kommer meget fra det fysiske, der er i rummet,” fortæller Nadja Mattioli og Nanna Hanfgarn Jensen supplerer:

”Vi arbejder ud fra konceptet at væve, og vi er meget bevidste om, at sprog er dominerende og håndgribeligt, så vi forsøger at balancere det med de øvrige elementer til en kohærent og ikke-hierarkisk helhed. Det er som en komposition eller et puslespil, hvor vi ser, hvilke bølger ordene skaber og forsøger at skabe materiale, der forbinder sig til andet materiale i et holistisk perspektiv”.

Entangled
Beyond Darkness. Foto Morten Arnfred.

På tærsklen mellem liv og død

Ideen til Entangled kom fra parrets fascination af det ukendte. ”Vi kom hurtigt til at tale om svampe og mycelium, som er uset, men influerer på os dagligt. På et skrive-retreat i Kulhuse, hvor vi var omgivet af natur, gik vi mere aktivt ind i, hvordan vi kunne arbejde med emnet,” fortæller Nadja Mattioli og uddyber fascinationen: ”Svampe er altid på tærsklen mellem liv og død i en transition, hvor de skaber nyt liv, og vi er omgivet af alt det døde materiale. Derfor ville vi ikke bare lave et stykke om svampe, men med svampe, så de var en del af processen. Ikke som en rekvisit, men som en partner”.

Nanna Hanfgarn Jensen fortæller smilende, at det er svært at arbejde med en partner, der ikke har en stemme, og som ikke altid reagerer, som man forventer: ”Da vi lavede Entangled site specific i en bunker med et særligt miljø for svampe, fungerede det ikke med den konkrete svamp, vi inviterede ind. Så vi måtte droppe vores antropocentriske tilgang om, at det skulle være den type”.  

Nadja Mattioli understreger, at det også handler om at slippe kontrol: ”Titlen er Entangled, fordi vi ville fastholde os selv i at have en forbindelse til svampen og ikke være som adskilte organismer, men blande os og påvirke hinandens liv. Vi taler meget om ligeværdighed, men så tager menneskeligheden over og vil kontrollere. Når man opdager det, begynder man også at se det i sin omgang med andre mennesker, og man bliver mindet om sine egne forventninger og hvor meget de styrer”.

At være komfortabel i mørket

Åbenhed og forbundethed er præmisser for parrets arbejde. De lader sig løbende inspirere af andre i deres egen podcast, og i processen med Entangled sætter forskellige fagligheder deres præg. Mykologen, der ud over at være professor også fotograferer svampe og derfor også har en æstetisk tilgang til emnet, var den første til at blive inddraget. Forestillingens scenemester, Anders Toft Pedersen, har udviklet bæredygtigt scenemateriale og har derigennem ekspertviden om mycelium, og lydkunstneren Eliza Bozek, som parret har samarbejdet med tidligere, undersøger som dem verden fra et mikroperspektiv, blot med fokus på naturens lyde, som hun optager og manipulerer æstetisk.

”Eliza arbejder meget fysisk med at vække sanserne, så det passer til de følelser, vi vil vække i publikum,” fortæller Nanna Hanfgarn Jensen, der også peger på de to medvirkende dansere, Cecilie Schyth Kjær og Anna Stamp som medskabere af performancen. ”Det er vigtigt, at de er komfortable med at være i mørket og at arbejde med langsomhed, som vi gør,” forklarer hun, mens Nadja Mattioli supplerer: ”De skal have passion for temaet og være en del af researchen, for koreografien skabes sammen med dem og deres forståelse af verden af svampe”.

Entangled
ENTANGLED. Foto Eliza Bozek.

Vi er selv mange

Parret ønsker med Entangled at give publikum en holistisk oplevelse, hvor krop og sind forenes og ikke opleves adskilt. ”Vi tænker på publikum som en del af forestillingens økosystem. De er ikke med på scenen, men deres tilstedeværelse er vigtig i helheden,” siger Nanna Hanfgarn Jensen, mens Nadja Mattioli understreger, at immersion, dvs. fordybelse eller nedsænkning, i kunsten ikke nødvendigvis handler om at være med, men også kan være publikums mentale og sansebaserede forbindelse til forestillingen:

”Vi prøver at bringe publikum tættere på emnet svampe, så de opdager, at svampe er overalt og påvirker vores eksistens. Vi prøver at skabe en økocentrisk vinkel i håbet om at skabe mere viden om andre arter. Vi er mest kendt med arten menneske, men vi prøver at genskabe forståelsen af, at vi er forbundet med andre eksistenser, selvom vi ikke altid kan se dem. Vi er jo selv mange, fordi vi består af andre organismer, så vi vil åbne perspektivet fra det antropocentriske og se, hvor langt vi kan tage det”.

Efter forestillingen kan publikum blive og bevæge sig rundt i scenografien som i en installation, og parret håber, det vil give et andet perspektiv – som et forstørrelsesglas – når publikum får mulighed for at interagere med rummet. ”Så kan de røre og lugte til installationen helt tæt på og opleve det økosystem, vi skaber på scenen, men som de også selv hele tiden indgår i,” forklarer Nanna Hanfgarn Jensen. Mykolog Jens Henrik Petersen vil på en mere lærende måde bringe emnet tættere på publikum, når han deltager i en artist talk 7. januar.

Tilgængelig kunst

Nanna Hanfgarn Jensen og Nadja Mattioli er glade for konceptet KSelekt, der åbner institutionen Det Kongelige Teater for nye stemmer. Især ser de en god mulighed for at blande publikum. ”Vi har et fast publikum, der følger os, men vi håber da, at forestillingen her kan åbne til nye grupper, der ikke ville have opsøgt os selv,” siger Nanna Hanfgarn Jensen, mens Nadja Mattioli også ser KSelekt som endnu en mulighed for at gøre kunsten mere tilgængelig:

”Vi prøver at åbne på nye måder med hvert stykke og de rum, de spiller i. Vi kan åbne os mod Det Kongelige Teaters publikum, der måske vil gå med os. Og vores publikum vil måske åbne sig mere mod Det Kongelige Teater, som de ikke nødvendigvis forbinder sig med”.

Efter Entangled fortsætter parret samarbejdet i BEYOND DARKNESS. De har som så mange andre været påvirket af pandemiens begrænsninger og glæder sig nu til at komme bredere ud i Danmark og også gerne internationalt. Men først gælder det KSelekt-udgaven af Entangled, og parret haster videre til et produktionsmøde, da prøverne skal til at gå i gang.

Se Entangleds forestillingstrailer her.

KSelekt logo

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med KSelekt med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Entangled spiller som en del af KSelekt. KSelekt er et samarbejde mellem Det Kongelige Teater og Statens Kunstfond om at styrke udviklingen på tværs af strukturer, genrer og til gensidig inspiration i det danske scenekunstmiljø. 

Entangled er en tværæstetisk og tværfaglig performance og installation af kunstnerduoen BEYOND DARKNESS.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...