Året går på hæld. Og derfor er det oplagt at se tilbage på de mange anmeldelser i 2022. Vi har været statistikkerne igennem og lavet en top-10 over de mest læste anmeldelser i 2022. Og der er en rød, musikalsk tråd i dem i år.
Musikalsk magisk forestilling på plads nummer 10
På tiende pladsen finder vi Nørrebro Teaters Kunsten at være okay, som Anne Liisberg tildelte hele fem stjerner. Hun skrev blandt andet:
“Kunsten at være okay en helstøbt, visuelt og musikalsk magisk forestilling, der i Niels Erlings veloplagte iscenesættelse kalder på både genkendelig smerte og stor som lille latter. Det er et blæret hold af vanvittigt dygtige spillere, der alle som en mestrer den på én gang både under- og overspillede stil, der sætter et lille stik i os, mens vi samtidig ler af menneskets usvigelige evne til at gøre det svært for sig selv”.
Læs hele anmeldelsen her.
Revy på 9. pladsen
På niende pladsen dukker årets udgave af Cirkusrevyen op. Revyen 2022, der skulle have været Lisbeth Dahls sidste, men hvor hun grundet sygdom blev erstattet af Pernille Schröder.
Fire stjerner fik revyen af Anne Liisberg, der fandt genkendeligheden fin og holdet stærkt.
“Cirkusrevyen 2022 er, som vi kender den. Fængende flot lys og scenografi. Swingende musikalsk levering under kapelmester James Prices sikre hånd. Kompetente koreografier. Hverdagssketch og politiske parodier. Timing og tårnhøjt niveau i skuespillertruppen”.
Læs hele anmeldelsen her.
Odense snupper 8. plads
Også ottende pladsen på årets top-10 nappes af en revy. Men her er det Odense Sommerrevy, der ifølge ISCENEs anmelder bød på “de største snapse efter pausen”.
Odense Sommerrevy 2022 var “en fredsrevy, der lader hjertet håbe på det bedste, men også spidder de værste – hvad enten de bor i Kreml eller i vores egne dobbeltmoralske handlinger,” står der bl.a. i anmeldelsen, som giver revyen fire stjerner.
Læs hele anmeldelsen her.
Pangfarvet klassiker på plads nummer 7
På syvendepladsen på ISCENEs top-10 over mest læste anmeldelser i 2022 finder vi anmeldelsen af Katrine Wiedemanns iscenesættelse af Holbergs Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. En forestilling, der ifølge anmelder Sune Anderberg, bar præg af instruktørens eget anstrengte forhold til Holberg.
“Det er, som om vægelsindet har sat sig i selve opsætningens forståelse af, hvad det vil sige at være morsom. I nogle øjeblikke er kaotiske fællesskrig, ballonbryster og umotiverede fald et komisk ideal. I andre bygges der tålmodigt op til en dybere latter.”
Læs hele anmeldelsen her.
Diabolsk triumf indtager 6. pladsen
“Den underspillede salontrubadur Peter Sommer bevæger sig fra stille eftertænksomhed til løssluppen vækkelse i den tålmodigt triumferende teaterkoncert I morgen er alt muligt på Aveny-T.”
Således indledte Sune Anderberg sin anmeldelse af Aveny-Ts teaterkoncert I morgen er alt muligt, der byggede på Peter Sommers musikalske univers. Teaterkoncerten modtog hele fem funklende stjerner og blev blandt andet kaldt en “diabolsk triumf”.
Læs hele anmeldelsen her.
To stjerner til tidligere successamarbejde på en 5. plads
På femtepladsen over mest læste anmeldelser i 2022 finder vi Anne Liisbergs anmeldelse af Ellers mange tak på Teater Republique. Samarbejdet mellem teatret og Jeanett Albeck har tidligere været en succes, men denne gang var anmelderen ikke begejstret.
“Hun var lige ved at have mig med en sjovt tænkt og godt opbygget lortefantasi, der så døde kvælningsdøden i en alt for lang outro, hvor publikum igen og igen blev udæsket at have samme fantasi. Måske har nogle af os ikke den fantasi, men bare nogle andre, ligesom hendes psykiater nok også har mødt modstand fra andre patienter end denne kunstner, der siger marginalt provokerende ting. Det vidner om et virkelig dårligt kendskab til det psykiatriske arbejdsfelt.”
Læs hele anmeldelsen her.
Metaltræt musical på 4. pladsen
“Historien om en sikker fiasko blev et sikkert hit. Hvordan ældes så denne opvisning i selvironi, udtrådte homoklicheer og traditionsbevidst sangskrivning? Ikke uden videre med ynde, må konklusionen være efter premieren på Det Ny Teaters let opdaterede 2022-udgave. En vis metaltræthed har sat ind, siden Preben Kristensen for 16 år siden første gang brillerede som udspekuleret producer på samme scene.”
ISCENEs anmelder var ikke voldsomt begejstret for Det Ny Teaters nye opsætning af The Producers. Men brugerne på ISCENE har været særdeles glade for at læse anmeldelsen, som altså indtager fjerdepladsen på årets top-10.
Læs hele anmeldelsen her.
Forloren yuppiefantasi i top tre
Også tredjepladsen blandt årets mest læste anmeldelser indtages af en musical. Dem vil publikum tilsyneladende virkeligt gerne læse om. Denne gang er det sceneversionen af filmen Pretty Woman, hvor anmelderen især var begejstret for scenografien.
“Det er og bliver den gavmilde scenografi og Nellie Bethels skarpt koreograferede dans, der bærer Pretty Woman og faktisk gør den ganske underholdende. Heinrich Christensens instruktion undervælder med den manglende formgivning af Kofods karakter, men vi tilgiver meget, fordi energien rundt om de medvirkende er så høj”.
Læs hele anmeldelsen her.
Gasolin-genopsætning indtager andenpladsen
Den næstmest læste anmeldelse i 2022 er Anne Liisbergs anmeldelse af Østerbro Teaters nye version af Nikolaj Cederholm og Kåre Bjerkø teaterkoncert Gasolin, som blev skabt i 1994 på Dr. Dantes Aveny.
“Gasolin fremstår stadig frisk og vedkommende. Med et enkelt greb som casting rykker det kreative team – der dog selv primært består af hvide, midaldrende mænd – forestillingen ind i nutiden uden at skære noget ud i pap eller gå på kompromis kunstnerisk. Måske tværtimod?”
Læs hele anmeldelsen her.
Beatles-musical indtager 1. pladsen
Hvem andre end Beatles kan egentlig snuppe førstepladsen på denne top-10, når der nu åbentbart i 2022 er et gennemgående musikalsk tema i de populære anmeldelser? I hvert fald er det netop anmeldelsen af Beatles-musicalen She Loves You, der er årets mest læste. Og desværre ikke for de mange stjerner og rosende ord. Nok nærmere tværtimod.
“Vi har måske vænnet os til en vis rovdrift på The Beatles. Men She Loves You, skabt af Mikkel Rønnow og Nordic Musical Partners, er et nyt lavpunkt. Musicalen sætter modeskabelse op mod hippieånd, men formidler hverken kreativitet eller utopier,” skriver Sune Anderberg om iscenesættelsen.
Læs hele anmeldelsen her.