Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Teaterleder Anne Gry Henningsen: “Teatret kæmper om pladsen i folkeskolerne”  

Teatret kan noget helt særligt, der får de unge til at se sig selv og hinanden med nye øjne,” mener skuespiller og teaterleder af MÆRKVÆRK, Anne Gry Henningsen. Hendes mission er at skabe forestillinger, der rammer ned i de unges liv og udfordringer på vejen til at blive voksne. Men det er svært at få folkeskolerne til at prioritere teateroplevelserne for de unge.

“Teatret kæmper sammen med de øvrige kunstarter om pladsen i folkeskolerne. Og som det er nu, ser jeg desværre ikke teatret som vinder. Skolerne har hverken tid eller penge til at prioritere kunst og skal måske vælge én kunstnerisk oplevelse om året pr. klasse, og her oplever jeg, at teatret står svagt,” siger Anne Gry Henningsen, der står bag MÆRKVÆRK, som netop nu fejrer et jubilæum med premieren på den 10. ungdomsforestilling, Drøm Drøm Drøm.

Teater skal vække genklang

Siden Anne Gry Henningsen stod på scenen for første gang, har hun vidst, at hun ville være skuespiller. Ønsket om rollen som teaterleder kom først senere bl.a. som en naturlig konsekvens af at have lyst til at sætte rammerne for forestillingerne. Det var i midten af nullerne, hvor hun samtidig var optaget af refleksioner over egne og nye generationers teenageår som identitetsskabende og definerende for den fortælling, vi går ind i voksenlivet med.

“Jeg var optaget af den grundlæggende erkendelse af, at vi er mere ens, end vi aner, men ofte er optagede af vores forskellighed, og måske især i ungdomsårene kan være bange for at skille os ud. På nogle områder er det selvfølgelig en reel forskellighed, men ofte ligner vi andre mere, end vi tror, når vi først taler om det. Problemet er, at det kan det være svært at tale om at føle sig anderledes, og så kan den oplevede anderledeshed føre til mobning, ensomhed og andre udfordringer, som vi tager videre med i livet. Derfor er en af mine største bestræbelser – ud over at skabe kunst – at være opmærksom på, at der er resonansrum for de unge i forestillingerne, så de føler sig mødt, talt med og forbundet. Eller med andre ord, så skal teaterforestillingerne kunne mærkes og give genklang,” siger Anne Gry Henningsen. 

Spejler de unges udfordringer

Fra Anne Gry Henningsens allerførste forestilling med MÆRKVÆRK i 2011 har hun sat fokus på pigevold, alkoholkultur, forbrug, tro, ensomhed, præstationskrav, sorg, klimakrise, krop og nu i jubilæumsforestillingen, de unges drømme. 

“De konkrete tematikker afspejler udfordringer, de unge har i tiden. Jeg tror netop, noget af succesen ligger i, at vi tilbyder en undersøgelse af emner, de unge i forvejen er optagede af, i et kunstnerisk sprog, som er væsensforskelligt fra det sprog, de normalt håndterer udfordringer i. Det kunstneriske sprog transcenderer de almindelige kategorier og erfaringer og skaber sprækker, de kan skabe nye erkendelser i og et fælles referencepunkt, når de taler om noget af det, der er svært at sætte ord på som teenager. Det er det, teatret kan, og derfor teater er så nødvendigt,” siger Anne Gry Henningsen.

Savner en fælles strategi

Men selvom tematikkerne er aktuelle og vækker genklang hos et ungt publikum, så oplever Anne Gry Henningsen, at det er vanskeligt at komme igennem til folkeskolerne.

“Det virker som om, der skal være en særlig ildsjæl på en skole eller i en kommune, før teatret bliver inviteret ind. Vi er mange i branchen, der gør meget rigtigt hver for sig, men jeg savner en fælles strategi, der kan løfte teatret ind i folkeskolen. Og jeg ved ikke, hvordan vi skal lykkes med det,” siger Anne Gry Henningsen og tilføjer: 

“Jeg håber, nogen tager den og går forrest. Jeg slutter gerne trop. Teatret kan noget helt særligt, der får de unge til at se sig selv og hinanden med nye øjne, pege på alternativer til mainstream og vise, at verden kan se meget anderledes ud, end man går rundt og tror og måske ikke stiller spørgsmål til. Teatret kan vise den store verden i de små fortællinger”.

Drøm Drøm Drøm spiller på ZeBU fra den 21. marts, på Aprilfestival 2023 i Syddjurs Kommune og på Danmarksturné i efteråret. Læs mere her.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...