Populært lige nu

Annonce

Dansk bidrag til verdens største festival for scenografi

Teamet er Rare, når verdens største tilbagevendende begivenhed inden for scenografi, Prague Quadrennial, i år afvikles for 15. gang. Festivalen, der afholdes hvert fjerde år, byder på præsentationer inden for nutidens performancedesign-discipliner, herunder bl.a. scenografi. Og det danske bidrag er en analog fantasi over det digitale teaterformat.

Annonce

Danske Scenografer står for Danmarks bidrag ved Prague Quadrennial og deltager i år med Home Box Theatre. Home Box Theatre, der er skabt af lys- og videodesigner Jeppe Lawaetz, lyddesigner Magnus Hansen og dramaturg Anna Lawaetz i fællesskab, viser en vision for fremtidens teater, hvis det flyttede fra det offentlige rum ind i hjemmet og gjorde publikum til hovedperson.

Gemt i seks skuffer på et lille skuffedarium er seks af Shakespeares fortællinger. Åbner du en skuffe, befinder du dig midt i Stormen, på heden med Macbeth eller midt i En skærsommernatsdrøm. 

Holdet bag projektet

Under pandemien, hvor de fysiske teatre var lukkede, udvikledes en række nye, digitale teaterformater. Derfor var det naturligt for Danske Scenografer at tage fat i to af deres medlemmer, der netop har arbejdet med udvikling af digitale teaterformer.

Jeppe Lawaetz har siden 2019 ledet en række kunstneriske forskningsprojekter på Den Danske Scenekunstskole om XR-teknologier i scenekunsten, der har sat fokus på, hvordan man skaber teaterfællesskaber i et virtuelt rum, og hvordan man skaber fortællinger i et rum, hvor publikum er hovedperson.

Annonce

Magnus Hansen arbejder med immersivt lyddesign på tværs af kunstformer og har senest sammen med Fix&Foxy udviklet lyddesign til en forestilling, hvor publikum gennem hovedtelefoner får et lydspor, der er målrettet den enkelte. 

Home Box Theatre af Lawaetz Aesthetics og Magnus Hansen. Foto: Jeppe Lawaetz
Home Box Theatre af Lawaetz Aesthetics og Magnus Hansen. Foto: Jeppe Lawaetz

En analog fantasi over det digitale teater

Årets udstillingstema for Prague Quadrennial er Rare, der sætter fokus på, hvordan verden og ikke mindst teatret kan se ud i en post-pandemisk fremtid. 

“Særligt VR-teknologien åbner op for en helt ny måde at skabe scenekunst på, hvor man kan skabe verdener og rum, der sætter spørgsmålstegn ved, hvad der er virkeligt og hvem, der agerer for hvem. Vi oplever lige nu, at teknologien kan stå i vejen for publikums indlevelse: Man bliver svimmel, der er forsinkelse i lyden og grafikken er ikke realistisk. Derfor er vores bidrag en analog fantasi over, hvordan det virtuelle teater i fremtiden vil kunne opstå i hjemmet og aktivere alle sanserne,” fortæller Jeppe Lawaetz. 

Ved at vælge en lys- og videodesigner og en lyddesigner ønsker Danske Scenografer at sætte fokus på netop lysets, videoens og lydens betydning for at skabe et scenisk rum.  

Prag Quadrennial kan opleves fra den 8. – 18 juni 2023. Se det fulde program her

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...