Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Margrethe – eventyret om Daisy er en lille blockbuster af en musical

Mikkel Rønnow Musicals har sammen med Toca Records og H.C. Andersen Festivals skabt forestillingen, som de færreste havde set komme. Men trods tendens mod Disney og glansbilleder er Margrethe et overraskende humoristisk og gribende nyt musicalværk.

Sjældent er jeg gået i teatret med så lave forventninger til en forestilling, som det var tilfældet med rutinetrioen Høg, Aagaard og Svanekiers royalistmusical Margrethe. Og de første fem minutters flashback til besættelsen varslede ilde med et ubevægeligt fælleskor, der sang statisk som i kirken og med nordkoreansk nationalpatos. Margrethes fødsel: et lys i mørket. Åh gud!

Margrethe, Mikkel Rønnow Musicals. Foto: Camilla Winther
Margrethe, Mikkel Rønnow Musicals. Foto: Camilla Winther

Men så blødte værket gevaldigt op. I næste øjeblik mødte vi en næsten nutidig majestæt på alle fire, fortumlet ledende efter en bortløben broche. Ulla Henningsen gav den aldrende dronning humor, skrøbelighed og egenvilje – og dermed fjerne ekkoer af Xenia Lach-Nielsen, Emilie Groth og 13-årige Lily Hanskov Aginskys tre yngre portrætter, der også var i spil i en krydsklippende og faktisk flot, dynamisk dramaturgi.

Kærligheden driver værket

Tendensen var i retning af Disney-prinsesse i en første akt, hvor Aginsky sang solidt og drømmende om at opleve verden, mens Groth med vokal styrke tog over med tvivlen, da tronfølgeloven blev ændret: Kunne hun klare opgaven? Karakteristisk for værket blev politikere tegnet op som ubehjælpelige kynikere med groteske bevægelser i et Ingvar-inspireret højdepunkt om folkeafstemningen i 1953, mens mor Ingrid og far Frederik var kærligheden selv.

Margrethe, Mikkel Rønnow Musicals. Foto: Camilla Winther
Margrethe, Mikkel Rønnow Musicals. Foto: Camilla Winther

Henrik ankom undervejs som prinsen på den hvide lysskærm gennem en åbning i de bastante, men egentlig ganske mobile grønne gemakkulisser. Forholdet til den charmerende, men stolte franskmand var forestillingens hjerte: fra stævnemødet i det skotske højland, hvor Ulla Henningsen forgabt fulgte i hælene på sit yngre jeg, til øjeblikket i anden akt, hvor demensen ikke længere var til at ignorere – og hvor Peter Schrøders sene prinsgemal sank ned i et parallelt univers af evige maskebal og harlekinfest. Humor, længsel og smerte fint doseret.

Slående sarthed

Margrethe både underholdt og rørte publikum. Bar musicalen præg af bagmændenes rutine? Selvfølgelig, men ikke kun på ondt: Komponist Lasse Aagaard vidste nøjagtigt, hvilke knapper han skulle dreje på, og musikken var til tider helt elegant i sin klarhed. Favntag turde hverken den eller historien dog tage med det mørke, vi kender fra The Crown, og da første akts dramatiske kurve var gennemløbet – rejsen fra Daisy til dronning – famlede man i fraværet af egentlige antagonister efter en rød tråd i anden akt, som blev lidt brødrerivalisering, lidt kunstkrig, lidt demens. Spredt fægtning efter en konflikt, men manglende lyst til at følge den til bunds.

Margrethe, Mikkel Rønnow Musicals. Foto: Camilla Winther
Margrethe, Mikkel Rønnow Musicals. Foto: Camilla Winther

Tilbage stod Ulla Henningsen til slut med en bitter sødme i blikket efter endnu et erindringsglimt fra sit liv. Armene hang ned forbi den høje, svajende talje – det sidste, dronningen ligner, er jo egentlig en regent. Den vindramte sarthed var slående.

“Alle har brug for noget, der er større end os selv,” genlød refrænet fra faderen, og netop det er Margrethe trods skønhedsfejl, glansbilleder og en royalisthat trukket helt ned over ørene: en nyskrevet musical, der vækker større følelser end dens til tider troskyldige hyldest egentlig burde. Et lys i mørket? Måske ikke. Men en lille blockbuster? Jeg tror det.

Historie og musik: Lasse Aagaard. Historie og sangtekster: Thomas Høg. Historie og dialog: Sune Svanekier. Iscenesættelse: Mads M. Nielsen. Koreografi: Ernestine Ruiz. Musikalsk ledelse: Mikkel Rønnow. Originalt scenografisk koncept: Benjamin la Cour. Kostumedesign: Lucy Osborne. Lysdesign: Tim Mitchell. Lyddesign: Tim Høyer. Produceret af Mikkel Rønnow Musicals i samarbejde med Toca Records og H.C. Andersen Festivals. 

Medvirkende: Ulla Henningsen, Xenia Lach-Nielsen, Emilie Groth, Lily Hanskov Aginsky (alt.), Peter Schrøder, Morten Lützhøft, Sebastian Gil Harris, Kristian Boland, Tine Gotthelf, Kim Hammelsvang, Søren Bech-Madsen, Morten Lindemann Olsen, Simon Nøiers, Cassandra Lemoine, Monica Isa, Silke Biranell, Randi Winther, Nynne Holmen, Mathias Hartmann Niclasen, Marie Mourier, Laura Vesti, Flemming Bang, Julian T. Kellerman, Kristian Jensen.

Spiller på Det Kongelige Teater 23. juni – 13. august 2023. Derefter i Odeon i Odense 17.-26. august og i Musikhuset Aarhus 29. august – 10. september.

Seneste

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før...
Annonce
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra 1. januar 2025 får et permanent årligt tilskud på finansloven på 9,8 mio. kroner og...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye