Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Teater Katapult blev reddet på målstregen – hvad gør de nu?

Natten til fredag forhandlede Aarhus Byråd kommunalbudgettet for 2024-2027 på plads. På Teater Katapult, der i første budgetforslag stod til helt at miste sin kommunale støtte, havde man ventet i spænding på udfaldet. Teatret fik en plads i budgettet, men en mindre end håbet. Så hvad kommer det til at betyde for teatrets fremtid? Det spurgte ISCENE teaterchef Torben Dahl om.

“I nat har Aarhus Byråd indgået et budgetforlig. Heldigvis fik Teater Katapult også en plads i budgettet – dog mindre, end vi havde håbet på,” skrev Teater Katapult fredag aften på Facebook og Instagram.

Teater Katapult blev – ifølge teatret selv med De Konservative som forkæmper – forhandlet ind på budgettet igen på en såkaldt aftrapningsmodel, der betyder, at det kommunale driftstilskud tænkes reduceret til kr. 0 fra 2027 og frem. Frem til da skal Teater Katapult arbejde på at blive rent egenfinansieret gennem en professionalisering af bestyrelsen og et målrettet fokus på forretningsdelen.

Insideren Teater Katapult
Insideren, Teater Katapult. Foto: Jens Peter Engedal

Bliver på Godsbanen

De kommende to år modtager Teater Katapult det, der svarer til 2/3 af deres hidtidige tilskud. Men hvilken betydning har det helt konkret for teatret og dets centrale placering på Godsbanen i Aarhus? For teaterchef Torben Dahl er der ingen tvivl om, at selv en reduceret støtte betyder alverden for det lille teater.

“Med en fast støtte fra Aarhus Kommune kan vi blive på Godsbanen på de samme fordelagtige vilkår, som vi har nu. Da vi flyttede ind på Godsbanen i 2012, fulgte der en aftale med om en meget billig husleje som en del af vores støtte, fordi teatret heller ikke dengang var særlig godt funderet økonomisk. 

Næste skridt for Katapult er, at bestyrelsen og jeg færdiggør den strategi, vi har arbejdet på de sidste måneder omkring et tættere samarbejde med erhvervslivet samt med strategiske samarbejder med fonde og andre brancher. Det er en proces, der kommer til at gå hurtigt. Samtidig har vi det lange lys på i forhold til, hvor teatret skal positionere sig om 3 og 5 år,” fortæller Torben Dahl. 

Kool kool Kina, Teater Katapult. Foto: Jens Peter Engedal
Kool kool Kina, Teater Katapult. Foto: Jens Peter Engedal

Justering af aktivitetsniveauet

Selvom man på Teater Katapult er glade for den kommunale beslutning om at fortsætte en del af støtten, så lægger Torben Dahl dog ikke skjul på, at reduktionen naturligvis også vil få konsekvenser for teatret.

“På scenen bliver der først for alvor aktivitet igen fra den nye sæson 24/25, da det har været umuligt at planlægge foråret 2024 uden at vide, om teatret eksisterede til den tid. Så den sidste forestilling – i et stykke tid – ruller over scenen i januar. Til gengæld skal vi med al sandsynlighed på turné internationalt med den prisbelønnede Insideren i den periode. Turen til Edinburgh Fringe Festival var en virkelig god investering,” siger han og fortsætter.

“Det betyder, at vi med den økonomi ikke kan opretholde det intensive niveau, vi har haft indtil nu. Hvis ikke vi finder midler andre steder, så bliver det et andet Katapult, man kommer til at opleve efter sommer”.

Samarbejde med Sundhed og Omsorg

Teater Katapult vil som nævnt i de kommende to år modtage cirka 2/3 af den tidligere kommunale driftsstøtte. Dertil kommer et øremærket beløb, som politikerne er enedes om at overflytte til Katapult fra magistraten for Sundhed og Omsorg – en magistrat, som Katapult allerede samarbejder med og styrker gennem konceptet AudioMove.

“Med det scenarie, der er lagt op til fra De Konservative, så er Katapult blevet en form for “trial-version” af, om det kan lade sig gøre for et professionelt producerende teater i Danmark med egen scene at kombinere en lille offentlig økonomi med større og større privat finansiering. Det er vi – delvist på grund af omstændighederne og delvist fordi vi er i gang med modeller i forvejen, som kan supplere økonomien på den måde – gået med til. Og det har da også gjort, at vi kommer til at arbejde sammen med Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune for yderligere 375.000 pr. år i de næste 4 år. Vi ønsker at bevidstgøre og bevæge mennesker – også andre steder end på scenen,” fortæller Torben Dahl.

“Vi er også afventende omkring situationen for kulturen i kommunerne om et eller to år. Den kunne sagtens være ændret radikalt. Det tager vi bestik af løbende. Det væsentligste lige nu er, at Katapult blev reddet på målstregen, så vi stadig har egen teaterscene. Vi var jo dømt ude – og kun meget få troede, at det var muligt at få kæmpet sig tilbage på det kommunale budget igen,” afslutter Torben Dahl, der nu kan fortsætte sit arbejde med at sikre en mere holdbar fremtid for Teater Katapult.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...