Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Teater Katapult blev reddet på målstregen – hvad gør de nu?

Natten til fredag forhandlede Aarhus Byråd kommunalbudgettet for 2024-2027 på plads. På Teater Katapult, der i første budgetforslag stod til helt at miste sin kommunale støtte, havde man ventet i spænding på udfaldet. Teatret fik en plads i budgettet, men en mindre end håbet. Så hvad kommer det til at betyde for teatrets fremtid? Det spurgte ISCENE teaterchef Torben Dahl om.

“I nat har Aarhus Byråd indgået et budgetforlig. Heldigvis fik Teater Katapult også en plads i budgettet – dog mindre, end vi havde håbet på,” skrev Teater Katapult fredag aften på Facebook og Instagram.

Annonce

Teater Katapult blev – ifølge teatret selv med De Konservative som forkæmper – forhandlet ind på budgettet igen på en såkaldt aftrapningsmodel, der betyder, at det kommunale driftstilskud tænkes reduceret til kr. 0 fra 2027 og frem. Frem til da skal Teater Katapult arbejde på at blive rent egenfinansieret gennem en professionalisering af bestyrelsen og et målrettet fokus på forretningsdelen.

Insideren Teater Katapult
Insideren, Teater Katapult. Foto: Jens Peter Engedal

Bliver på Godsbanen

De kommende to år modtager Teater Katapult det, der svarer til 2/3 af deres hidtidige tilskud. Men hvilken betydning har det helt konkret for teatret og dets centrale placering på Godsbanen i Aarhus? For teaterchef Torben Dahl er der ingen tvivl om, at selv en reduceret støtte betyder alverden for det lille teater.

“Med en fast støtte fra Aarhus Kommune kan vi blive på Godsbanen på de samme fordelagtige vilkår, som vi har nu. Da vi flyttede ind på Godsbanen i 2012, fulgte der en aftale med om en meget billig husleje som en del af vores støtte, fordi teatret heller ikke dengang var særlig godt funderet økonomisk. 

Næste skridt for Katapult er, at bestyrelsen og jeg færdiggør den strategi, vi har arbejdet på de sidste måneder omkring et tættere samarbejde med erhvervslivet samt med strategiske samarbejder med fonde og andre brancher. Det er en proces, der kommer til at gå hurtigt. Samtidig har vi det lange lys på i forhold til, hvor teatret skal positionere sig om 3 og 5 år,” fortæller Torben Dahl. 

Kool kool Kina, Teater Katapult. Foto: Jens Peter Engedal
Kool kool Kina, Teater Katapult. Foto: Jens Peter Engedal

Justering af aktivitetsniveauet

Selvom man på Teater Katapult er glade for den kommunale beslutning om at fortsætte en del af støtten, så lægger Torben Dahl dog ikke skjul på, at reduktionen naturligvis også vil få konsekvenser for teatret.

“På scenen bliver der først for alvor aktivitet igen fra den nye sæson 24/25, da det har været umuligt at planlægge foråret 2024 uden at vide, om teatret eksisterede til den tid. Så den sidste forestilling – i et stykke tid – ruller over scenen i januar. Til gengæld skal vi med al sandsynlighed på turné internationalt med den prisbelønnede Insideren i den periode. Turen til Edinburgh Fringe Festival var en virkelig god investering,” siger han og fortsætter.

“Det betyder, at vi med den økonomi ikke kan opretholde det intensive niveau, vi har haft indtil nu. Hvis ikke vi finder midler andre steder, så bliver det et andet Katapult, man kommer til at opleve efter sommer”.

Samarbejde med Sundhed og Omsorg

Teater Katapult vil som nævnt i de kommende to år modtage cirka 2/3 af den tidligere kommunale driftsstøtte. Dertil kommer et øremærket beløb, som politikerne er enedes om at overflytte til Katapult fra magistraten for Sundhed og Omsorg – en magistrat, som Katapult allerede samarbejder med og styrker gennem konceptet AudioMove.

“Med det scenarie, der er lagt op til fra De Konservative, så er Katapult blevet en form for “trial-version” af, om det kan lade sig gøre for et professionelt producerende teater i Danmark med egen scene at kombinere en lille offentlig økonomi med større og større privat finansiering. Det er vi – delvist på grund af omstændighederne og delvist fordi vi er i gang med modeller i forvejen, som kan supplere økonomien på den måde – gået med til. Og det har da også gjort, at vi kommer til at arbejde sammen med Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune for yderligere 375.000 pr. år i de næste 4 år. Vi ønsker at bevidstgøre og bevæge mennesker – også andre steder end på scenen,” fortæller Torben Dahl.

“Vi er også afventende omkring situationen for kulturen i kommunerne om et eller to år. Den kunne sagtens være ændret radikalt. Det tager vi bestik af løbende. Det væsentligste lige nu er, at Katapult blev reddet på målstregen, så vi stadig har egen teaterscene. Vi var jo dømt ude – og kun meget få troede, at det var muligt at få kæmpet sig tilbage på det kommunale budget igen,” afslutter Torben Dahl, der nu kan fortsætte sit arbejde med at sikre en mere holdbar fremtid for Teater Katapult.

Seneste

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...