Teater Katapults husdramatiker Anna Skovs Insideren handler om svindelsagen med udbytteskat i Europa, fortalt fra kronvidnets synspunkt. I Johan Sarauws iscenesættelse bliver det en fokuseret og velfungerende forestilling.
“Kan du huske første gang, du skrev under på noget vigtigt?” Spørgsmålet stilles af en dyb, næsten hviskende mandestemme lige ind i min øregang. I Johan Sarauws iscenesættelse af Insideren er publikum iført hovedtelefoner, der afspiller forestillingens lydside i 3D-format. Et greb, som Teater Katapult også benyttede i iscenesættelsen af Line Mørkebys Human Nature tilbage i 2017, og som mange oplevede effekten af i En fortælling om blindhed (Aarhus Teater, Momentum og S/H, 2020).
Brugen af hovedtelefoner og 3D-lyd skaber en intim fornemmelse for publikum. På scenen foran os står skuespiller Christoffer Hvidberg Rønje alene i en enorm glaskasse. Han er insideren – kronvidnet, der har valgt at skifte side og er katalysator for optrevlingen af historiens største sag om skattesvindel. Men lyden af andre stemmer dukker også op i publikums ører, så man får følelsen af at være flue på væggen til de mest private samtaler.

Virkelighedens drama iscenesat
Insideren bygger på den virkelige historie om et netværk af mennesker, der gik sammen om en metode kaldet Cum-ex for at snyde de europæiske statskasser for milliarder af kroner gennem fejlagtig refusion af udbytteskat. Systemet er komplekst, men i Anna Skovs tekst forklares fænomenet gradvist og gøres derved forståeligt. Ikke helt så detaljeret, som fx Teater Nordkrafts gennemgang af OW Bunker-skandalen i Viktor Tjernelds iscenesættelse i 2019, men trods alt med lidt af den samme effekt.
Signe Kroghs scenografi består af et stort glasbur midt på scenen. I dette befinder Christoffer Hvidberg Rønje sig sammen med en enkelt stol, et bord og et gråt arkivskab med tre skuffer. Glasburet er placeret diagonalt i scenerummet, så alle publikummer har bedst muligt udsyn. De to forreste glasvægge ud mod publikum forbliver gennemsigtige, mens de to bagerste skifter udtryk gennem hele forestillingen via videoprojektioner af alt fra trækroner til persienner.

Gentagelser og følelser
Fortællingen springer frem og tilbage i tid. I korte sekvenser får vi indblik i kronvidnets liv. Fra hans start som helt almindelig skatteadvokat over hans euforiske glæde, da det første to-cifrede millionbeløb ruller ind på hans konto, videre til hans panik, da otte politikfolk en morgen dukker op og ransager hans hjem. Vi ser ham tage hele turen gennem følelsesregistret og tilbage igen.
De forskellige nedslag dukker op i tilsyneladende tilfældig rækkefølge. Nogle gentages jævnligt, som fx de alenlange afhøringer i Køln hos den kvindelige efterforskningsleder, Anne Brorhilker, der er repræsenteret på scenen med Marion Reuters stemme. “Hvornår hørte du første gang om Cum-ex-metoden?”, spørger hun igen og igen. Men også ransagningen af advokatens hjem den 14. oktober 2014 vises flere gange. Den episode, der fik den unavngivne mand til at vende sig mod sine egne og blive kronvidne i svindelsagen.
Johan Sarauws iscenesættelse er på samme tid enkel og detaljeret. Anna Skov har skåret ind til benet i fortællingen, så kun de mest sigende episoder i kronvidnets liv dramatiseres. Brugen af 3D-lyd er nok i denne sammenhæng mere en sjov effekt end det egentlig bidrager til oplevelsen. Men rent bortset fra, at lyden i mine hovedtelefoner var så smertefuld høj, at jeg måtte tage dem halvt af, så fungerede det glimrende. Alt i alt er Insideren en interessant, lærerig og aktuel forestilling.