Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Hybrid Sensation – farvestrålende, sanselig VR-indvielse

Tredje sæson af KSelekt, hvor Statens Kunstfond præsenterer udvalgte forestillinger på Det Kongelige Teater, skydes i gang med Jakob la Cour Studios forførende, farvefluktuerende VR-forestilling, Hybrid Sensation.

Hun vinker os nærmere med insisterende øjne og blide vink. Hun fører os gennem den pastelfarvede, røgfyldte fødselskanal og ind i en halvcirkel under den lysende ring midt i rummet. Hun bevæger sig i ringen med knækkede ryk og de stadig insisterende øjne. Hun er blå. En ordløs sirene. Eller mere brutalt en fikser, der har ledt os til initiationsritualet, der er den intellektuelle ramme om Jakob la CourStudios sanseeksplosion, Hybrid Sensation.

Annonce
Hybrid Sensation
Hybrid Sensation af Jakob la Cour Studio på KSelekt, Det Kongelige Teater. Foto Jakob la Cour Studio.

Som i en sæbeboble

Titlens hybride bestemmelse er velvalgt, for det immersive værk er nok scenekunstnerisk, men uadskilleligt fra det billedkunstneriske. Både i dens meget visuelle sansepåvirkning og i rummets rudimentære setup som udstillingsrum. Men først står vi der og kigger på Iza Mortag Freunds stærke personas bevægelser, der trods knækkene mindre associerer robot end forvarsler det univers, vi helt bogstaveligt står på kanten til at entre.

Julie Østengaards sfæriske univers svøber sig tættere om os

Vi får VR-headsets på og vores kroppe skifter til pink og begynder at bøje og vride sig i alle retninger. Julie Østengaards sfæriske univers svøber sig tættere om os, og vi inviteres ind i kredsen. Forsigtigt bevæger vi os mellem hinandens kroppe. På forunderlig vis uden at støde sammen. Vi falder ind i et flydende bevægelsesmæssigt flow initieret af lyd og syn og bliver mere modige.

Hybrid Sensation
Hybrid Sensation af Jakob la Cour Studio på KSelekt, Det Kongelige Teater. Foto Jakob la Cour Studio.

Den lysende, røde sol over os sænker sig gennem os i et indviende farvebad og slipper os igen. Små objekter dukker op og inviterer til leg og samarbejde. Som lyset brydes i en sæbeboble changerer de, forvandler sig og opstår på ny. De skiftevis fragmenterede og fortættede figurer lokker og fascinerer som universets karakter af slikbutikkens overjordisk, farvesymfoniske eksplosion. Som et syretrip drages vi, indtil vi igen trækkes ud af cirklen og atter i gåsegang bag vores blå fører passerer opsatserne i periferien af rummet.

Fortættede figurer lokker og fascinerer som universets karakter af slikbutikkens overjordisk, farvesymfoniske eksplosion

Menneske og maskine

Uden for går snakken. Oplevelsen er fælles og individuel på samme tid. Hybrid sensation binder sammen, mens den samtidig udforsker mødet mellem det menneskelige og det digitale i et forførende og bevidsthedsudvidende mini-kosmos, som man – eller i hvert fald jeg – ikke havde lyst til at forlade.

Hybrid Sensation
Hybrid Sensation af Jakob la Cour Studio på KSelekt, Det Kongelige Teater. Foto Jakob la Cour Studio.

Her mangler jeg måske en stærkere dramaturgi. For hvad er det, Hybrid Sensation vil mig? Fortælle, at man kan fortabe sig i digitale universer? Genføde ur-fortællingen om menneske og maskine i et nyt perspektiv? Det sensationelle i titlen indfries, for turen i VR-kredsen er en magisk oplevelse, men jeg mangler en krog til resten af (fortælle)rummet, som forekommer uforklaret.

Læs mere om KSelekt sæson 2023/2024 her.

Kunstnerisk ledelse, instruktion og koncept: Jakob la Cour. Scenograf og kostumedesigner: Frederikke Krogh. Komponist og lyddesigner: Julie Østengaard. VR-kunstnere: Matias Brunacci og Jakob la Cour. VR-tekniker og tonemester: Frederik la Cour. Kostumier: Siri Viola Nysom Sandhagen. Produktionsassistent: Nadia Mamchyts. Producent, produktionsledelse og PR: Anne Mai Slot Vilmann. Dramaturgisk konsultation: Marie Dahl og Kirsten Dehlholm.

Medvirkende: Iza Mortag Freund, Jakob la Cour og Frederik la Cour.

Hybrid Sensation spiller 30. oktober – 4. november 2023 under KSelekt på Det Kongelige Teater.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce