En kvindelig poet blev fængslet for at lægge et digt op på Facebook og en komponist underkastet tortur for at udbrede systemkritisk musik. Instruktør og skuespiller, Jacque Lauritsen, appellerer i denne kommentar til fælles solidaritet i scenekunstbranchen.
Ja, der skal såmænd nok være dem, der ryster overbærende på hovedet, når de hører – eller i dette tilfælde læser – ordet solidaritet! Er det nu ikke bare noget overvintret 70’er romantik, som ingen længere kan tage alvorligt?
Forhåbentlig ikke. For det udtrykker en af de fineste kvaliteter, vi har som mennesker. Evnen til at se udover egen, snævre horisont, sætte sig ind i andres situation og aktivt støtte deres bestræbelser på forbedrede vilkår. Især når de er ringere end vores egne.
Det gælder også inden for kunst og kultur, hvilket vi for nylig har fået et godt eksempel på. Da amerikanske manuskriptforfattere og skuespillere gik i langvarig strejke for at tilkæmpe sig flere rettigheder og mere i lønposen, skete det ikke blot med indbyrdes opbakning til den fælles kamp, men også med en ikke ubetydelig støtte fra fagforbund i andre lande. Det var solidaritet i praksis.
Vigtigt teater i palæstinensisk flygtningelejr
Nu er vi så en gruppe danske scenekunstnere, der er gået sammen om at støtte kolleger i en ganske anden del af verden. Nærmere bestemt The Freedom Theatre, der ligger i den palæstinensiske flygtningelejr Jenin på Vestbredden.
Teatret er udsprunget af det banebrydende dramapædagogiske arbejde, som den jødiske menneskeretsforkæmper, Arna Mer Khamis, påbegyndte i 80’erne for at lindre børn og unges krigstraumer og give dem håb for en bedre fremtid. Og dét behov er ikke just blevet mindre siden da.
Udover opsætning af forestillinger har The Freedom Theatre derfor videreført den pædagogiske praksis, driver en teaterskole og arrangerer workshops i poesi, musik, billedkunst og teater – alt sammen med børn og unge som primær målgruppe.
Festival lagt ned af militært angreb
Teatret er således et bredt funderet kulturcenter, hvis erklærede mål er at modarbejde al form for vold og diskrimination. Det retter sig primært mod den israelske besættelsesmagt, men også konservative normer i dele af det lokale samfund. Man har således flere gange stået for en feministisk teaterfestival for at fremme kvinders ligestilling og ret til at udtrykke sig frit.
Netop en sådan festival skulle til at løbe ad stablen i sommer, da et militært angreb mod flygtningelejren resulterede i store, materielle ødelæggelser, der bl.a. gik ud over The Freedom Theatre. Man er nu i gang med en genopbygning til fuld kapacitet, ikke mindst den afgørende indsats for børn og unge, hvoraf mange døjer med psykiske problemer, og for hvem teatrets kreative aktiviteter er et tiltrængt lyspunkt i en barsk hverdag.
Støtte til fornyet indsats
Det er dette genopbygningsarbejde vi ønsker at støtte, og vi gør det med en reading på Aveny-T den 20. november. En oplæst fremførelse af det dokumentariske teaterstykke Modstandens Kunst, hvor en række palæstinensiske kulturfolk aflægger vidnesbyrd om de svære betingelser for deres virke under israelsk besættelse. En kvindelig poet blev fængslet for at lægge et digt op på Facebook, en fotograf er blevet skudt i hovedet for at dokumentere soldaters overgreb, en komponist underkastet tortur for at udbrede systemkritisk musik osv.
Arrangementet er et gæstespil, hvor alle medvirkende arbejder gratis, og entreindtægten ubeskåret går til The Freedom Theatre. Fordi de beviser alt dét, som teatret også kan: Nedbryde mure og give håb, inspirere mennesker og give dem styrke til at tage hånd om deres liv, så de bliver i stand til at konfrontere både en indre smerte og de ydre kræfter, der holder dem nede.
Herudover – for nu at vende tilbage til indledningen – er det såre simpelt vigtigt, at vi tør råbe op, når kolleger i andre dele af verden bliver forfulgt. Uanset hvor det sker, og hvor kontroversielt det end måtte være. I den forbindelse skal det nævnes, at vores reading blev projekteret længe før de nuværende krigshandlinger i Israel/Palæstina. Men som Nobelprismodtageren i litteratur, Toni Morrison, skrev: ”I frygtsomme tider må kunstnere aldrig vælge at være tavse”.
Denne kommentar er udtryk for skribentens egen holdning.
Modstandens Kunst kan opleves på Aveny-T den 20. november.
Holdet bag: Isam B, Lene Vestergård, Mo Chara, Ernesto Carbone, Kasper Krassimir, Arash Mosaddegh, Nadia Jasmin Nielsen, Ibbi El Hani, Christina Meincke, Alexander Behrang Keshtar og Jacque Lauritsen.