Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Jakob Tekla: “Der findes ikke en forestilling for alle, men der findes et repertoire for alle”

Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der rører sig, og hvad publikum kan glæde sig til at opleve hos de nye teaterchefer. I juni tiltrådte Jakob Tekla som direktør for Kolding Egnsteater. Her fortæller han om sine visioner for teatret. 

“Kolding Egnsteater skal være hele Koldings teater og et markant teater i Sydjylland. Bortset fra operaen i Esbjerg og musicalen i Fredericia, så er der kun Teatret Møllen og os i hele området syd for Aarhus, som er producerende teatre med et hus. Det betyder, at vi har en særlig forpligtelse for hele oplandet også.

Kolding Egnsteater kommer derfor under min ledelse til at agere som en mini-landsdelsscene forstået på den måde, at vi vil have et bredt repertoire for et stort, mangfoldigt publikum. Kolding er i sig selv en ret stor by, og der bor rigtig mange i hele trekantsområdet”.

Ambitiøs vision

“Der findes ikke en forestilling for alle, men der findes et repertoire for alle. Forstået på den måde, at alle koldingensere på et eller andet tidspunkt i løbet af året skal kunne spejle sig i teatrets repertoire. Det er ambitiøst og tager tid at opbygge, men det er en både sjov, klar og realistisk vision.

Og så skal Kolding Egnsteater være forrest i den grønne omstilling. Klimakrisen er den altoverskyggende, brændende platform. For alle – også for dig og mig og Kolding Egnsteater. Der er heldigvis mange, som har banet vejen. Men vi skal lynhurtigt på omgangshøjde – både på og bag scenen”.

Med udgangspunkt i Kolding

Hvad tager du med videre fra før? 

“Det er selvfølgelig en stor fordel, at jeg har været på Teatret Møllen i Haderslev. Og jeg har fulgt Kolding Egnsteater lige siden dets start som Mungo Park Kolding i 2008. Så jeg kender både området og konteksten rimelig godt.

Jeg har prøvet mange forskellige ting af på Nordkraft og senest i Viborg, så jeg har begået en masse fejl, som jeg ikke behøver at begå igen. Det betyder, at jeg hurtigere har kunnet identificere mulighederne og blindvejene og lave en strategi, som jeg er mere sikker på, og som styrer mine repertoirevalg benhårdt.

Det lyder begrænsende, men det er det faktisk ikke; det er befriende. Fx kommer vi udelukkende til at lave forestillinger med udgangspunkt i Kolding og landsdelen. Universelle historier om hvad det vil sige at være menneske – set gennem en lokal linse. Det kan være angstprovokerende, for er der gode historier nok? Men da jeg først havde besluttet mig for det og for ikke at gå på kompromis, så væltede det pludselig frem med så mange gode historier, at jeg har repertoire nok til de næste fem år”.

Mindre rejsetid, bedre balance

“Jeg ville elske at have et ensemble, men det har jeg nok ikke råd til lige nu. Men jeg vil gerne i så høj grad som muligt bruge folk, der bor i nærheden. Det hænger også sammen med bæredygtigheden. Vi skal brænde mindre CO2 af på rejser, og vi skal alle sammen have mere afbalancerede arbejdsliv med mindre rejsetid og mere tid sammen med familien.

Der er så mange dygtige spillere, der kan spille alt muligt, så hvorfor sende de jyske spillere til København, og de københavnske til Jylland? Men det kan selvfølgelig ikke altid lade sig gøre. Hvis man skal bruge en skuespiller, der samtidig kan spille en svedig banjo, så er det ikke sikkert, man kan finde en i trekantsområdet”.

LÆS OGSÅ: Marina Mascarell: “I en tid, hvor polarisering er så tydelig, er vi nødt til at være særligt aktive”

Årlig julefamilieforestilling og ny musikdramatik

Hvor sætter du ind med helt nye tiltag? 

“Mine gamle kolleger på Nordkraft falder sikkert ned af stolen, når de hører det, men man har jo lov at blive gammel og mere rund og blød: Vi kommer til at lave julefamilieforestilling – hvert år! Nyskrevet og med en Kolding-vinkel. Den første bliver Nisserne på Koldinghus, skrevet af Julie Petrine Glargaard. Et juleeventyr med udgangspunkt i branden på Koldinghus i 1808 midt under Napoleons-krigene, hvor julen er symbol på fred og håb. Det kan vi nok have behov for lige nu, tænker jeg.

Vi kommer til at udvikle musikdramatik i forskellige afskygninger. Der er nogle meget spændende projekter i støbeskeen. Også formater, som ikke er set før, i hvert fald ikke i Danmark. Både julefamilieforestillingen og musikdramatikken er vigtige ben i mini-landsdelsscene-strategien”.

Jakob Tekla Jørgensen er ny direktør for Kolding Egnsteater
Kolding Egnsteater. Foto Signe Højlund Koch.

Bedre helhedsoplevelse

“Og så har vi lige fået en virkelig spændende forpagter ind på vores foyerbar. Det er kokken Rasmus Vemmelund, der kommer til at tilbyde mad i forbindelse med forestillingerne. Det giver et kæmpe løft af den oplevelse, vi kan tilbyde, og det betyder også, at vi vil udvikle nogle nye formater til både foyeren og hele teatret.

Endelig er der BÆREDYGTIGHEDEN. Nu kom den til sidst, så derfor understreges den med stort, for den er helt sikkert ikke til sidst i min bevidsthed og strategi. I samarbejde med Christian og Jacob fra Bæredygtigt Kulturliv NU og nogle gode lokale kræfter arbejder vi på at tage nogle syvmileskridt på den dagsorden. Det er så vigtigt!”

Hvad er de største udfordringer? 

“Teatret har været gennem en turbulent periode, og der skal faktisk sættes ind på alle fronter. Heldigvis har vi nogle lydhøre byrødder, en fremragende kulturchef, en stærk bestyrelse og en fantastisk medarbejderstab. Vi har desuden et skønt og trofast publikum, som er med til at skabe en virkelig god stemning på teatret, og som skuespillerne er meget glade for at spille for”.

LÆS OGSÅ: Vi skal være et væksthus for det folkelige teater – Mette Wolf er ny teaterchef på Folketeatret

Fremtidsdrømme

Hvad skal der stå, hvis du skal fuldende følgende sætninger for dine visioner?

Jeg var den, som gjorde Kolding Egnsteater til et fyrtårn i Kolding på linje med Koldinghus og Trapholt.”

Om 10 år er Kolding Egnsteater sammen med Møllen regionsteater i Syd- og Sønderjylland.”

“Det største aftryk, teatret fik sat, var at blive ikke bare CO2-neutralt, men regenerativt: At give mere tilbage til naturen, end vi tager.”

Teatrets største succeser var julefamilieforestillingen Storcenteret kommer! og teaterbastarden Slicetown Afterlife“.

Det bedste, vi gjorde for publikum, var at være et åbent og inviterende kulturhus, et kraftcenter i transformationen af Kolding midtby.”

Seneste

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører er fundet og fastansat. Claus Nørgaard Poulsen, der har været midlertidig direktør siden februar, bliver...

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...