Populært lige nu

Her er de otte nominerede skuespillere til Teaterflisen 2024

Nu kan hele landet igen være med til at afgøre, hvilken kendt skuespiller, der i år skal have sin bronzekarikatur støbt ned i en...

Bud på ny scenekunstreform: Seks indsatsområder skal bringe scenekunsten ind i fremtiden 

Dansk Teater fremlagde mandag deres forslag til en eventuelt kommende scenekunstreform, da Scenekunstens Årsmøde løb af stablen i Skuespilhuset under CPH STAGE.  Dansk Teater har...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Fingeren på pølsen – nørdet nostalgishow rammer sit publikum rent

Ørkenens Sønner leverer nostalgi og plat – og mindre plat humor pakket ind i i sofistikerede tekster og fløjlsbløde harmonier. Mellem gags og løjer sniger en fin aldersskrøbelighed sig ind i det energiske show og det klæder logebrødrene rigtig godt.

Teltet på Bakken er fyldt med hoveder prydet med fez og en stærk overrepræsentation af herrer i smoking. Ørkenens Sønners publikum er dedikerede og med på spøgen. Logekvartetten har lavet shows siden 1991, og sluttede sin sidste turné sidste efterår.

Jeg skal straks flage, at jeg ikke har fulgt løjerne fra ørkenen tæt og generelt har det en smule stramt med humor, der handler om at råbe fisse, kusse eller pik ud i rummet. Det er ligesom gjort, og min træthed ved netop det greb gælder hvad enten vi taler gamle, hvide mænd som logebrødrene eller unge kvinder som i Kussesumpen.

Det sagt, varedeklarerer Ørkenens Sønner krystalklart, og Fingeren på pølsen er ud over den puerile glæde ved kropsdele under bæltestedet også et komisk show med sofistikerede tekster og fløjlsbløde harmonier, hvor vi får langt mere med end det legendariske motto: “FisseFisseFezFez” dirigeret af Niels Olsens diktatoriske logemester.

Fingeren på pølsen
Henrik Koefoed og Søren Pilmark som Dorthe og Grethe på Eiffeltårnets top i Fingeren på pølsen i teltet på Bakken. Foto Søren Kuhn.

Elske den, man kan li’

Showet er denne gang henlagt til Frankrig med gode muligheder for sprogforbistring og tykke accenter – eller mangel på samme, der kan adresseres på meta-vis. Vi lægger ud med et (h)ymer træf mellem Napoleon Bonaparte, en enlig musketer med strømpeholdere, klokkeren fra Notre Dame og Henrik Koefoeds henrivende Jeanne d’Arc. Senere er vi forbi Montmartres kunstnerkoloni i et af aftenens svageste numre, der dog løfter sig musikalsk til sidst i en hyldest til at “elske den, man kan li'”, der er helt i sync med samtiden.

Vi besøger også gallerbyen mod nord, hvor Søren Pilmarks Silicone tager kegler, før det franske tema kulminerer i toppen af Eiffeltårnet, hvor nedrige konspirationer og mordforsøg finder sted mellem de besøgende fra det hjemlige Morten Korch-univers, der blandt andet bærer de mindeværdige og erotisk ladede navne Dorthe og Didrik. Forviklinger og gags står i kø i endnu en nonsenssketch, som logebrødrene eksekverer eminent.

Fingeren på pølsen
Asger Reher, Henrik Koefoed, Søren Pilmark og Niels Olsen i Fingeren på pølsen i teltet på Bakken. Foto Søren Kuhn.

Ører, næse og prostata

Hjemme i logen har tidens ånd sneget sig ind og godt for det, for det er bare ikke sjovt at sige “Det må vi jo ikke sige”. Især ikke, når man er så god til at skrive tekster som Ørkenens Sønner. Men lad gå med et enkelt nummer med den tagline, når vi også får Gammelsmølf aka Asger Rehers lidelser i logen og ikke mindst den fine, sårbare sang om aldring, hvor det eneste, der vokser er “ører, næse og prostata”.

Logen hylder mod slut sit publikum, “der blev gamle som os”. Selv er de måske gamle, men ingenlunde trætte, og viser i den langt overvejende del af materialet sproglig finesse og forførende musikalitet, som guitarist Troels Skovgaard også skal have sin del af æren for.

Karakterer som Fjærtomanen, der huserer på lokum ude i rummet, Gymnastikdrengene, der giver lummert, folkedansende baghjul til Chippendales, og Søren Pilmarks farthungrende magiker, der vil splitte folk i atomer er blot nogle af de øvrige karakterer, der på ingen måde er nyskabende, men i al deres bøvethed finder sit publikum i salen.

Fingeren på pølsen
Niels Olsen, Asger Reher, Henrik Koefoed og Søren Pilmark i Fingeren på pølsen i teltet på Bakken. Foto Søren Kuhn.

Gennemført, nørdet nostalgiprojekt

Sceneshowet suppleres af en herlig retro-programavis og skønne filmsekvenser, der tager showets røde tråd, nostalgien, til andre højder. En ung Per Pallesen i badet, en interaktiv stumfilm og Helle Thorning som forklædt aktør i mysteriet om Irmapigens forsvinden holder gryden i kog på skærmen, mens man i pausen kan fordybe sig i avisens tegneserie om logens visit i Paris.

Fingeren på pølsen er med andre ord et virkelig gennemført, nørdet projekt, der på et højt kunstnerisk niveau hylder den forgangne tids kulturprodukter fra a capella visen til noir-dramaet, og samtidig også får krydret nostalgien med øre for den tid, vi faktisk lever i. Der kunne sorteres i materialet, der af og til er lidt løst i koderne – men mon ikke det er en charme mere for “Verdens bedste publikum”?

Tekst og idé: Niels Olsen, Søren Pilmark, Asger Reher og Henrik Koefoed. Instruktion og scenografi: Søren Pilmark. Arrangementer: Henrik Koefoed, Peder Kraerup, Thomas Pakula, Troels Skovgaard og Morten Wedendal. Kostumer: Henrik Børgesen & kompagni. Makeup og parykker: Pernille Ituri. Lyddesign: Mikkel Nordenhof. Lysdesign: Aske Skovsted. Scene: Kasper Nielsen og Niels Marcussen. Dekoration/special effects: Theis Witzel. Film: Søren Kuhn og Søren Pilmark.

Medvirkende: Niels Olsen, Søren Pilmark, Asger Reher, Henrik Koefoed og guitarist Troels Skovgaard.

Fingeren på pølsen spiller i teltet på Bakken 4. november – 16. december 2023 og tager derefter på turné.

Seneste

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Dukkeværkstedets magiske univers

Interview med dukkemager Amanda Axelsen Sigaard

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Dukkeværkstedets magiske univers

Interview med dukkemager Amanda Axelsen Sigaard

Cikaros i Tid i rum – interview med Signe Løve Anderskov

Der mangler ikke kun scener, men også prøvelokaler til...

Revy Danmark modtager midler til fejring af revyens 175 år 

Kulturministeriet meddeler i en pressemeddelelse i dag, at et...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

To scenekunstnere blandt de nominerede til Kulturministeriets ligestillingspris- og diversitetspris

Der er i alt 12 nominerede til årets Bodil Koch pris, som er Kulturministeriets ligestillings- og diversitetspris. Blandt årets nominerede er skuespiller Marie-Lydie Nokouda og...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde og samarbejde med lokale kunstnere, inddragelse af lokale unge og en meget stor mængde hjemstavnspoesi...

Dukkeværkstedets magiske univers

Interview med dukkemager Amanda Axelsen Sigaard