Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Snedronningen – en visuel fryd for eventyrelskere

Tivoli præsenterer for tredje gang deres balletjuleshow, Snedronningen, som havde premiere i 2019. Tivolis Balletteater og balletbørn fejer blidt og yndefuldt over scenen med blomster, røvere og krager i en eventyrlig scenografi af H.M. Dronning Margrethe II. 

Alt er lutter idyl blandt de farvede bindingsværkshuse og tegltage. Vinduerne er store, så børnene Kay og Gerda kan skue ud i den store verden, mens bedstemor rokker roligt i sin gyngestol. Gerda er blevet gammel nok til tåspidssko, og Kay er gammel nok til at komme på afveje hos isdronningen i en fjern og dyster verden. Gerda sætter sig for at finde sin ven og møder sjove krager, rensdyr og snemonstre.

Annonce

H.C. Andersens Snedronningen er et eventyr fra 1845 om dannelsesrejsen fra barn til voksen, hvor to legekammerater testes på deres hjemlige værdier ved indgangen til voksenlivet. Tivolis iscenesættelse har musik af Oh Land, fremført live af fløjte, obo, horn, slagtøj samt enkelte strygere fra CPH Phil anført af kapelmester Adi Zukanovic. Det er lidt synd for deres høje niveau, at lyden forvrænges gennem højtalerne.

Snedronningen i Tivoli. Foto: Henrik Stenberg
Snedronningen i Tivoli. Foto: Henrik Stenberg

Blomstrende naiv varme 

Scenografien træder meget sanseligt frem i sine bløde tegninger af blomstrende sommerscener med bølgende, grøn-gule marker som et maleri af Van Gogh. Der er haver med dansende hyacinter, snerler, svirrende insekter og en ældre dame i storblomstrede skørter. Rosenranker smyger sig op langs scenens sider som symbol på Kay og Gerdas livsvarige venskab. Eventyret er ladet med symboler og forbindelser.

Scenografien træder meget sanseligt frem i sine bløde tegninger af blomstrende sommerscener

Scenografiens mobile projektioner følger Gerdas rejse gennem tid med landskaberne i forandring. Yuri Possokhovs koreografi er gennemsyret af den klassiske ballets trinsprog af spring, piruetter, løft og balancer tilført humoristiske bevægelsesindslag. Der er drillende og trøstende krager med sorte, næbbede hatte, der skaber forviklinger, inden prinsen og prinsessen på slottet hjælper Gerda videre med kåbe og karet.

Snedronningen i Tivoli. Foto: Henrik Stenberg
Snedronningen i Tivoli. Foto: Henrik Stenberg

Gerda danses igen i år af Laurie Nielsen med en naiv og sødmefuld udstråling, der for rollens unge alder er ret upåvirket af sine prøvelser. Vilde røvere i splitspring tales til rette, så de lægger kniven og undlader at spise hende. Vincent Vernal, der danser Kay, fremstår galant og sikker, mens Cosme Tablada får rensdyret til at flyve med sine eksplosive spring, der fører Gerda hele vejen til Snedronningens iskolde rige.

Isnende kulde og modenhed

I 2. akt modnes Gerdas dans i takt med hendes udviklingsrejse. Det løfter i den grad præstationerne hele vejen rundt. Mødet med Finnekonen og Finmarken skal nok forestille at være en rituel overgangsrite til det nye voksenliv, danset stampende af skindklædte kvinder i et noget stereotypt udtryk. Så er snemonstrenes skarpe isdans med kostumer i hvid trikot og istapper mere eventyrlig og universel.

Snedronningen i Tivoli. Foto: Henrik Stenberg
Snedronningen i Tivoli. Foto: Henrik Stenberg

Projektionen af isdronningen er en genspejling af Nadia Skriver Rosenbys indtagende fysiske gestalt på scenen, som giver rollen liv med krystalglitrende kulde. Oh Land har i år bedt sopranen Sofie Lund lægge stemme til de store snedronningesange. Det er næsten som en hvid og kold pendant til den arrige Nattens dronning i Tryllefløjten med et krystalklart vibrato som klingende fra en fjern galakse.

Balletten og dens hovedkarakterer er mest velfungerende i de kolde og modne scener

Niels Kellermann Balle har justeret og samlet værket effektivt i årets udgave. Karakterroller er vigtige for familieballetter, og både Allan Clausens Bedstemor og Finnekone samt Allan Nielsens troldkvinde er fine og sjove personskildringer. Alligevel er balletten og dens hovedkarakterer mest velfungerende i de kolde og modne scener, end de barnligt legende, hvor der mangler lidt bid trods pantomimetraditionen. 

Snedronningen i Tivoli. Foto: Henrik Stenberg
Snedronningen i Tivoli. Foto: Henrik Stenberg

Et betagende visuelt værk

Generelt ville det være ønskeligt, at de spinklere optrin kom længere frem mod scenekanten på Koncertsalens brede scene, så Camilla Hübbes eventyrlige detaljer kan nå helt ud. De større optrin af både børn og voksne dansere tilfører energi og danseglæde, der løfter showet. Al Crawfords lysdesign og Morten Justs videodesign samler de forskellige bidrag til en lækker, æstetisk helhed.  

Børn fra de anbefalede 8 år vil nyde de mange detaljer i dronning Margrethes kostumer, der i sig selv fortæller historier med både magi og præcision. Til den voksne ledsager gemmer scenografien på en skatkiste af indsigt i dronningens inspiration fra planter og dyr i både fransk og nordisk stil. 

Et betagende visuelt værk med smuk musik

Det er et betagende visuelt værk med smuk musik fra en komponist, der fra egen krop ved, hvad der fungerer til ballettens koreografiske udtryk. De poetiske ørehængere, der løfter hver scene, afspejler i høj grad det nære samarbejde med scenografen. Snedronningen er blevet en vaskeægte juleklassiker, der kan nydes af alle og minde om, at julen er hjerternes tid trods alverdens kulde og is.

Se videotrailer her.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Arbejder som selvstændig konsulent for blandt andet Det Kongelige Teater. Her har hun gennem 17 år blandt andet stået for dramaturgi på børneforestillinger, udarbejdelse af hjemmesidetekster til skoler og i samarbejde med Forlaget Alinea også skrevet og redigeret læremidler om scenekunst til skoler.
Annoncespot_img