Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan skabes nye kollektive visioner og strømninger? Det er nogle af de tematikker, som tages op på årets SWOP festival, der i år kuraterer et bredt program, som sætter fokus på danseglæde, diversitet og undersøger maskulinitet i en moderne virkelighed.  

SWOP festival, Aaben Dans’ internationale dansefestival for børn og unge, er lige på trapperne. Festivalen har et bredt kurateret program, som hylder danseglæden, kroppen, kreativiteten og kunstens fællesskabende kraft med nationale- og internationale danseforestillinger for børn, unge og deres voksne.

Annonce

Da den første SWOP festival blev afholdt i 2012 var et af formålene at give noget af alt det tilbage til Roskilde, som Aaben Dans selv fik set på de internationale scener. I dag er det SWOP Festival, som har udlandets bevågenhed og skaber international inspiration med deres kunstneriske og professionelle festivalprogram, som i år bl.a. har fokus på kunstens regenererende kraft. 

Skaber international inspiration med deres kunstneriske og professionelle festivalprogram

”Kunsten har en kæmpe rolle at spille i menneskelivet i forhold til at skabe nye, kollektive visioner og strømninger. Kunsten kan tematisere vores eksistens på de betingelser, der er, og kan som regenererende kraft se på det, vi har, og give bud på, hvordan vi kan bruge det fremadrettet. Der er meget, som ikke kan forklares med ord, og her kan kunsten med kroppen som udgangspunkt gå ind og pege på tematikker, som kan vokse, når de får lov til at udtrykke sig kropsligt og kollektivt,” fortæller Pernille Møller Taasinge, der er udviklingschef og producent på SWOP Festival, og har været med lige fra den første festival.

stop festival Knytte Bånd. Foto: Charlotte Østergaard
Knytte Bånd af kostume- og tekstildesigner Charlotte Østergaard og performancekunstner Linh Le. Foto: Charlotte Østergaard

Om at knytte bånd

SWOP festival ønsker at skabe fællesskaber, etablere nye møder og knytte bånd. Man har derfor inviteret kostume- og tekstildesigner Charlotte Østergaard og performancekunstner Linh Le, der bogstaveligt talt har knyttet bånd gennem deres store værk af genbrugsmaterialer, som de har skabt sammen med 600 børn fra tre skoler. Det interaktive værk udstilles på Søjlepladsen, hvor publikum kan knytte videre på de mange bånd i samarbejde med kunstnerne og børnene. 

SWOP festival ønsker at skabe fællesskaber, etablere nye møder og knytte bånd

”Kompleksiteten i samfundet er stigende. Hvis vi ikke kan være sammen fysisk længere, har vi et kæmpestort problem. Værket er en visualisering og konkretisering af, hvordan vi kan skabe sammenhæng og fællesskaber gennem et håndværk,” forklarer Pernille Møller Taasinge.

Thomas Eisenhardt, der er kunstnerisk leder af Aaben Dans, supplerer: ”Den kunstneriske oplevelse sætter sig på en anden måde, når den kan opleves konkret og fra flere vinkler. Derfor har vi arbejdet på, at publikum kan medvirke på flere forskellige måder. Her giver det at knytte bånd sammen med andre fx en taktil oplevelse,” siger han.

Hvad kan den – og hvad skal den? Aaben Dans. Foto: Ditte Valente
Hvad kan den – og hvad skal den? Aaben Dans. Foto: Ditte Valente

Dansen kan noget specielt

SWOP festival har en særlig forankring i byen og breder sig over Roskildes åbne pladser, skoler, bibliotek og området Musicon. Forestillinger og events når derfor langt ud og møder et bredt og diverst publikum, hvor dansen er afgørende som kunstart for at skabe flest mulige fællesskaber, forklarer Thomas Eisenhardt:

Dansen kan noget helt specielt

”I dag går meget op i at sætte folk i kasser, som fx alder, socioøkonomiske, etniske. Grupperinger, der gør, at ikke møder hinanden. Dansen kan noget helt specielt. Den er ordløs, og kan opleves sammen og på mange niveauer, og der er ingen øvre aldersgrænse.”

Det er for eksempel gældende for Aaben Dans’ egen forestilling Hvad kan den – og hvad skal den?, som helt konkret kropsligt opfordrer til at udforske grænserne på legende vis. 

Molar. Foto: Martí Albesa
Molar af den catalanske danser Quim Bigas Bassart kan opleves på SWOP Festival. Foto: Martí Albesa

Møder på tværs af kulturer

Thomas Eisenhardt kan fortælle om en oplevelse, han havde, da Aaben Dans for nylig viste en forestilling i Amsterdam. Publikum var fra blandede kulturer, men ”alle var optaget af forestillingen. Kroppen kan tale på et andet plan. Et plan, som er forståeligt for mennesker på tværs af kulturelle baggrunde. Oplevelsen er fælles, selvom vi ser forskellige ting. Alle får substans. Det er noget af det, som er svært for skuespillet at matche,” siger han.

Oplevelsen er fælles, selvom vi ser forskellige ting

Noget af det, som både Thomas Eisenhardt og Pernille Møller Taasinge gentagne gange vender tilbage til, er danseglæden, som de håber, at festivalen kan være med til at viderebringe. En af de grupper, som sætter fokus på krop, bevægelse og livsglæde er den belgiske trio, der med forestillingen Forces fyrer op for en female urpower, som griber fat i forholdet mellem krop, lyd og lys i en fejring af det levendes kraft, der er i konstant forandring. Mens den catalanske danser Quim Bigas Bassart undersøger forskellige glædestilstande fra følelsen af det fedeste fodboldmål til hyper-glad eller rammes af reklamernes glansbillede af glæden i udendørsforestillingen Molar.

Ultra. Foto: Clara Hermans swop festival
Ultra af Fabuleus og Reut Shemesh Company. Foto: Clara Hermans

Moderne maskulinitet

De unges stemmer bliver også repræsenteret på scenen med åbningsforestillingen Ultra, der er skabt af det belgiske kompagni Fabuleus og Reut Shemesh Company. Ultra har ni diverse dansere i alderen 14-21 år på scenen. ”Det er en forestilling med unge, der er castet på baggrund af, hvem de er som personer,” fortæller Thomas Eisenhardt. 

”De unge repræsenterer sig selv, og det giver forestillingen en særlig autenticitet. Vi ser ikke kun formaliserede og gennemarbejdede kroppe, men reelle menneskekroppe og personer, som publikum kan spejle sig i og relatere til,” forklarer han.

De unge repræsenterer sig selv, og det giver forestillingen en særlig autenticitet

Ultra sætter spørgsmålstegn ved, hvad typisk maskulin adfærd er i en foranderlig tid. Det er vigtigt at tematisere, forklarer Pernille Møller Taasinge:

”Maskulinitet er et begreb, som er blevet kontroversielt. Mange drenge har svært ved at finde ud af, hvor de skal placere sig i deres spirende maskulinitet. Flere trækker ud på yderfløjene. De bliver fascinerede af typer som Andrew Tate og hans aggressive maskulinitetsbegreb. Vi har haft fokus på det feminine i nogle år. Da vi så, at Andrew Tate-typerne vinder frem, talte vi om, hvor vigtigt det er, at der findes rum for maskulinitet. Et rum, hvor vi kan tale positivt og skabe balance,” understreger hun. 

It's Hot It's Not. Foto: Camilla Greenwell swop festival
It’s Hot It’s Not af Ingri Fiksdal. Foto: Camilla Greenwell

Klima på programmet

Årets SWOP festival sætter også fokus på klimaet med forskellige værker. Det britisk-belgiske kompagni Reckless Sleepers udforsker vejrets former i alle årstider i deres surrealistiske værk It’s hot It’s not, mens den norske koreograf Ingri Fiksdal sætter fokus på, hvordan vor tids klimaudfordringer påvirker de miljøer, vi lever i. Det sker i forestillingen Lavaskoven, hvor børn og voksne sidder rundt om scenen, tæt på det store farverige hav af tekstiler, hvor mystiske væsener vokser op af gulvet. 

Du oplever en forestilling med hele dit sanseapparat

”De værker, vi kar kurateret til festivalen, kommenterer ikke eksplicit på klimakrisen. Du oplever en forestilling med hele dit sanseapparat, og de oplevelser sætter sig i dit system, uagtet hvilken alder du har. Så vi prøver at gå ind på en non-bias måde og tage fat i de udfordringer, som verden står over for i dag,” fortæller Thomas Eisenhardt om denne del af repertoiret, der også tæller co-produktionen GRO af Tiny Dancer, hvor hele scenografien skabt af plantefarvede tekstiler.

Gro af Tiny Dancer. Foto: Søren Meisner stop festival
Gro af Tiny Dancer. Foto: Søren Meisner

Nye rum i rummet

Et andet spor på SWOP festival handler om at pege på de rum, vi skaber om os selv, for at ruske op i de vante måder, vi omgås andre mennesker i det offentlige rum, når vi er tæt på hinanden med vores kroppe. 

Den norske danser Martin Slaatto sætter spørgsmålstegn ved, hvad der sker, når vi bryder reglerne i det offentlige rum i den deltagerbaserede forestillings-workshop Transporteringsdans, hvor publikum fx skal orme sig over et fodgængerfelt sammen med ham. Performancekunstner Seimi Nørgaard viser i Redebygger, hvordan vores sanseapparat reagerer, når vi ligger tæt sammen i en rede af stof. 

Det handler om at skabe en palet af forskellige rum med flest mulige entry points

”Det handler om at skabe en palet af forskellige rum med flest mulige entry points, hvor publikum kan komme ind i værkerne og finde ind til nye indsigter og fællesskaber gennem kunsten,” afrunder Thomas Eisenhardt, der selv medvirker på årets SWOP Festival med en sansevandring, hvor publikum inviteres til at opleve naturen på nye måder. 

De mange danseforestillinger og events kan opleves på SWOP festival i Roskilde 2.- 6. maj 2024. Læs mere her.

swop festival

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med SWOP Festival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce