Populært lige nu

Annonce

Vildskud 2025 – læring og fejring af vækstlaget

Teaterhusets festival Vildskud løb i år af stablen 15. -17. maj på Krudttønden på Østerbro i København. Festivalen har været afviklet siden 2002, og hvert år står en ny gruppe af husets frivillige samskabere for arrangementet. ISCENE var forbi på åbningsdagen og talte før og efter med en af de frivillige om værdien af at samskabe om den scenekunst, de alle er engagerede i.

Annonce

Der er musik, bobler, performance og kagemand udenfor Krudttønden på Østerbro i København, da festivalen Vildskud åbner for tre dages fejring af vækstlaget. Vildskud er et af Teaterhusets faste formater, og festivalen har eksisteret siden 2002. Her kan unge, scenekunstinteresserede mødes og opleve hinandens udtryksformer og skabe nye relationer.

I år bestod programmet af fire forestillinger, en udstilling, talks og musikalske indslag, før det hele rundes af med en fest. Alt arrangeres og afvikles af en gruppe frivillige samskabere med støtte fra Teaterhusets bestyrelse.

Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.
Stemningsbillede fra Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.

Vores version

”Teaterhuset er et af de fyrtårne, der samler virkelig mange unge, som drømmer om at skabe scenekunst. Så jeg tog herind for at se, hvad det kunne”, fortæller Victor Haven, da vi ugen før festivalen mødes for at tale om at være frivillig samskaber. Han er tilflytter fra Odense og fandt, som så mange andre af husets brugere, hurtigt det fællesskab, han søgte, i Teaterhuset. Nu er han en del af den gruppe på fire, der i år arrangerer husets to signaturarrangementer – først Vildskud og senere på året Teaterbattle.

Teaterhuset er et af de fyrtårne, der samler virkelig mange unge, som drømmer om at skabe scenekunst

Han har mange af festivalens producentopgaver med økonomi og kontakt til spillestedet Krudttønden, hvor Vildskud foregår: ”Vi har fordelt opgaverne mellem os i gruppen, og så får vi hjælp af bestyrelsen, som er garant for, at det hele bliver til noget,” fortæller han, der ligesom de øvrige tre, Josefine Jespersen, Katinka Lindahl-Thomsen og Minka Schöler, er udvalgt af bestyrelsen efter en ansøgningsrunde.

Annonce

Gruppen får god sparring fra bestyrelsen, men har frie hænder til at skabe deres version af Vildskud, der netop tegnes af de frivillige, som engagerer sig i at arrangere. ”Det er fedt at opleve, at vi ikke bare får stukket arbejdsopgaver ud, men har virkelig stor indflydelse på, hvordan det kommer til at se ud,” fortæller Victor Haven.

Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.
Game ON med Level UP var første forestilling på Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.

Det sporer mig ind på fremtiden

Gruppen er allerede lykkedes med en vigtig del af opgaven og har fundraiset midler fra fonde, Østerbro Lokaludvalg og organisationen DATS, der suppleres med billetindtægter på festivalen. ”Det er måske ikke det største budget, men man kan altid lave noget,” siger Victor Haven optimistisk og peger på, at de frivilliges engagement er en væsentlig driver for festivalen:

Annonce

”Man kan jo se, at man får noget ud af det på en anden måde. Det er god læring, og man lærer noget nyt, hver gang man laver et kulturarrangement. Her er der nogen, der har lavet lidt og nogen, der har lavet meget og har en virkelig bred forståelse. Vi har haft et fantastisk samarbejde i gruppen, og det er blandt andet, fordi vi kan forskellige ting.

Man lærer noget nyt, hver gang man laver et kulturarrangement

Det er faldet en enkelt fra, men sådan er det, når man arbejder frivilligt, fordi der kan ske så meget i ens liv. Vi har alle studie eller job ved siden af og skal betale husleje som alle andre. Så man skal hele tiden prioritere, hvor meget tid man kan bruge, og så er det vigtigt, at vi er her for hinanden. Det er virkelig et empatisk projekt, som også hjælper mig med at spore mig ind på, hvilken vej jeg skal gå,” forklarer Victor Haven. Ud over Teaterhuset arbejder han også på Ishøj Teater og ser en fremtid i scenekunsten for sig.

Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.
Hørespillet Foruden Charta af Hjalmar Brøchner og Andreas Jaaks på Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.

Det er lige det, jeg håbede

Samskabergruppen står således for alt det praktiske og har også kurateret festivalens program: ”Vi har fundet fire rigtig gode og meget forskellige grupper, og så går vi i år lidt væk fra det konkurrenceprægede og satser mere på netværk og møder med folk fra andre områder som film. Vi laver det jo for at samles om noget fælles og støtte hinandens ting,” fortæller Victor Haven, der efter festivalen er særligt glad for, at den prioritering lykkedes.

Det er lige det, jeg håbede kunne være et resultat af festivalen

”Det bedste ved Vildskud 2025 var at se den vidensdeling, arrangementet kan manifestere. Jeg har oplevet delinger af kontaktoplysninger, fortællinger om personlige oplevelser i forbindelse med vækstlaget og ikke mindst nogle fantastiske talks med dybt interessante perspektiver fra frivillige kræfter i den professionelle branche. Det er lige det, jeg håbede kunne være et resultat af festivalen.”

Vildskud plejer at ligge i august, men lå i år maj, hvilket gjorde det sværere at trække publikum til. ”Det var lidt en skuffelse, at der var relativt få deltagere på festivalen. Det kan tilskrives, at vi var lidt nede på arbejdskraft til PR-delen, men også at det er en periode med eksaminer og en masse andre tilbud til unge, der er vores målgruppe. Begge ting er helt klart noget, vi tager til efterretning for fremtidige projekter,” reflekterer Victor Haven.  

Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.
Alexander Phillips Larsens En mening hallelujah på Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.

Begær og parforholdsdynamik

Der var ganske rigtigt lidt tyndt besat, da festivalen blev åbnet med taler og et uddrag af Alexander Phillips Larsens En mening hallelujah ude foran Krudttønden. Men de forbipasserende standsede nysgerrigt op, og lidt senere var salen fyldt til første forestilling, Game ON med gruppen Level UP. I et sensuelt formsprog – både kropsligt og i korte tekstsekvenser – udforsker og leger de med begreber som attraktion, begær og sexsymboler. Publikum konfronteres direkte og den charmerende in-your- face-stil udløste jubel på publikumsrækkerne.

De forbipasserende standsede nysgerrigt op

Efter forestillingen stod Constance Holm fra teaterhusets bestyrelse for en kort talk med gruppens instruktør, der blandt andet fortæller, at gruppen mødte hinanden på Rødkilde Højskole. Det startede egentlig som en dansegruppe, mens udtrykket nu er mere tværæstetisk. Ideen til Game ON voksede ud af en faglig konflikt i gruppen, der betragter hinanden som både venner og kollegaer.

Mellem forestillingerne kunne man lytte til bandet Rest in Beats, bevæge sig rundt i Kuna Kunsts udstilling Roser & Revolt, der arbejder figurativt med udgrænsning – eller smutte ud i Østerbros gader efter aftensmad.

Torsdagens anden forestilling var Jeg er vant til at være din af WERK. Her spillede kroppen også en rolle, men med andre greb og i et mere neddæmpet toneleje. Men følelserne stod alligevel i brand mellem de to på scenen. I en stiliseret koreografi gik de gennem et parforhold fra mødet på højskolen over hverdagens trummerum til adskillelse og nye forsøg med en fin balance mellem det humoristiske og det smertefulde.  

Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.
Kuna Kunsts udstilling Roser & Revolt var placeret i byrummet under Vildskud 2025. Foto: Frederikke S. von Eyben.

Videre til næste projekt

I løbet af weekenden kunne man også se forestillingerne Et tilfældigt Swipe af Sønder og sammen,  En guide til verdens bedste veninder af Cows on Ice, og interagere med det sitespecifikke hørespil Foruden Charta af Hjalmar Brøchner og Andreas Jaaks.

Det har været fantastisk at opleve, at det hårde arbejde kom til live og nærmest afviklede sig selv

”Alt i alt gik det hele fantastisk. Vi fik skabt et hyggeligt arrangement med god stemning og et godt program for festivaldeltagerne og lokalmiljøet omkring Krudttønden. Det har været fantastisk at opleve, at det hårde arbejde kom til live og nærmest afviklede sig selv,” siger Victor Haven, da jeg fanger ham en uges tid efter festivalen.

Nu skal samskaberne afrapportere projektet til støttegiverne og evaluere. Derefter går arbejdet med at søge penge til Teaterbattle, der afvikles i november, i gang.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Anne Liisberg
Anne Liisberg
Journalistisk chefredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Jurymedlem i Revyernes revy og comedyfestivalen UP. Bestyrelsesmedlem i Foreningen Danske Teaterjournalister. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.