Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

At skabe Adam med dårlig ånde…

Mille Lehfeldt fik salen til at hulke af grin, da hun spillede Gud, som skabte Adam i den Reumertnominerede satire En smule i overkanten (Platt-Form, 2017). Men hvad var det særlige ved netop denne scene, og hvordan var det at puste liv i en medspiller, der hader dårlig ånde?

Annonce

Hvad følte du i netop denne scene?

En utrolig mangel på luft. Det er overraskende hårdt at puste med lyd i et minut, når man samtidig har valgt at lave en meget lav karakter. Husk på, at Gud jo skabte Adam i sit billede, og da Laus er utrolig lav, synes jeg, det mest naturlige ville være, at min Gud også var en kort fætter.

Hvad tænkte du på for at kunne spille den?

Personligt var jeg dybt inspireret af Yoda, den kloge gamle hobbit-grimling fra Star Wars. Der er noget stoisk over ham, som jeg synes klæder en scenisk Gud.

Annonce

Hvilket greb brugte du for at få publikum til at grine hver aften i denne situation?

Bare det at iscenesætte ”skabelsen” er et håbløst projekt. Hele situationen og vores karakterer er så absurde, at det gælder om at forsvare figuren med alt, hvad man har. Man skal ikke gå efter latteren, men stole på at materialet er godt nok … stole på det fysiske forarbejde og vores tekst.

Hvordan genkaldte du dig den følelse aften efter aften?

Det kan godt være svært at skulle puste med indlevelse på en medspiller med ekstremt sart lugtesans, så det gav mig uden tvivl en udfordring hver aften, men til gengæld gav det mig også en helt reel irritation på mine medspillere, som jeg kunne bruge i mit spil. På den måde er det her fag så givende.

Hvad var det vigtigste, publikum skulle have ud af denne scene?

Vi skal kunne grine af os selv. Gennem humor kan vi få vendt svære emner og måske endda få ændret lidt på vores perspektiv. Religionskritik er vigtig, og vi må ikke glemme at tæske lidt på vores egen kultur og tro. Skabelsesberetningen er smuk, men altså også ret fjollet.

Hvad var det sværeste ved at spille netop denne scene?

Udover at skulle portrættere Gud!! Så var det sværeste nok ikke selv at grine. I selskab med Jakob og Laus er det noget af en opgave.

Seneste

Jytte Abildstrøm er død

Skuespiller og mangeårig leder af Jytte Abildstrøms Teater i...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Jytte Abildstrøm er død

Skuespiller og mangeårig leder af Jytte Abildstrøms Teater i...

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...
Annonce

Jytte Abildstrøm er død

Skuespiller og mangeårig leder af Jytte Abildstrøms Teater i Riddersalen på Frederiksberg, Jytte Abildstrøm, er død i en alder af 90 år. Skuespiller og...