Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Charlotte Munksø om Holberg: “Det er i alvoren, at humoren ligger”

I 2022 er det 300 år siden, der for første gang spillet dansksproget teater i Danmark, da dørene blev slået op til landets første offentlige teater i Lille Grønnegade ved Kongens Nytorv i København – anført af Ludvig Holberg. På Grønnegårds Teatret fejres 300-året med Holbergs komedie Maskerade fra 1724. ISCENE spurgte instruktør Charlotte Munksø, hvorfor Holbergs dramatik stadig er aktuel i dag.

Instruktør Charlotte Munksø, der også stod bag opsætningen af Jean de France sidste sommer, står i år for et musikalsk og nytænkende greb på Holbergs klassiker Maskerade, som er en hyldest til livet, forelskelsen – og til maskeraden. For maskeringen er også væsentlig for mennesker i 2022, mener Charlotte Munksø:

Annonce

“Vi skal turde at gå ind i maskeradens rum for at frigøre os selv, som dem vi vitterlig er. Det interessante er, at selve maskeringen i Maskerade er med til at frisætte de unge til at turde kaste sig ud i den sande kærlighed. Maskerne hjælper dem til at slippe for de ‘hverdagsmasker’, som familien og samfundet har budt dem. Gennem maskerne får de øje på hinanden som dem de reelt er”. 

Eviggyldige temaer

I Maskerade møder vi ungdommen, anført af tjeneren Henrik, med sin trang til frisættende glæde, forførende livsudfoldelse og leg med køn, identitet og stand. Over for ham står Jeronimus, der påberåber sig sin faderlige autoritet og raser over tidens usædelighed, løssluppenhed og uansvarlighed over for patriarkatets regelsæt. Men hvad er det, Holbergs dramatik kan, som gør, at den stadig er aktuel efter 300 år?

“Holberg har fat i nogle grundlæggende temaer, som på mange måder er lige så aktuelle nu som dengang. Det være generationsopgør, ytringsfrihed, kvindens rettigheder, magtmønstre med videre. Det er interessant at læse, hvordan Holberg i første del af 1700-tallet gør opmærksom på, at landet lige så godt og måske endnu bedre kunne ledes af en kvinde, og at der næsten går 300 år, før det sker. På mange måder oplever jeg ham som et menneske, der var før sin tid. Indsigtsfuld og meget begavet,” fortæller Charlotte Munksø og fortsætter:

“Jeg vil også fremhæve Holbergs eminente evne til at gennemskue os mennesker og vores anstrengelser på at gebærde os i vores liv. Al vor selvtilstrækkelige, opblæste, naive, forfængelige, storhedsvanvittige og naragtige sider sætter han på spidsen. Nådesløst, men ikke uden lune. Lattervækkende, men ikke ukærligt. Det er i alvoren, at humoren ligger, for vi har med en række karakterer, som kæmper, som gjaldt det livet, for at få deres synspunkter igennem uanset hvor latterlige de kan synes. Og det er det, som er så morsomt”. 

charlotte munksø maskerade grønnegårds teatret
Maskerade på Grønnegårds Teatret. Tegninger: Marie i Dali

Noget, samtiden kan spejle sig i 

Men selvom temaerne i Holbergs dramatik stadig føles aktuelle i dag, er der stadig tale om tekster fra 1700-tallet. Så hvordan puster man som instruktør liv i Holberg i dag? Charlotte Munksø mener, at det gøres “ved først og fremmest at respektere materialet og ikke mindst gøre mig umage med at trænge ned i teksterne”.

“For mig har det været vigtigt at prøve at forstå Holberg, hans tankegang og den samtid, han var rundet af. Det har været vigtigere i første omgang at blive klogere gennem Holberg og komedien end at stille spørgsmålet: hvordan kan jeg modernisere dette stykke? Jeg noterer mig selvfølgelig undervejs, hvad der vækker genklang i mig, hvad der provokerer, vækker latter, skaber uro med videre. Jeg leder efter temaer, som vores samtid kan spejle sig i, og som jeg kan se muligheder i. Det hele kommer stille og roligt. Nogle gange spontant, men for det meste kommer selve det iscenesættende greb gennem lang tids forberedelse. Jeg vil hellere længe fastholde dét ikke at vide, end sætte mig for hurtigt på en bestemt måde at vinkle iscenesættelsen på. Denne dialog mellem det oprindelige materiale og hvor forestillingen er på vej hen, prøver jeg at holde åben så længe som muligt”.

Charlotte Munksø er da heller ikke i tvivl om, at Holbergs Maskerade fra 1724 har noget at tilbyde danskere anno 2022. Det handler især om, at vi “skal huske livsglæden. Holberg troede virkelig på maskeradernes berettigelse. For her kan vi være os selv,” afslutter hun.

Grønnegårds Teatrets Maskerade spiller i haven bag Odd Fellow Palæet i Bredgade 28 fra 29. juni – 27. august 2022. Læs mere her.

Læs mere om fejringen af Dansk Teater 300 år her.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...