Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Kansas, er du død? – prekariatet slår tilbage

Teater FÅR302’s mikroskopiske lokaler er rammen for tredje del af Kunstkollektivet FAMILIENs trilogi om klassesamfundet, Kansas, er du død? Kollektivet slår atter benene væk under mig med sin politiske scenekunst, der er både nytænkende, sylespids og hamrende underholdende.

Klukleende forlader jeg Kansas-museet. Måske ikke den mest oplagte respons på politisk teater, men FAMILIEN kan som få andre i det danske scenekunstlandskab skabe politiske forestillinger, der svider, bider og kilder på samme tid. Først gjaldt det underklassen i LANDSBY PÅ HØJKANT (2016), som jeg desværre ikke så. Til gengæld kæmpede og tabte jeg spillet om rigdom i Første parket (2019) om overklassen. Denne gang er det arbejderklassens tur med inkluderet takke-opsang til middelklassen.

Annonce
Kansas, er du død?
Kansas, er du død? Kunstkollektivet FAMILIEN på Teater FÅR302. Tegneserie: Christine Reinwald.

Ninja Turtles og Arnepension

Først bydes vi velkommen af en eksalteret museumsvært, der uden yderligere dikkedarer taler henført om arbejderopstanden i 2023 og inviterer os ind i Kansas-museet, der hylder ophavsmanden bag oprøret. Her finder vi avisforsider og små radiobidder, en sindrig tidslinje og en fabelagtig tegneserie over oprøret, de efterladte artefakter fra Kansas og hans hackergruppe – og hans mor, der stilfærdigt sidder med sit puslespil midt i det hele, til vi er færdige med at snuse rundt på museet.

Så er det hendes tur. Eller faktisk er det Kansas. Han har optaget en dagbog fra den dag, han tabte i kapitalistspillet og måtte flytte hjem til mor og blive Wolt-bud til den dag, han forsvinder fra oprøret med PET og andre politiinstanser i hælene. Mikkel Trier Rygård ligger skæppeskøn, lige på kornet-stemme til denne barnemand, der er bedre til Ninja Turtles-citater end ageren på det prekære arbejdsmarked. Hans empati handler mest om ham selv og rækker i første omgang ikke til at kere sig om sin mors slidgigt og forgæves forsøg på at søge Arnepension.

Kansas, er du død?
Kansas, er du død? Kunstkollektivet FAMILIEN på Teater FÅR302. Foto Søren Meisner.

May the force be with you

Mor har cyklet gaderne tynde i 43 år som SOSU-assistent uden at kny. Nu sidder hun i Petrine Aggers perfekt lavmælte moderskikkelse, der brummer til sønnikes lange monolog, mens puslebrikkerne finder på plads under hendes rolige fingre. Et par himmelvendte øjne og et par afbrydelser, der lige præciserer, at hun altså har sagt til ham, at man skal være i fagforening, bliver det til. Men en mild stolthed over sønnen løber som en glødetråd omkring de moderlige bemærkninger – og kraften er jo med ham til sidst, hvor han lidt tilfældigt lykkes med at omvælte samfundet, som vi kender det.

Wolt-buddene finder sammen i et gamerfællesskab. Kan man spille, kan man hacke, og snart holder de fri med løn, og så finder de guld på havets bund og kan udfri hele arbejderklassen til sommer og sol. Da de er pist borte, bliver deres betydning mærkbar og samfundet falder fra hinanden. Museumsværten Jela Natius Abildgaard, der har siddet blandt os, kan ikke holde begejstringen tilbage, men må først takke de af os, der insisterer på at tilhøre middelklassen for vores mod til at dele goderne, for derefter at give fuld gas med hyldestsang til Kansas’ mor.

Kansas, er du død?
Kansas, er du død? Kunstkollektivet FAMILIEN på Teater FÅR302. Foto Søren Meisner.

Politisk teater, der rykker

Mange har været ind over manus, der også er baseret på interviews med nogle af de involverede faggrupper. Det giver en nærmest taktil fornemmelse af autenticitet, der fletter sig flot insisterende sammen med de utopiske strenge i fortællingen. Kansas, er du død? er i familie med Kasper Colling Nielsens revolutionære prosa, men får som Out of Balanz’ Hr. X også vist mennesket bag, i dette tilfælde især den stilfærdige SOSU, der bærer samfundet på sin gigtplagede ryg, mens dets absurditet grasserende galoperer omkring hende.

Kansas, er du død? er både short & sweet og dyb og nytænkende. Det er originalt, politisk teater, der rykker. I smilebåndene, men så sandelig også i overbevisningerne og evnen til at kigge helt skråt på umiddelbart uløselige problemstillinger og fastlåste positioner.  

Fakta

Koncept: Kunstkollektivet FAMILIEN. Ideudvikling: Gry Guldager, Rosa Sand og Lene Skytt. Manuskriptforfattere: Rosa Sand og Gry Raaby. Tekstbidrag: Gry Guldager og Lene Skytt. Iscenesætter: Lene Skytt. Dramaturg: Daniel Wedel. Manuskonsulent: Mikkel Trier Rygård. Scenograf: Allan Frausing. Kostumier: Camilla Lind. Lyddesigner: Simon Brinck. Lydredigering: Matias Brogaard. Video: Theis Mølstrøm Christensen. Lysdesigner: David Abad. Illustrator: Christine Reinwald.

Medvirkende: Petrine Agger, Jela Natius Abildgaard og stemmer: Mikkel Trier Rygård, Petrine Agger, Rosa Sand og Daniel Wedel.

Spiller 15. – 29. oktober 2022 på Teater FÅR302.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...