Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Når mørket falder på – true crime i teatret 

Teatergrad og Randers Teater har med Når mørket falder på kastet sig over det populære tv-format true crime. Det bliver en gedigen, men ikke særlig dramatisk fortælling om to drab og de mennesker, der er involveret i dem. 

Gerningsstedet er mærket af i Hans Egedes Kirke. Indenfor afspærringen danner Liselotte Krodals moderne altertavle bagtæppe for små stillebenopstillinger af dåseøl, pilleglas og en blodig kniv. Scenen er sat for Teatergrad og Randers Teaters true crime-fortælling. 

Annonce
Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.
Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.

Han var ikke syg nok

Faktisk er det to separate fortællinger, hvilket vel mest af alt understreger kriminalitetens tilfældige tragik. De er ikke indholdsmæssigt forbundet, men udgør formmæssigt en kronologi. Julie Petrine Glargaards fine, mundrette manus har i genrens ånd afsæt i virkelig forbrydelser, men afsøger især de følelser, der fører til drab, og de følelser, der rammer de efterladte. 

Først møder vi Jens og Karina, der forelsker sig stormende i hinanden. De bærer begge på tung bagage. Hun på sukkersyge og et udefineret overgreb. Han på omsorgssvigt og fængselsstraf. De finder sammen i en drøm om familien, mens vi i glimt hører en række velfærdsarbejdere vaske deres hænder – den ene tilmed i sprit. Burde de have ageret på advarselstegnene fra Jens? ”Han var ikke syg nok,” siger lægen. Formentlig med reference til den psykisk syge mand, der skød i storcentret Fields i sommers efter forgæves forsøg på at få hjælp. 

Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.
Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.

Statistikken siger

Jens skyder ikke tilfældige mennesker, men sin kæreste. Hvert fjerde drab i Danmark begås af offerets partner, mens kun en enkelt procent karakteriseres som seksualdrab. Teenageren Maja, der bliver bortført og dræbt i anden del, er måske offer for den type forbrydelse. Den spektakulære slags, hvor medie-Danmark deltager i jagten på drabsmanden. Her findes han ikke, og uvisheden gør sorgen endog tungere for Majas efterladte. Hendes historie fortælles af lillebroren Patrick, der skyldplaget og alene glemmes af de sørgende forældre. 

Julie Riis og Daniel Bevensee spiller alle roller overbevisende i Pelle Nordhøj Kanns lette instruktion. Der er tempo på og vi dvæler ikke for længe i de enkelte momenter. Forestillingen bliver trods de tydelige karakterer derfor mere et episk flow, hvor spillerne jævnligt træder ud af rolle og giver ”faktuelle” oplysninger. Mange ser meget true crime. Jeg gør ikke, men kan dog genkende stilen, hvor rekonstruktioner veksler med udsagn fra eksperter og myndighedspersoner. Alt hyllet i dystert-truende underlægningsmusik og her krydret med korte bevægelsessekvenser, som blev mig for dramaskoleagtige. 

Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.
Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.

Patos eller etos?

Når mørket falder på rammer plet genremæssigt. Om den fortæller os så meget mere, end en hvilken som helst tv-fortælling ville, er spørgsmålet. Kirkerummet bidrager stemningsskabende, ikke mindst mod slutningen, hvor vi sammen synger et par vers af I østen stiger solen op som modsvar til titlen og forestillingens fokus på det dunkle i sindet, i livet. 

Særligt den ulykkelige lillebror vil blive hos mig, for her betyder det fysiske nærvær, at identifikationen bliver insisterende. Jeg lider også med forældrene – og med Jens. Men jeg lander et sted mellem patos og etos, hvor jeg ikke rigtig ved, om jeg skal være følelsesmæssigt berørt eller indigneret over et samfund, der ikke tager ordentligt vare på vores udsatte, så de ender med at gøre skade på sig selv eller i dette tilfælde andre. Forestillingen peger mest mod etos, hvilket næsten strider mod true crime-genrens element af følelsesmæssig voyeurisme. 

Instruktør: Pelle Nordhøj Kann. Dramatiker: Julie Petrine Glargaard. Dramaturg: Tine Eibye og Christine Worre Kann. Komponist: Marie Louise von Bülow. Scenograf: Nikolaj Heiselberg Trap. Lysdesign: Viktor Holm Lauridsen. Forestillingen er en co-produktion lavet i samarbejde mellem Teatergrad og Randers Teater. 

Medvirkende: Julie Riis og Daniel Bevensee.

Spiller i Østre Kapel, Randers 7. – 11. november og 21. – 25. november 2022, og i Hans Egedes Kirke og Politimuseet, København 14. – 18. november og 28. november – 1. december 2022.


Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce