Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Thure Lindhardt, Sarah Boberg og Mikael Birkkjær: Komedier skal tages vanvittigt alvorligt

Det handler om kemi. Det er de enige om. Efter at have færdiggjort seneste sæson af DRs Broen har Thure Lindhardt, Sarah Boberg og Mikael Birkkjær derfor besluttet at fortsætte deres samarbejde. Deres nye projekt kunne ikke være længere fra DRs TV-serie. Men arbejdet er det samme. Siger de.

Søndag efter søndag har de gjort det.
Slæbt sig gennem en opslidende efterforskning, hvor relationer og motiver blev stadig mere indviklede. Nu er mordgåden snart løst, Broen slut, men de tre medvirkende, Sarah Boberg, Thure Lindhardt og Mikael Birkkjær, giver ikke slip på hinanden.

Tværtimod har de forsat samarbejdet. Fra den dystre Nordic Noir-serie er de nu i gang med den aktuelle forvekslingskomedie Revisoren på Nørrebro Teater.

Thure Lindhardt
Sarah Boberg og Benedikte Hansen. Foto: Büro Jantzen

Og det er ingen tilfældighed. Sarah Boberg blev nemlig hyret, mens hun lavede Broen.
”Og så spurgte teatrets direktør mig, om ikke jeg kunne hive fat i Thure og spørge, om han også ville være med. Jeg tror, at hun sagde, at jeg skulle lægge lidt pres på ham,” husker Sarah Boberg.

Thure Lindhardt var åben for idéen – og det samme var Mikael Birkkjær, der overhørte samtalen. Hvis Thure Lindhardt og Sarah Boberg skulle være på Nørrebro Teater trak det også i ham.
”Først senere måtte jeg spørge: Hvad er det egentlig, jeg skal spille?”, husker han.

Sådan er det. Kemi er ikke kun noget, man opsøger i kærlighed. Også på teatret er det altafgørende. Måske bliver det faktisk mere og mere afgørende med tiden, siger Mikael Birkkjær.

Thure Lindhardt
Thure Lindhardt, Sarah Boberg og Mikael Birkkjær. Foto- ISCENE

”Som ung er man mere blind. Der styrter man bare ind i alle mulige sammenhænge og synes, at det hele lyder fedt. ”Det skal vi da bare lave!”. Men når man har stået i det her teaterhelvede i mange år, så ved man altså godt, at der er nogen, man hellere vil dele det med end andre,” fortæller Mikael Birkkjær, der bliver suppleret af Sarah Boberg.

”Med tiden er der andre ting, der er afgørende. Hvem er med, hvem instruerer og hvad er det, man skal lave. Det spørgsmål kommer til allersidst”.

De tre skuespillere er enige om, at samarbejdet er altafgørende. For materialet er flygtigt, og det værste er en skuespiller, der står stille.
”Der er ikke noget værre end en skuespiller, der forsøger at holde fast i en karakter. Rollerne og materialet er så flygtige, og det skal det også være. Det er dér magien findes, ” siger Thure Lindhardt og understreger, at al karakterarbejde er det samme. Uanset om det er en krimi eller en komedie, man laver.

”I bund og grund er det relationer, du beskriver. Det er et menneske, du forsvarer”.

SE BROEN HER

Mikael Birkkjær supplerer. Han taler om at tage sin kuffert med sig.
”Når du forlader tv-optagelserne er din kuffert tom. Der er det anderledes på teatret, fordi du bærer din kuffert med dig i de måneder, hvor du spiller rollen. Du har den med dig. Men det er ikke nødvendigvis noget, der fylder, når du går hjem. Jeg kan da godt tænke over mine replikker, når jeg sætter mig op på cyklen, men så snart jeg rammer Korsgade, er det væk igen”.

Jeg har bedt Thure Lindhardt, Sarah Boberg og Mikael Birkkjær sætte ord på forskellene mellem krimi og komedie. På en tekst skrevet i de senere år, som Broen, og en komedie fra 1836 som Revisoren.

Thure Lindhardt
Thure Lindhardt i forestillingen Revisoren på Nørrebro Teater. Foto: Büro Jantzen

Men det er nemmere at tale om lighederne, mener de tre. Og er i øvrigt helt enige om, at det er jo bare er et arbejde. Alligevel er der et ord, der går igen, når de taler sammen. Ordet er ”alvor”:
”Hvis du skal lave komedie, må du tage det alvorligt. Hvis vi tror, at vi skal gå ind og være sjove, så falder det på jorden. Vi bliver nødt til at tro på historien,” forklarer Mikael Birkkjær.

”Mennesker er sjovest, når de er mest alvorlige. Det er sjovt at se en mand, der går ind i lygtepæl. At se på mennesker, der skændes, er vanvittigt morsomt, fordi vi genkender os selv,” siger Thure Lindhardt og uddyber.
”Nogen gange kan man sige en ting, der får folk til at skrige af grin. Den næste aften lader den publikum helt stille. Det handler om at finde det trick, der gør, at den er sjov,” siger Thure Lindhardt, der netop bakser med sådan en udfordring på Revisoren.

LÆS OGSÅ: Benedikte Hansens blodtud

”Jeg har en replik, som godt kan være sjov. Men jeg har ikke knækket det endnu. Sagen er jo, at jeg ikke kan være klogere end min karakter. Og han ved ikke, at han er sjov. Derfor kan jeg heller ikke lægge op til, at han er det. Du må aldrig være klogere end den person, du spiller”, siger Thure Lindhardt.

Seneste

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en...
Annonce
Sarah Iben Almbjerg
Sarah Iben Almbjerg
Er kulturjournalist på Berlingske og tidligere kulturredaktør på TV2 News og Radio24syv samt pressechef på Betty Nansen.
Annonce

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan skabes nye kollektive visioner og strømninger? Det er nogle af de tematikker, som tages op...