Efter 24 år lukker Københavns Musikteater/KMT d. 30. Juni 2018. KMTs bestyrelse har valgt at give stafetten videre til fire netværksorganisationer, der alle arbejder professionelt indenfor feltet scenekunst, musik/lyd og kultursociale aktiviteter med publikumsudvikling i fokus. KMT takker af med to selvbiografiske dokumentariske værker, som kan opleves under CPH Stage-festivalen.
Københavns Musikteater har eksisteret i 24 år, de sidste to år har teatret under forkortelsen KMT boet til leje i Askovfondens lokaler i Ragnhildgade på Ydre Nørrebro, men med udgangen af sæson 2017/18 er det slut. Det er først og fremmest den manglende driftsbevilling fra Kunstfonden, der er årsagen til, at den alternative musikdramatiske scene i København drejer nøglen om. Det har ikke været muligt, at sikre den fortsatte drift kunstnerisk såvel som administrativt fordi de ikke fik fortsat driftsbevilling fra Kunstfonden. Det fik teatrets bestyrelse til at træffe beslutning om, at afvikle teatret pr. 30. juni 2018.
Allan Klie, kunstnerisk leder gennem 9 år indtil udgangen af 2017 fortæller:
”Da Københavns Musikteater i 2016 flyttede fra Kronprinsensgade, var det som konsekvens af, at Musikdramatisk Udvalg under Statens Kunstfond havde gjort det klart, at huslejen var for dyr, og at man ville trække støtten, hvis der ikke skete ændringer. I stedet forsøgte vi så at etablere os på Ydre Nørrebro på en mere end halveret bevilling, og holde fokus på at opdyrke et mere mangfoldigt publikum med publikumsudviklende tiltag og borgerinddragende scenekunst. Men den slags tager tid, også mere end de to sæsoner, som vi efter flytningen fik bevilling til. De facto lukkede Statens Kunstfond byens måske mest aktive gæstespilsscene med op mod 30 gæstespilsproduktioner per sæson, da Københavns Musikteater blev nødt til at fraflytte Indre by.”
KMT har siden årsskiftet stået uden kunstnerisk ledelse, og bestyrelsen har derfor villet finde de rette til at overtage teatrets udstyrspakke.
Teatrets udstyr og visioner får nyt liv
KMTs bestyrelse har valgt, at stafetten – i form af aktiver, udstyr og visioner – skal gå videre til andre aktører og kolleger, der arbejder med lignende ideer indenfor det musikdramatiske og eksperimenterende felt, herunder publikumsudvikling. Bestyrelsen har derfor samlet repræsentanter fra Uafhængige Scenekunstnere (Det Frie Felt) og Forsøgsstationen, Koncertkirken Blågårds Plads, Udviklingsplatformen for Scenekunst og KBH+.
Håbet er, at de i samarbejder på tværs, får mulighed for at videreføre idéerne bag de visioner, som musikteatret nu desværre selv må lægge på hylden.
Askovfonden ansatte Allan Klie som kreativ producent i KHB+. Fonden arbejder med at etablere nye bæredygtige modeller for hvordan kulturlivet kan skabe inklusion i samarbejde med det professionelle scenekunstliv.
”Vi har talt både enkeltvis med institutionerne og organisationsnetværkerne indenfor scenekunst og musik og med Askovfondens KBH+. Vi har fornyligt samlet alle aktørerne fordi vi ønsker, at de deler deres visioner finder nye snitflader, og dermed udvikler deres professionelle virke i samarbejder på tværs af sektorerne” udtaler konstitueret bestyrelsesformand, Nanna C. Rohweder.
De sidste KMT aktiviteter
KMT er i foråret 2018 fortsat med netværksskabende aktiviteter, og har gennemført samtalesaloner og mini-recidencies i samarbejde med Dansk komponistforening. I weekenden er resultatet; fire bud på ”Kunsten som megafon for de ufortalte historier” med afsluttende visninger og samtaler på Talk Town festivalen blevet afviklet.
KMT slutter af med to dokumentationsværker. Under CPH Stage festival vil en kunstnerisk doku-podcast kunne opleves i lytte-biografen i Emblasgades sal med efterfølgende netværks-samtalesalon 5. og 6. juni, og d. 15. juni vil der være lancering af bogen Det Andet Sted om de 24 år som alternativ musikdramatisk scene.
Kilde: Pressemeddelelse