Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte program bredt ud. Det giver nye publikummer og en god stemning mellem unge og ældre frivillige på dagen, hvor programmerne pakkes.
16 frivillige er i fuld gang at pakke programmer til den nye sæson i TeaterVejle, da jeg fanger 18-årige Iben Bornæs på telefonen den 10. april. Stemmen er rolig og kan berette om hyggelig stemning og snak omkring bordet, hvor 2900 programmer skal pakkes i kuverter med diverse følgebreve på dagen, teaterforeningens formand Hans Lottrup kalder ”Årets ultimative højdepunkt”.
Udbreder glæden ved scenekunst til andre unge
Iben Bornæs er en del af UngtTeaterVejle, der siden 2017 har været med til at vælge teaterforeningens repertoire og udbrede det til jævnaldrende. ”Jeg kom med, fordi dem, der startede det, ikke var så unge mere, og nu har jeg været med i halvandet år,” fortæller hun, der har valgt at være med, både fordi hun interesserer sig meget for teater og selv går til drama, men også fordi, hun gerne vil udbrede glæden ved scenekunst til andre unge:
”Vi er med til at vælge forestillinger med nogle tabuer og problemstillinger, som tiltaler unge, og så reklamerer vi på vores insta-profil og tager ud på de lokale skoler og fortæller om teaterkortet. Det koster 200 kr. og så skal man give 25 kr. for de 18 forestillinger, UngtTeaterVejle anbefaler,” forklarer Iben, der oplever, at mange unge gerne vil i teatret, men ikke ved, hvad de skal se, og hvor de skal gå hen. Det kræver selvfølgelig lidt tid at være med i UngtTeaterVejle, men ifølge Iben Bornæs kommer den tid rigeligt igen i form af fede oplevelser.
Da nedlagde vi næsten veto
Iben har foreløbig set syv forestillinger i denne sæson og fremhæver tre meget forskellige, da jeg beder hende nævne dem, hun har været særlig glad for at have været med til at udvælge: ”Aktivisterne med Teatergrad var underholdende og tankevækkende og formidlede budskaberne rigtig godt. Folketeatrets Skatteøen havde en virkelig flot scenografi og musik, ja, det var en rigtig god helhedsoplevelse med flot opsætning og mange kendte skuespillere, og i Det Kongelige Teaters Man skulle nok have været der fik de en ret simpel scenografi til at blive til alt muligt,” fortæller hun.
I næste sæson ser hun frem til 16:29 fra Mungo Park: ”Vi var meget vilde med den, da vi så den på Teaterseminaret, så vi nedlagde næsten veto og sagde, at den vil vi have med,” fortæller hun om udvælgelsen. Hun forsikrer mig om, at UngtTeaterVejle har god indflydelse på udvælgelsen af forestillinger, men at der selvfølgelig kan være økonomi, der stiller sig i vejen.
Hun peger også på, at de unges indsats kan bane vejen for et lidt bredere genrevalg. ”De voksne kan være lidt forbeholdne over for dans, fordi de ikke ved, hvor godt det sælger, men vi unge synes, det er rigtig fedt at se på og så kan man forstå på det plan, man nu forstår det på,” siger hun med glød i stemmen, inden hun vender tilbage til pakkebordet.
De adresserede forsendelser giver nyt publikum
TeaterVejle sender programmerne ud til alle lærere og børnehaveklasseledere i Vejle Kommunes folkeskoler og til efter- og højskoler, gymnasier og folkeskoler i nabokommunerne, men også til alle, der har været i teatret mindst én gang de senere år. Hans Lottrup fortæller, at hypen omkring programudsendelsen og starten på billetsalget er afgørende for, at teaterforeningen år efter år sælger halvdelen af årets budget på første salgsdag:
”Vi skiftede til at sende bredere ud end til kernemålgruppen for nogle år siden, og vi vurderer, at det markedsførings- og publikumsudviklingsfagligt sikrer en tilgang og et mersalg til nyt publikum til hver ny sæson,” forklarer Hans Lottrup, der selv er overrasket over, at påskens nyhedsbrev og SoMe-opslag om den nye sæson udløste godt 100 bestillinger af teaterforeningens trykte program.
Foreningen har ikke meromkostninger ved at sende så mange fysiske programmer afsted, fordi netop det høje antal holder portoprisen nede. Resten af billetterne bliver ifølge Hans Lottrup især solgt gennem foreningens betydelige digitale indsats på særligt Facebook, hvor de har 5.200 følgere.
Ta’ et program med hjem!
TeaterVejles billetsalg er tilbage på niveauet før Covid og foreningen solgte omkring 13.000 billetter i sæson 2023/2024. Salget til børn og unge udgør lidt over 20%, så i denne sæson er det indtil nu solgt 2.670 billetter til den gruppe.
Hans Lottrup skal også tilbage til pakkebordet, for han har en plan: ”Hvis vi kan nå det, gør vi 500 programmer klar til de 1.125, der skal se udsolgte Jytte fra Marketing fra Nørrebro Teater i næste uge. Vi har sorteret dem med billet til den fra, før vi printede adressesedler til konvolutterne, og så stiller vi op på aftenen og deler ud, så de selv kan tage dem med hjem,” fortæller han, inden han også slutter sig til skaren af nuværende og tidligere bestyrelsesmedlemmer, der pakker på livet løs.