Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ STOP START PAUSE – pædagogisk politisk performance med humor

Liminal og Hesselholdt & Mejlvang skaber med enkle greb en inddragende performance i STOP START PAUSE, der visuelt og kropsligt udfolder mønsterkonceptets præmis og budskab.

I den smukke Koncertkirke på Blågårds Plads hvælver loftet sig over os i et ternet mønster. Vi sidder bænket langs væggene. Et sammenrullet flag ved hver plads fortæller, at vi kommer til at deltage i performancen STOP START PAUSE.

Ud på gulvet med os

Johannes Lilleøre, Jupiter Child og Pernille Koch trisser småsnakkende rundt i midten, mens vi bænker. De er klædt i tre gulvlange kåber, alle i de brændte jordfarver, vi genfinder på flag og faner placeret rundt i rummet.

Stop Start Pause
Stop Start Pause. Liminal i Koncertkirken på Blågårds Plads. Foto: Malle Madsen.

Så lyder en fanfare fra Ellen Pettersson og Göran Abellis blæseinstrumenter og de tre spillere stiller op med hver sin fane. ”Menneskets hjerne er en sand mester til at genkende mønstre,” meddeler de. Så svinger de fanerne og bevæger sig som en minigarde i stadigt heftigere formationer over gulvet, først sammen, så solo, før de atter samles og proklamerer, at de vil ”Forandring. En bedre verden. Build something new”.

Det skal vi naturligvis hjælpe med. Så ud på gulvet med os og vores små flag. Først danner vi mønstre i gåsegang. Siden deler vi os efter alder, familieforhold, sexfrekvens og uddannelse – alle de mønsterkategorier, vi bruger til at aflæse omverden og hinanden med, så vi kan agere i kompleksiteten.

LÆS OGSÅ: Kunstnerduoen Hesselholdt & Mejlvang: ” Det er blevet attraktivt for folk i kunstverdenen at arbejde med performance”

Klare valg i det visuelt fortællende rum

Vi er ens og dog forskellige. Nu skal vi for alvor bekende kulør. Er vi aktivister, må vi med i bevægelsen STOP. Er vi skeptikere, skal vi naturligvis med i PAUSE, og er vi pragmatiske kompromissøgere, er START det rigtige sted. Hver gruppe danner sit mønster i en lille koreografi, men trods gode intentioner, går det snart galt med indre konflikter og ydre fjender. Kampen kammer over, vi frigives til bænkene og seancen rundes blidt af med et billede tegnet i sand og en repetition af mønstrenes gentagelsestvang og et ønske om at se nye.

Stop Start Pause
Stop Start Pause. Liminal i Koncertkirken på Blågårds Plads. Foto: Malle Madsen.

Det er en helt enkel fortælling, som Liminal og Hesselholdt & Mejlvang meget pædagogisk bringer os igennem. Teksterne er sammensat af aktuelle politiske partiers principprogrammer. Genkendelige og sat på spidsen i en montage, der viser, at mønstertvangen gælder i hele spektret fra venstre til højre.

STOP START PAUSE bringer ikke som sådan noget nyt til bordet, hverken tematisk eller med inddragelsen af publikum.  Men den virker, fordi den træffer helt klare valg og derfor får skabt et både visuelt fortællende, musikalsk overraskende og tillidsbaseret rum. Aftenens publikum var meget lidt krigerisk anlagt, men den kropslige erkendelse af mønstrenes iboende apokalypse rammer plet. En fin lille forestilling, der klædeligt har et lille smil i mundvigen til at akkompagnere den alvorlige del af legen.

Se forestillingstrailer her.

Koncept: Hesselholdt & Mejlvang, Adelaide Bentzon og Erik Pold. Instruktion: Erik Pold. Koreografi: Adelaide Bentzon. Visuelt design: Hesselholdt & Mejlvang. Tekst: Erik Pold m.fl. Dramaturg: Daniel Wedel. Komponist og lyddesigner: Mika Forsling.

Medvirkende: Johannes Lilleøre, Jupiter Child, Pernille Koch og musikere Ellen Pettersson og Göran Abelli.

Spiller i Koncertkirken på Blågårds Plads 4. – 18. marts 2022 og derefter på turné.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en del af programmet for CPH Stage 2024. I år er temaet Scenekunstens fremtid og mødet...