Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

To nye solodansere i Den Kongelige Ballet

TV-darling og canadisk stjernedanser bliver udnævnt til solodansere på Det Kongelige Teater.

Der blev skrevet historie på Gamle Scene fredag aften, da balletmester Nikolaj Hübbe udnævnte to nye solodansere: Alexander Bozinoff og TV-darlingen Emma Riis-Kofoed.

Solodanser er den højeste titel, man kan opnå i ballettens verden, og det er kun yderst sjældent en danser bliver forfremmet. Derfor er det også ganske unikt, at to dansere bliver forfremmet – og så for øjnene af et live publikum.

To nye solodansere
Alexander Bozinoff. Foto Natascha Thiara Rydvald.

Udnævnt under forestillingen

Fredag aften dansede Den Kongelige Ballet forestillingen Juveler på Gamle Scene. Efter værket Rubiner trådte en festklædt Nikolaj Hübbe til alles overraskelse selv op på scenen foran publikum inklusiv H.M. Dronningen og H.K.H Prinsesse Benedikte, der sad i Kongelogen, og sagde:

”I Sylfiden er han en hudløst drømmende og ilter James, hvis verden styrter i grus, idet sylfiden mister vingerne. Som Armand Duval i Kameliadamen lukker han med smerte kapitlet til sit livs største kærlighed. Senest – vil de der så ham – nok sent glemme hans udfoldelse og hans fuldkomne vanvidsscener i balletten Pierre, som blev skabt netop TIL ham. Og i aften brænder hans rødglødende rubin på kattepoter med et spring og et attack, der tager pusten fra selv den mest garvede balletgænger. Bag kulisserne er han det stille vand med den dybe grund. Han ejer en kæmpe kunstnerisk spændvidde, samt en menneskelig sensibel indsigt, der kun er få dansere beskåret. Alle de roller denne kunstner rører ved, formår han at give en personlig indlevelse. Hvis Tove Ditlevsen havde oplevet ham på scenen, ville hun nok også have skrevet bogen Drengesind. 

Jeg er stolt af at udnævne Alexander Bozinoff til kongelig solodanser!”

To nye solodansere
Emma Riis-Kofoed. Foto Natascha Thiara Rydvald.

En mindeværdig uge

Forestillingen fortsatte tydeligt opløftet med segmentet Diamanter – en skarpsleben virtuos finale med ballerinaen i centrum. Tæppet gik ned. Klapsalverne lagde sig. Og Nikolaj Hübbe trådte igen op på scenen:

”Da hun i 2019 for første gang dansede det store ballerina-parti i balletten Etudes, stod det enhver funklende klart, at denne ingenue besad alle de talenter som vores kunstart kræver. For dette var ikke en håbefuld debut; det var et eklatant gennembrud på et terpsichorisk plan. Og som en skarptsleben diamant lyner hendes stjernetalent i aften da også om kap med ædelstenene på hendes kostume. Hendes uomtvistelige dansebegavelse, raffinement og hendes kæmpe kærlighed til arbejdet og den kunstneriske proces – der ligger bag alt, hvad hun foretager sig – er ikke blot en stor og vigtig gave for Den Kongelige Danske Ballet, men for klassisk ballet i det hele taget. Jeg vil nu gøre mit til at toppe denne uges begivenheder for den unge dame. Det er IKKE en aprilsnar, men derimod helt vidunderligt nu at kunne udnævne Emma Riis Kofoed til kongelig solodanserinde!”

Det har været en mindeværdig uge for Emma Riis-Kofoed, der i søndags modtog Dronning Ingrids hæderslegat på 250.000 kr for åben skærm i TV2 showet Palæerne Danser. Mange danskere så også Emmas slid for at blive en af Det Kongelige Teaters Balletskoles første studenter, samtidig med at hun blev optaget i balletkompagniet i DR3 TV-serien I forreste række.

To nye solodansere
Ny solodanser Alexander Bozinoff i Juveler. Foto Costin Radu.

Om de to dansere

Alexander Bozinoff (f. 1990) er uddannet fra National Ballet School of Canada i Canada og John Cranko Schule i Tyskland. Han begyndte ved Den Kongelige Danske Ballet i 2011, inden han fem år senere blev udnævnt til mandlig solist. Han har bl. a. haft hovedroller i Sylfiden, Pierre, Svanesøen, Askepot, Kameliadamen, Spar dame, Raymonda, Alice i eventyrland og Nøddeknækkeren.

Emma Riis-Kofoed (f. 1998) startede på Det Kongelige Teaters Balletskole i 2. klasse, og blev i 2017 solist på Den Kongelige Ballet. Første gang offentligheden stiftede bekendtskab med Emma Riis-Kofoed var i DR’s dokumentarserie I forreste række fra 2017. Hun har bl.a. danset Myrtha i Giselle, og ballerinaen i Etudes og Dvorak pas de deux , hovedpartiet i Ballo della Regina og Sukkerfeen i Nøddeknækkeren. Emma Riis-Kofoed har tidligere bl.a. modtaget Roagerfondens talentpris, Ole Nørlyngs Talentpris og senest Dronning Ingrids hæderslegat.

Kilde: Pressemeddelelse Det Kongelige Teater

Seneste

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...
Annonce
Annonce

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...