Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ En grim ælling – eventyr som fint fortælleteater

Balsamique Théâtre har med En grim ælling skabt en visuelt velfungerende teaterudgave af H.C. Andersens eventyr for de 4-9-årige.

Blid musik klinger ud i det mørklagte lokale. I en lille firkant på bagvæggen ses et landskab. Et slot og en sø badet i gyldent orange lys. Forrest på scenen er placeret et bord, hvorpå store todimensionelle figurer med store grønne blade og en lille rede kan ses.

Fra placeringen mellem bordet og billedet på bagvæggen befinder dukkefører Lone Nedergaard sig. Helt klædt i sort fortæller hun historien om en grim ælling, som alle børn og voksne sikkert allerede kender fra H.C. Andersens eventyr.

Luller publikum ind i universet

Nogle af de farvemættede papfigurer har bevægelige dele. De tre ællinger på række kan fx vippe frem og tilbage, og den grimme ælling kan bevæge hoved og hals. Ænderne og de mange andre dyr i fortællingen vækkes til live i hænderne på Lone Nedergaard – både som store figurer på bordet og som skyggeteater på bagvæggen.

De tre førstudklækkede ællinger bevæger sig omkring på række i gåsegang. De er “de dejligste ællinger, jeg har set,” som andemor erklærer. Mens det sidste æg, der ligger tilbage i reden og endnu ikke er klækket, måske er et “kalkunæg”, så stort som det er. Allerede før den udklækkes, er den grimme ælling udenfor flokken.

Lone Nedergaard fortæller med rolig stemmeføring, så både store og små blandt publikum nærmest på meditativ vis lulles ind i fortællingens univers. Men hun varierer naturligvis også udtrykket alt efter om det er den lille ælling, den gamle, hånlige hane, den hoppende frø eller den venlige bonde, der taler.

En grim ælling er et ægte eventyr

“Verden er stor. Meget større end man tror,” siger andemor til sine ællinger. Og det finder den lille, grimme ælling da også ud af, da han drager ud i verden – væk fra andegården, hvor han ikke er velkommen.

Lone Nedergaard viser hans rejse gennem verden på den lysende firkant på bagvæggen, hvor landskabet som i et lysbilledshow ændrer sig, mens den sorte silhuet af den lille ælling bevæger sig gennem det. Det er enkelt udført, men visuelt virkelig virkningsfuldt.

En grim ælling er en sød og vellykket forestilling, som kan ses fra 4 år. De smukke lysende billeder i scenografien giver hele iscenesættelsen et eventyrligt præg, som er ganske essentielt for en eventyrfortælling.

Instruktion og bearbejdelse af H.C. Andersens eventyr: Lone Nedergaard og Jean-Pierre Lescot. Skuespiller og dukkefører: Lone Nedergaard.

En Grim Ælling har spillet på Den Internationale Dukketeaterfestival i Charleville og har turneret i Frankrig siden 2017.

Set på Aprilfestival 2022.

Seneste

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan skabes nye kollektive visioner og strømninger? Det er nogle af de tematikker, som tages op...