Mest læste lige nu

Teaterpokalen 2022: Her er de nominerede til Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt onsdag generalforsamling med valg af prismodtagere til instruktørprisen Teaterkatten, Initiativprisen og nomineringer til Teaterpokalen 2022 på baggrund af forestillinger inden...

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en...

Jens Arentzen efterlader os sine stærke holdninger, finurlige udtalelser og gode råd

Jens Arentzen (1958-2022) var et af de mest begavede mennesker, jeg har kendt i mit liv. Han var sprudlende, kompromisløs, højlydt, eftertænksom, lyttende, engageret...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ En grim ælling – eventyr som fint fortælleteater

Balsamique Théâtre har med En grim ælling skabt en visuelt velfungerende teaterudgave af H.C. Andersens eventyr for de 4-9-årige.

Blid musik klinger ud i det mørklagte lokale. I en lille firkant på bagvæggen ses et landskab. Et slot og en sø badet i gyldent orange lys. Forrest på scenen er placeret et bord, hvorpå store todimensionelle figurer med store grønne blade og en lille rede kan ses.

Fra placeringen mellem bordet og billedet på bagvæggen befinder dukkefører Lone Nedergaard sig. Helt klædt i sort fortæller hun historien om en grim ælling, som alle børn og voksne sikkert allerede kender fra H.C. Andersens eventyr.

Luller publikum ind i universet

Nogle af de farvemættede papfigurer har bevægelige dele. De tre ællinger på række kan fx vippe frem og tilbage, og den grimme ælling kan bevæge hoved og hals. Ænderne og de mange andre dyr i fortællingen vækkes til live i hænderne på Lone Nedergaard – både som store figurer på bordet og som skyggeteater på bagvæggen.

Annonce

De tre førstudklækkede ællinger bevæger sig omkring på række i gåsegang. De er “de dejligste ællinger, jeg har set,” som andemor erklærer. Mens det sidste æg, der ligger tilbage i reden og endnu ikke er klækket, måske er et “kalkunæg”, så stort som det er. Allerede før den udklækkes, er den grimme ælling udenfor flokken.

Lone Nedergaard fortæller med rolig stemmeføring, så både store og små blandt publikum nærmest på meditativ vis lulles ind i fortællingens univers. Men hun varierer naturligvis også udtrykket alt efter om det er den lille ælling, den gamle, hånlige hane, den hoppende frø eller den venlige bonde, der taler.

En grim ælling er et ægte eventyr

“Verden er stor. Meget større end man tror,” siger andemor til sine ællinger. Og det finder den lille, grimme ælling da også ud af, da han drager ud i verden – væk fra andegården, hvor han ikke er velkommen.

Lone Nedergaard viser hans rejse gennem verden på den lysende firkant på bagvæggen, hvor landskabet som i et lysbilledshow ændrer sig, mens den sorte silhuet af den lille ælling bevæger sig gennem det. Det er enkelt udført, men visuelt virkelig virkningsfuldt.

En grim ælling er en sød og vellykket forestilling, som kan ses fra 4 år. De smukke lysende billeder i scenografien giver hele iscenesættelsen et eventyrligt præg, som er ganske essentielt for en eventyrfortælling.

Instruktion og bearbejdelse af H.C. Andersens eventyr: Lone Nedergaard og Jean-Pierre Lescot. Skuespiller og dukkefører: Lone Nedergaard.

En Grim Ælling har spillet på Den Internationale Dukketeaterfestival i Charleville og har turneret i Frankrig siden 2017.

Set på Aprilfestival 2022.

Seneste

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. –...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere,...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. –...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere,...

Fix & Foxy søger produktionsleder

Ansøgningsfrist: 12. december kl. 12 

★★★☆☆☆ Aurelias Vals – gåpåmod hos morgendagens stjerner

Copenhagen International Arts Collective er et produktionsfællesskab for internationale...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
spot_imgspot_img

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. – 25. november, har festivalen Move Your Mind trukket tilskuere fra nær og fjern til Bora Bora i...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan spurgte Udviklingsplatformen for Scenekunst og TOASTER på et dialogmøde i september som optakt til det internationale symposium Toaster -...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere, der hver især har ydet en stor og betydningsfuld kunstnerisk indsats på tværs af forskellige...