Der har den seneste tid været heftig debat om betydningen for det aarhusianske kulturliv, hvis Aarhus Kommunes spareforslag føres ud i livet. Men hvilken betydning vil det få for byens skoler og skoleelever? ISCENE tog en snak med skoleleder på Engdalskolen, Anders Munthe og lærer på Sølystskolen i Egaa, Gitte Højberg Knudsen om, hvad byens teaterpædagogiske tilbud har betydet for dem og deres elever.
”Det vil vi gerne have mere af i folkeskolen,” sagde SF’s kultur- og medieordfører, Charlotte Broman Mølbak, om Aarhus Teater Lærings Ej blot til lyst-projekt, da der for blot en måned siden var valgdebat på Aarhus Teater.
Der var denne aften bred enighed i panelet af Folketingskandidater om, at projekter som Ej blot til lyst er helt essentielle for børns almene dannelse og trivsel. Derfor virker det også helt paradoksalt, at panelets kolleger i Aarhus Kommune nu har lavet et forslag til en spareplan, der netop går ud over denne type samarbejder.
Dannelse, ikke kun uddannelse
“Jeg er nødt til at henvise til Folkeskolelovens § 1, stk 2, der handler om, hvad folkeskolens formål er. Man fokuserer tit på første del, som omhandler samarbejdet med forældre, men anden del er vigtig,” siger skoleleder på Engdalskolen, Anders Munthe.
Ordlyden i den nævnte paragraf er: “Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle”. (Læs mere her)
“Det er lige præcis det, Ej blot til lyst gør,” understreger Anders Munthe. For ham er der ingen tvivl om den store, positive betydning, som samarbejdet med Aarhus Teater har haft for hans skole.
“Vi er en skole, der gør meget ud fællesskabet. Vi skal ikke bare være en uddannelsesinstitution, men også en dannelsesinstitution. Ej blot til lyst hjælper os med at løfte noget af det allervigtigste. Hele formålet med, at vi holder skole. Også når vi ser på, hvad denne oplevelse gør for det sociale fællesskaber. Det barn, der måske normalt har svært ved at gå i skole, kan blomstre helt vildt. Måske er det pludselig en anden end den, der normalt er dygtig i skolen, der tør gå forrest ud på gulvet. Det gør noget helt fantastisk for fællesskabet!”
LÆS OGSÅ: Aarhus Kommunes spareplaner rammer kulturen dobbelt hårdt – også på børne/ungeområdet
Forstærker børnenes jeg-følelse
Men det er ikke kun Aarhus Teaters teaterpædagogiske projekt, der er i fare med det nye spareforslag. Også Teaterhuset Filurens tilbud rammes af spareplanen. Et tilbud, der blandt andet benyttes fast af Sølystskolen i Egaa, hvor Gitte Højberg Knudsen er dansklærer i en specialklasse med børn, der har helt særlige behov. Hun oplever Filurens teaterpædagogiske personale som en fantastisk gave – både for børnene og lærerne.
“Filuren arbejder på samme måde, som vi gør i specialklassen. Derfor er det rent strukturelt virkelig godt i speicalklassesammenhæng. De øvelser, de tilbyder, er øvelser, der styrker børnenes jeg-følelse. De styrker deres evne til at mærke sig selv i fællesskabet. Det har alle børn faktisk brug for i en ofte hektisk hverdag. De er gode til at få os grounded og skabe ro og nærvær,” fortæller Gitte Højberg Knudsen, der fuldstændig som Anders Munthe oplever, at samarbejdet med teatret styrker børnenes selvværd.
“De er gode til at være nærværende og se det enkelte barn. Dermed er de gode til at inkludere. Jeg kan simpelthen se på vores børn, at de rykker sig fra gang til gang og tør mere hver gang i øvelserne. Især gør det en kæmpe forskel for de børn, der ikke er verbalt stærke. De børn oplever pludselig, at de også kan styre og mestre noget ved hjælp af kroppen. Bevægelse og kunst i undervisningen er så vigtig, og fordi Filuren er så strukturerede og fagdidaktiske, passer de lige ind i det, vi har brug for i skolerne.
Også for os som lærere er de vigtige samarbejdspartnerne ift. at ‘få øje’ på de børn, der normalt skjuler sig lidt i kulisserne”.
LÆS OGSÅ: Teaterhuset Filuren: Spareforslag øger uligheden blandt børn og unges adgang til kunsten
De teaterpædagogiske tilbud er en gave til lærerne
Også skoleleder Anders Munthe oplever, at lærerne på hans skole alle får meget ud af samarbejdet med Aarhus Teater Læring. Her er det ikke kun dansk- og dramalærerne, men også lærere fra andre fag, som historie og samfundsfag, der ville ønske, de kunne være del af samarbejdet.
“Det er et genialt uddannelsestilbud til lærerne. Og det er ekstra genialt, fordi vi videreuddanner medarbejderne samtidig med, at vi i fællesskab med teatret løfter børnenes dannelsesniveau – og så behøver vi ikke engang hyre vikarer ind, fordi børnene er sammen med læreren på uddannelsen. Lærerne i danskfaget skriger efter denne type uddannelse, som kan bruges både bredt,” siger Anders Munthe.
Gitte Højberg Knudsen finder også stor inspiration i Filurens teaterpædagogiske tilgang til børnene, hvor nøgleord om “autencitet og ro” er i centrum.
“De er helt vildt gode til at se børnene og iscenesætte autencitet. Man kan mærke, de er sig selv, oprigtige og fornemmer børnene. Når det så glider over i rollespil og decideret skuespil, er de stadig autentiske. De kan lave overgangene til en fantasileg, så de nemt får børnene med, fordi de bliver revet med og grebet af de voksnes legende tilgang. Det hjælper os skolelærere med inspiration. Jeg får lyst til at trække det ind i min danskundervisning. Jeg kan jo se, at det barn, der ikke har sagt noget længe, pludselig står på en scene og taler med sit kropssprog i stedet. Kunne vi gøre mere af det i dansk? Fx lave mere gæt og grimasser eller lave oplæg med kroppen? Kan vi bare tage lidt af det, Filuren kan, med i vores daglige undervisning, kan vi rykke vores børn helt vildt. Det vil vi nødigt undvære,” understreger Gitte Højberg Knudsen.
LÆS OGSÅ: Teaterdirektør: Aarhus Teater forbedrer unges trivsel – nu siger kommunen stop
Stimulerer fantasi og selvstændighed
Såvel Filurens som Aarhus Teater Læringstilbud gør en stor forskel for både børn og lærere på de aarhusianske skoler. Det teaterpædagogiske personale byder ind med nye læringsmetoder, kropslige øvelser og en naturlig tilgang til kulturtilbuddene.
“Hvis Filurens tilbud bortfalder, mister vi lige præcis den lille oase af ro til fordybelse og kropsligt nærvær, som stimulerer fantasien og lader os se hinanden og få lov til bare at være sammen,” siger Gitte Højberg Knudsen.
“Vi bruger Aarhus Teaters Ej blot til lyst, fordi vi kan invitere vores børn ind, så de kan opleve, hvad kunsten kan gøre. Vi abonnerer på det dannelsesrum, kulturen tilbyder. Det gør noget godt for børns trivsel. Teaters rum kan skabe en helt særlig dannelsesrejse, hvor børn bliver mere selvstændige, myndige og kritiske, fordi de får indblik i noget, vi ellers ikke kan give dem,” siger Anders Munthe og fortsætter:
“Det er mange procent af børnene på vores skole, som aldrig møder kultur, hvis vi ikke har dem med. Og faktisk er det sådan på vores skole, at det hedder ikke længere Aarhus Teater, det hedder ‘Vores teater’. Den følelse er fantastisk at få lov at give børn med”.