Tina Tarpgaard bliver ny leder på Sydhavn Teater efter Mille Maria Dalsgaard. Hun har et kunstnerisk afsæt i koreografi og tværæstetiske samarbejder inden for bl.a. software- og videokunst. Nu skal hun lede Sydhavn Teater i en ny retning.
Hvad er det nye, vi kommer til at se på Sydhavn Teater, når du overtager?
“Jeg kommer med en koreografisk og tværæstetisk tilgang til scenekunst. Med afsæt i koreografi og dans har mit samarbejde med bl.a. bioartists, software- og videokunstnere, forfattere og dramatikere været helt afgørende for den kunstneriske retning, jeg har valgt. Det tværæstetiske præger allerede Sydhavn Teater, og der er masser af snitflader mellem teatrets historie og den kunstneriske profil, jeg vil bidrage med. Forskellen er, at det er en koreograf, der inviterer fx instruktøren ind i værket, og ikke omvendt.
Og så kommer jeg med en passion for at arbejde på tværs af sektorer og den rolle, kunsten også kan have i fx uddannelses-, pleje- eller sundhedssektoren. Fordi scenekunst med udgangspunkt i kroppen netop arbejder med både det relationelle, det sociale og det æstetiske, kan det bidrage med virkelig meget – også på tværs af vores samfundssøjler.”
Hvad er dine overordnede kunstneriske visioner for Sydhavn Teater?
“Sydhavn Teater skal skabe nytænkende, ambitiøs og relevant scenekunst, der taler direkte ind i samtiden. Det skal vi gøre både gennem scenekunstværker, men også gennem arbejdet med udvikling og borgerinddragende aktiviteter. Jeg glæder mig utrolig meget til, sammen med hele holdet på Sydhavn Teater, at udforske både kunstneriske greb og formater og nytænke mødet med publikum”.
Hvilken type værker skal vi se og inden for hvilke genrer og formater?
“Vi kommer til at præsentere værker fra forskellige genrer, og også gerne flere genrer på én gang i tværæstetiske værker. Rigtig mange kunstnere, særligt fra de yngre generationer, bevæger sig modigt på tværs af fx det performative, det koreografiske og det dramatiske, og det er min erfaring, at særligt nye publikummer interesserer sig langt mere for relevansen af indholdet end for formen. Verden rykker sig og det gør scenekunstens formater også”.
Hvor skal værkerne opføres?
“Frem til 2026 står vi med en spændende renovering af Østre Kapel, der får en helt unik, digital infrastruktur, der gør, at verden kan se ind i teatret – og omvendt.
Derfor rykker produktionerne frem til 2026 helt tæt på borgerne i Sydhavnen med stedspecifikke værker, som vi kommer til at præsentere i samarbejde med bl.a. Sydhavnens skoler, kulturhuse og andre kulturaktører – eller ude i selve byrummet. Og så er der netop blevet skabt DanseTippen, der er et nyt dansestudie i Sydhavnen, hvor der er plads til de helt store armbevægelser for både børn, unge og voksne”.
Har du visioner om et større samarbejde med andre aktører i Sydhavnen? Og hvis du har, i hvilken form?
“Det er helt klart min ambition af bygge nye broer og samarbejder – både lokalt, nationalt og internationalt. Kunstmiljøet i Sydhavnen er støt voksende – både i kraft af, at der i de senere år er flyttet flere scenekunstgrupper til bydelen, og i kraft af vores udviklingsarbejde i initiativerne ST-ART og opST-ART, hvor helt unge kræfter har indtaget byrummet med deres kunst. Den udvikling vil Sydhavn Teater fortsætte med at katalysere og facilitere gennem udviklingsarbejde, gennem co-produktioner og ved at præsentere gæstespil, herunder nationale og internationale gæstespil og samarbejder”.
Hvad skal der ske med recoil performance group?
“Det er for tidligt at sige. recoil performance group står midt i sæsonens nyproduktion og over for et efterår med turnéer i både ind- og udland, som vi glæder os meget til. Hvad der derefter skal ske, er ikke fastlagt endnu”.
Tina Tarpgaard har været kunstnerisk leder af recoil performance group siden 2008. Hun modtog en Reumert for Årets Danseforestilling for forestillingen Frost (2010) og Living Room (2012) og har været nomineret i samme kategori for ON/VOLT (2014) og X-mythologies (2018). I perioden 2018-2021 var Tina Tarpgaard desuden en del af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst.