Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Internationalt netværksmøde i Aarhus sætter klimamæssig bæredygtighed i nyt perspektiv

I juni bliver Performing Arts Platform vært for IETM – international network for contemporary performing arts. Hen over fire dage afholdes netværksmødet med et omfattende program af talks, foredrag, workshops, artist walks og et kurateret udpluk af aktuel scenekunst fra Grønland, Færøerne og Danmark. Mere end 500 nationale og internationale scenekunstaktører forventes at mødes i Aarhus, hvor temaet i år er klimamæssig bæredygtighed med en særlig vinkling på klimaretfærdighed.

Leder af Performing Arts Platform, Charlotte Mors, har sammen med et mindre team arbejdet på at forberede programmet til IETMs internationale netværksmøde i Aarhus, når det løber af stablen 12. – 15. juni i år.

IETM er et netværk for scenekunstaktører fra hele verden, der hvert år afholder et fælles netværksmøde for medlemmer i en ny by. Mødets overordnede tema besluttes af IETM, men derfra er det op til det lokale værtskab at skabe et fagligt og kunstnerisk program, som faciliterer tematikken i en lokal kontekst.

Projektleder Sigrid Aakvik og leder af Performing Arts Platform Charlotte Mors under IETM Lyon. Foto: Laurie Diaz
Projektleder Sigrid Aakvik og leder af Performing Arts Platform Charlotte Mors under IETM Lyon. Foto: Laurie Diaz

På kanten af en klimakrise

”I dansk kontekst er der allerede mange gode tiltag undervejs, der beskæftiger sig med klimaet, miljøet og det at skabe bæredygtige løsninger, rammer og arbejdsvilkår i scenekunstbranchen,” fortæller Charlotte Mors. ”Men i forbindelse med programmet til mødet i Aarhus blev vi ret hurtigt klar over, at vores fokus skulle være et lidt andet. Vi ønsker at gå et spadestik dybere i samtalen og give plads til dilemmafyldte spørgsmål og emner, hvor der måske hersker en mindre grad af konsensus i forståelsen af de bagvedliggende strukturer, som har været med til at skabe den aktuelle situation”.

Sammen med en programkomite bestående af danske medlemmer af IETM og aktører med særlig viden om mødets tema og fokus har Performing Arts Platform koncentreret sig om at skabe et program, der sætter fokus på kunstens og kunstnerens etiske rolle i forhold til den klimakrise, vi står på kanten af.

”Vi står som scenekunstnere og kulturaktører med en særlig mulighed for – nogle vil sige pligt til – at forsøge at flytte samtalen. For at kunne skabe det samtalerum er det vigtigt, vi forstår hvilke strukturer, der står i vejen for reelle løsninger. Mødet giver os mulighed for at se på nogle af de strukturer og spørgsmål, som ikke er så lette at besvare”.

Noget af det unikke ved IETM er det bredtfavnende, internationale netværk, som muliggør, at samtaler og debatter kan udfoldes og finde inspiration og løsningsmodeller på tværs af landegrænser og nationaliteter. Vægtige tematikker, resultater og løsningsforslag bringes videre til næste års IETM-møde og til et fokusmøde i Luxembourg senere på året, hvor en stor del af den indhentede viden og erfaring deles i en fælles ressourcebank på IETMs hjemmeside.

IETM Belgrade 2022. Foto: Dragan Mujan
Fra velkomstreceptionen til IETM Belgrade 2022. Foto: Dragan Mujan

Kolonisering og klimakonflikter

Projektleder for årets IETM møde, Sigrid Aakvik, har været med til at sikre et skarpt fokus på mødets to gennemgående spor, Art & Activism og Indigenous Ecological Knowledge.

”Kapitalisme og kolonisme er kimen til de fleste af de problemstillinger, som klimakrisen rejser,” siger Sigrid Aakvik. ”Når IETM skal arrangeres i Danmark, var det kolonistiske perspektiv nærliggende at tage fat i, pga. vores egen historie som kolonimagt. Vi besluttede tidligt i processen at inkludere Grønland og Færøerne, som Danmark som tidligere kolonimagt jo har en ret kompliceret forhistorie med. Et forhold, som måske vækker genlyd i mange andre dele af verden. Norden har de to eneste urfolk i Europa, og det har vigtigt for os at give plads til perspektiver herfra. Klimaforandringer er jo ikke kun et miljøproblem; det handler også om begreber som magt, uretfærdighed og ressourcer. Hvis ikke vi grundlæggende tager fat i dét, er der stor fare for, at vi hænger fast i de samme mønstre”.

Gennem forskellige talks, foredrag og paneldebatter vil det bl.a. blive diskuteret, hvilke tiltag et globalt netværk som IETM kan tage for at inkludere spørgsmål om etik og retfærdighed i debatten om miljømæssig bæredygtighed. Hvordan kan scenekunsten give mulighed for at mindre hørte stemmer når ud til nye publikummer?

Premeeting, IETM Aarhus 2023, Earthwise Residency. Foto: Lotus Lykke Skov-min
Premeeting, IETM Aarhus 2023, Earthwise Residency. Foto: Lotus Lykke Skov

Lokal forankring i international kontekst

Det at blive værtsby for et IETM-netværksmøde kræver, at der findes lokale kræfter, som kan understøtte den strategiske bevægelse, som IETM faciliterer. Performing Arts Platform samarbejder derfor bredt på nationalt og lokalt plan for at give mødet mest mulig impact. Med op mod 500 tilrejsende gæster har Performing Arts Platform gjort en stor pointe ud af at gøre besøget mest muligt indholdsrigt. Sammen med CPH Stage, ILT Festival og EASTAP (Aarhus Universitets konference) forsøger de at give gæsterne mulighed for at deltage i flere events – et scenekunstnerisk koncentrat over i alt 10 dage. Så mens store dele af den danske scene tager til Odense efter CPH Stage for at fejre Årets Reumert søndag den 11. juni, har internationale gæster mulighed for at kickstarte IETM-mødet med fire såkaldte “pre-meetings”, som arrangeres hos Sisters Hope Home, White Hole Theater, Earthwise Residency og Nordisk Teaterlaboratorium

IETM-mødet overlapper med ILT Festival og Aarhus Universitets teaterkonference EASTAP i den anden ende, så der er mange muligheder for udveksling mellem det internationale og lokale scenekunstmiljø på tværs af kunstnere, kulturorganisationer og politiske instanser.

”I Aarhus har man i flere år arbejdet på at blive en mere bæredygtig by også på kulturområdet. I Region Midt er bæredygtighed også blandt de aktuelle brændende dagsordner. Det, at vi er vært for et stort internationalt netværksmøde med dette tema, betyder, at vi har fået åbnet for nye samtaler med både regionen og kommunen omkring kunstens rolle og potentiale i den grønne omstilling,” fortæller Charlotte Mors.     

I kølvandet på Kulturby 2017 fastholdt de 19 kommuner i regionen deres samarbejde i regi af Europæisk Kulturregion med fokus på europæisk samarbejde og forbedring af kunstnere og kulturinstitutioners udviklingsvilkår i regionen gennem videndeling og læring. ”Værtskabet for et IETM-møde placerer sig rigtigt meningsfuldt i denne kontekst, og vi har da også fået meget opbakning fra EKR, som har fulgt aktivt med i hele processen,” tilføjer hun.

 

IETM Belgrade 2022. Foto: Dragan Mujan
IETM Belgrade 2022. Foto: Dragan Mujan

Betinget af politiske og økonomiske magtstrukturer

En underliggende tråd gennem IETM-mødet er, hvordan klimakrisen er betinget af politiske og økonomiske magtstrukturer. Og hvordan politiske og økonomiske magtstrukturer har indflydelse på den kunst, der skabes.

Noget af det, som bliver debatteret på årets netværksmøde, er, hvordan kunsten kan sikres en afgørende stemme i forhold til udviklingen af en mere bæredygtig fremtid.

”Det handler om magt og privilegier. Hvem har hvad? Og hvilken etisk rolle har man som kunstner i hele den proces? Det er nogle af de tematikker, vi prøver at åbne op for med IETM Aarhus 2023,” afslutter Charlotte Mors.

IETM Aarhus afholdes 12. – 15. juni 2023 og arrangeres af Performing Arts Platform og IETM i samarbejde med en lang række samarbejdspartnere nationalt og lokalt.

Læs mere om IETM Aarhus 2023 her.

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Performing Arts Platform med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Udvalgte arrangementer under IETMs netværksmøde:

Toolbox sessions: 1½ times session, hvor man i mindre grupper kan vælge mellem fem forskellige værktøjsrum man kan besøge. Et eksempel på et værktøj kunne være: hvordan nogen har succes med at omlægge en institution til at blive mere bæredygtig. 

Foredrag med sociolog Nikolaj Schultz, som sammen med den franske filosof Bruno Latour står bag bogen: ”Notat om den nye økologiske klasse”.

Foredrag med Aili Keskitalo, som er tidligere sametingspræsident, som vil præsentere begrebet  “Grøn Kolonialisme”.

Paneldiskussioner:
Art & Activism: Vores planet ændrer sig hurtigt, er vores vante sprog er ikke nødvendigvis tilstrækkeligt til at formidle omfanget af de udfordringer, vi står over for. Forskerne har masser af data om de akutte klimaforandringer, men kunstnere er muligvis bedre placeret til at manifestere dilemmaerne. Med bl.a. Christine Fentz, Andri Snær Magnason, Laila Skovmand og Angela Rawlings

Indigenous Ecological Knowledge: Den grønne omstilling rejser en masse problemstillinger, og flere af vores nuværende løsninger på grøn energi medfører fortsat en udnyttelse af planeten og de samfund, der bebor den. I dette spor møder vi bl.a. det samiske kollektiv Hásstuheaddji/By The Collective og en performance lecture af Kuluk Helms.

Pre-meetings: Mulighed for at besøge et af fire udvalgte teatre eller residency centre, og få indblik i deres kunstneriske praksis: Sister Hope Home, Nordisk Teaterlaboratorium, White Hole Theater og Earthwise Residency.

Living on the Edge Festival: Sideløbende med det faglige program kan man gå på opdagelse i et kunstnerisk program med danske, færøske og grønlandske forestillinger, som på forskellig vis kredser om menneskets forhold til vores omgivelser. Værkerne spænder lige fra spektakulære undervandskoncerter over deltagerbaserede værker og klimaaktivisme til en intimoplevelse med rødder i grønlandsk kultur eller et provokerende, iscenesat opgør mellem rig og fattig – og meget mere. Se mere her.

Seneste

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan skabes nye kollektive visioner og strømninger? Det er nogle af de tematikker, som tages op...