Populært lige nu

Her er de otte nominerede skuespillere til Teaterflisen 2024

Nu kan hele landet igen være med til at afgøre, hvilken kendt skuespiller, der i år skal have sin bronzekarikatur støbt ned i en...

Bud på ny scenekunstreform: Seks indsatsområder skal bringe scenekunsten ind i fremtiden 

Dansk Teater fremlagde mandag deres forslag til en eventuelt kommende scenekunstreform, da Scenekunstens Årsmøde løb af stablen i Skuespilhuset under CPH STAGE.  Dansk Teater har...
Annoncespot_imgspot_img

Debatter på CPH Stage 2023 – diversitet, minotalk og grundlovssikrede rettigheder i kunsten

CPH Stage havde i år fokus på tematikker om diversitet, blikke på hinanden og inkludering, eller manglen på samme, i både samfundet og scenekunsten. Årets grundlovsdag blev derfor fejret med et totalt udsolgt arrangement i Skuepilhuset, der bød på scenekunst, minotalk, musik og taler.

Dagens vært, journalist Adnan Al-Adhami, pointerede i sin velkomsttale, at dette grundlovsarrangement adskilte sig fra vante møder ved at give dagens stemme til de mange, som ikke normalt får plads i den offentlige debat. Det betød, at der ikke var politikere blandt talerne, men at det derimod var kunstnere, skuespillere og unge fra talerskolen Røst, der har til formål at styrke unges mod og evner til at tage ordet, som fik ordet.

De unge stod stærkt frem med deres stærke, visionære, rørende og personlige fortællinger og tanker for fremtiden. Der var fokus på at værne om lige adgang til velfærd og mangfoldighed, støtte op om folkeskolen og styrke fællesskabet. Der blev talt om spørgsmålet om, hvor man er hjemme, når ens familie er flygtet i generationer, og en påmindelse om, at Grundloven skal sikre ren luft og grønne skove. Flotte taler med præcise budskaber og indsigtsfulde fortællinger, som i den grad gav håb om en styrket fremtid.

Debatter på CPH STAGE 2023
Debatter på CPH STAGE 2023. Ronas Korkmaz.

Grundlovssikrede rettigheder i kunsten

En del af grundlovsdagens program tog afsæt i kunsten med en såkaldt mino-debat. Helin Erdem, der er del af DRs Talenthold og vært på P3 DRTV, var moderator. Hun har tidligere sat ord på nogle af de udfordringer, hun oplever, og bl.a. den mangel på respektfuldhed og misrepræsentation, hun ser i medierne.

LÆS OGSÅ: Reportage fra debatten på Blaagaard Teater: Jeg er på spil – debat om den arabiske kvinde

Til dagens grundlovsmøde var hun moderator på debatten, hvor musiker JJ Paulo, skuespiller Ellaha Lack og hiphop-danser Ali Haidar stillede skarpt på ytringsfriheden i kunsten i et minoritetsetnisk og mangfoldigt perspektiv. Som optakt til debatten viste skuespiller Hanin Georgis et uddrag fra sin forestilling Den anden arabiske kvinde, der blandt andet handler om, at hun er træt af mødet med omverdenens fordomme og forventninger, der udelukkende er baseret på hendes mellemøstlige udseende. 

Debatter på CPH STAGE 2023. Ronas Korkmaz.

Ordets magt

Derpå satte Helin Erdem samtalen i gang ved at spørge panelet, om de havde læst Grundloven. ”Det meste handler om frihed: forsamlingsfrihed, religionsfrihed. I er kunstnere. Hvordan sikrer I at bruge jeres grundlovssikrede rettigheder i kunsten?”

Ellaha Lack fortalte, at hun nok altid har taget grundlovsrettighederne for givet og uddybede, at det særligt er ytringsfriheden, der bruges inden for kunsten.

”Kunsten skal være fri uden at skabe dårligdom i verden,” lød det fra Lack, der forklarede, at man som kunstner har et enormt ansvar, og at særligt ordets magt er afgørende. ”Ordets magt er så stor og kan skabe så meget på godt om ondt.” Som eksempel nævnte hun ordet betablokker, der blev censureret ud af operaen Manualen på Det Kongelige Teater – en opera, der satte fokus på aktiv dødshjælp. Ellaha Lack ville ikke selv personligt sige det konkrete ord, og er også selv stødt på ord, som hun heller ikke vil sige på scenen.

Helin Erdem kender problematikken fra DR, hvor der også er ord, de ikke må bruge. Heller ikke hun nævner hvilke konkrete ord, de udelader, eller hvorfor det netop er dem. Uden at indvie os på tilhørerpladserne i de konkrete termer og udfordringer bliver det svært at følge kontroversen – er ordenes magt vitterligt så stor, at det ikke kan debatteres til et grundlovsmøde? Hvorfor denne censur?

Der var lagt op til en spændende diskussion, som desværre ikke blev grebet denne gang. I stedet blev der talt videre om det ansvar, der følger ved at bo i et land med grundlovssikrede rettigheder modsat lande, der ikke har sådanne.

Debatter på CPH STAGE 2023
Debatter på CPH STAGE 2023. Ronas Korkmaz.

Kunstnerisk ytringsfrihed kontra krænkelsesparathed

Debatten fortsatte med en snak om kunstnerisk ytringsfrihed kontra krænkelsesparathed. ”Føler I, at den kunstneriske ytringsfrihed er truet af krænkelsesparate folk?” spurgte Helin Erdem.

”Nej!” responderede JJ Paulo. ”Der er så mange, som gennem årene har måttet lægge øre til hyggeracisme og lignende. Så det er helt fint, at der lige tænkes lidt mere over, hvad der smides ud på Nettet nu.” Ali Haidar mente, at man skal overhøre de negative kommentarer og forklarede, at ”det er svært, når man skaber ud fra personlige følelser og fortællinger, og det er ufedt, når folk kritiserer. Men man skal bare være ligeglad.”

Ellaha Lack var ikke enig med de andre paneldeltagere. Hun oplever netop problemer med ytringsfrihed på de sociale medier og ser magten som firdelt, hvor de sociale medier har fået en ny position. ”Der er ting, jeg ikke tør poste og sige på de sociale medier,” sagde hun og henviste til sagen med Onkel Reje, hvor skuespilleren bag karakteren, Mads Geertsen, måtte sygemelde sig efter en shitstorm på de sociale medier.

Der var mange spændende optakter i samtalen, og det er afgørende for udviklingen at blive ved med at debattere rettigheder, kunstnerisk frihed og repræsentation i både samfundet og på scenen.  

The Chosen Haram, Sadiq Ali. Foto: Mark Robson, Ineptgravity
The Chosen Haram, Sadiq Ali. Foto: Mark Robson, Ineptgravity

Nycirkus, queer-tematik og diversitet til debat

Næste dag satte endnu en debat fokus på diversitet, da der i forlængelse af queer-cirkusperformancen The Chosen Haram var en aftertalk på Sort/Hvid. The Chosen Haram er baseret på den skotske kunstner Sadiq Alis personlige erfaringer og interviews med medlemmer af LGBTQ+, der identificerer sig som (ex) muslimer. I forestillingen følger publikum fortællingen om to mænds møde, deres liv og kærlighed, som kommer artistisk til udtryk på to poles. Forestillingen fik stående applaus, og det var tydeligt at mærke, at Sadiq Alis var berørt af den varme respons fra publikum.

LÆS OGSÅ: ISCENEs anmeldelse af The Chosen Haram

Sadiq Ali er født i Edinburgh, bosat i London og uddannet nycirkusartist og performer. Hans kunst forholder sig til LGBTQ+-tematikker, identitet og religion. Han deltog i debatten sammen med Mariam Atris, der er bestyrelsesmedlem i foreningen Sabaah, som arbejder for at forbedre vilkårene for LGBT+ personer med minoritetsetnisk baggrund i Danmark. Debatten blev modereret af Moussa Mchangama, der er LGBTQ+-aktivist og stifter af konsulentvirksomheden In Futurum, der vejleder i cirkulær økonomi, bæredygtighed, social retfærdighed og diversitet, lighed og inklusion.

The Chosen Harem. Foto: @ineptgravity
The Chosen Haram, Sadiq Ali. Foto: @ineptgravity

Baseret på en årelang udviklingsrejse

Sadiq Alis fortalte, at forestillingen er baseret på en årelang, personlig rejse. Den skildrer ikke hans liv direkte, men har rod i oplevelser, han har haft undervejs i sin udvikling. Fokus i forestillingen er karaktererne, og ambitionen var at skabe en forestilling, der gav publikum mulighed for at reflektere over, om vi skal give hinanden lidt mere tid, lidt mere kærlighed, lidt mere nærvær i livet.

Moussa Mchangama bød ind i samtalen med en kommentar om, at temaerne i forestillingen rummer politiske elementer i sig selv. ”Minoriteter er i sig selv et politisk tema,” lød det med reference til forestillingens politiske potentialer. 

Debatter på CPH STAGE 2023
Debatter på CPH STAGE 2023. Ronas Korkmaz.

Debatten fortsætter

Mariam Atris fortalte om arbejdet i Sabaah og kendskabet til mange i miljøet, som er splittet mellem tro, opvækst, etnicitet og deres seksualitet. Flere går med selvmordstanker og mangler støtte fra familie, venner og omgangskreds.  

Sadiq Alis kender selv til problematikken og fortæller, at han måtte forlade både sin muslimske tro og familie, da han sprang ud som homoseksuel i teenageårene. Han ved, at det er muligt at være både muslim og homoseksuel, men det er bare ikke lykkedes for ham.

Debatten afrundedes kort efter, da der desværre ikke var afsat så meget tid til at folde de vægtige tematikker ud. Men samtalen er i gang og CPH Stage fik i år med både værker, talks og debatter åbnet vigtige diskussioner, der kan fortsættes i fremtiden.  

cph stage 2022 open call

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med CPH Stage med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Mindeord for teaterdirektør Lars Sennels

Da Lars Sennels sidste år forlod sit job som...

Skal vi nedlægge Statens Kunstfond og lade politikerne uddele kunststøtte?

Kommentar fra Jakob Tekla Jørgensen

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Mindeord for teaterdirektør Lars Sennels

Da Lars Sennels sidste år forlod sit job som...

Skal vi nedlægge Statens Kunstfond og lade politikerne uddele kunststøtte?

Kommentar fra Jakob Tekla Jørgensen

Bevilling til BIRCA kickstarter nyt arkiv for kunstneriske undersøgelsesprocesser

Nyt projekt hos BIRCA skal indsamle og dele viden...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Mindeord for teaterdirektør Lars Sennels

Da Lars Sennels sidste år forlod sit job som teaterdirektør ved Vendsyssel Teater i Hjørring, var det for at flytte til København til sin...