Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

Åbne samarbejder – at skabe på, til og med en festival

PASSAGE Festival 2023 byder i år blandt meget andet på Svalholms dobbeltværk COLLECTIVE MATTER 1 og 2 og Convoi Exceptionnels Du er en dag i morgen, der afrunder kompagniets læringsrumstrilogi. ISCENE har talt med kunstnerne Nønne Svalholm og Jon R. Skulberg om de aktuelle værker og om at have langvarige relationer med samarbejdspartnere og festivaler.

PASSAGE Festival 2023 begynder i år 26. juli, så både Nønne Svalholm og Jon R. Skulberg er ved at lægge sidste hånd på deres værker, der spiller på festivalen. Convoi Exceptionnels læringsrumstrilogi afrundes med det , Jon R. Skulberg selv kalder en ”iøresættelse”, nemlig Du er en dag i morgen, hvor publikum er placeret i et klasseværelse, mens de i høretelefoner oplever en voksen mands historie om sin tid i skolen, fortalt af en teenager. Trilogiens første to dele, koreografien Moving a Memory i en gymnastiksal og sangværket CRAWL CRAWL CRAWL i en svømmehal spillede også på PASSAGE Festival.

”Det har været uvurderligt for os, at PASSAGE Festival har villet samarbejde med Convoi Exceptionnel om hele Trilogi for læringsrum. Festivalen var positiv over for konceptet helt fra start og blev fundamentet for vores videre udvikling af forestillingerne. Helsingør Teater og PASSAGE Festival er en organisation, som skaber en kontekst og arbejdsrum for os kunstnere bygget på tillid, varme og professionalitet,” siger Jon R. Skulberg, der også nævner Dansehallerne i København som en vigtig samarbejdspartner, der præsenterer og co-producerer hele trilogien.  

Åbne samarbejder
Collective Matter af two-women-machine-show og Nønne Mai Svalholm spiller på PASSAGE Festival. Foto Svalholm.

Lad relationerne gro

Nønne Mai Svalholm har ønsket at arbejde med Helsingør Teater, der står bag PASSAGE Festival, i mange år, og sidste år blev hun gennem festivalen udvalgt til pitch-programmet OLE, som fandt sted op til Festival Cratère Surfaces i Alès Frankrig, som er en del af et europæisk festivalnetværk.

”OLE-programmet gav mig en større indsigt og en tydelig fornemmelse for hvilken retning, jeg vil udvikle stedsspecifikke værker i. Samtidig fik jeg udviklet mit netværk til kunstnere og festivaldirektører, som er interesserede i COLLECTIVE MATTER,” fortæller hun, der ligesom Jon R. Skulberg vægter langvarige samarbejder:

”I mit kunstnerskab vægter jeg længerevarende relationer meget højt. Det gælder både i det kunstneriske team, det administrative team og med de institutioner og festivaler, jeg samarbejder med. Jeg har blandt andet arbejdet sammen med Godsbanen siden 2013, BORA BORA – Dans & Visuelt Teater siden 2013 og ARoS Aarhus Kunstmuseum siden 2017. Vi har været nysgerrige på hinanden og ladet relationen vokse. Den nye del af COLLECTIVE MATTER er også udviklet i residens på ARoS Aarhus Kunstmuseum og BORA BORA – Dans & Visuelt Teater i 2023”.  

Samskabelse på tværs af discipliner

Titlen COLLECTIVE MATTER henviser til et fælles anliggende som en fælles refleksion på tværs af generationer, en overgang, en udveksling og en samskabelse. ”Alt det fysiske bevægelsesmateriale er skabt via meditative praksisser som omfavner det præ-artikulerede og den ikke-kultiverede stemme,” fortæller Nønne Mai Svalholm. COLLECTIVE MATTER er et tværkunstnerisk og stedsspecifikt værk, der tilpasser og transformerer sig i lyset af de steder, det fremføres, og de forskellige kunstnere, der involveres. COLLECTIVE MATTER er samtidig det første værk, hvor Nønne Mai Svalholm har kurateret andre koreografer til at samskabe med hende.

Værket blev oprindelig skabt til specifikke lokationer i Aarhus Midtby og co-produceret af Aarhus Teater og Åbne Scene, Godsbanen i samarbejde med Aarhus Festuge, mens det nu er videreudviklet til international turné og består af to koreografiske værker: Passager (2021) af duoen two-women-machine-show og det nye værk Åndedræt/Breath (2023) af Nønne Mai Svalholm, der kan opleves som en sammenhængende begivenhed eller som individuelle, men stadig forbundne nedslag.

Nønne Mai Svalholm arbejder konceptuelt og multidisciplinært med koreografi, dans, lys, skulptur og installationskunst og fortæller, at hun i COLLECTIVE MATTER ”ønskede at skabe oppustelige og bevægelige skulpturer, som undersøger åndedrættet som livgivende og transformativ figur. Jeg ønskede, at skulpturerne skulle danse med performerne og publikum, og at deres flygtige og tynde materiale ville gøre dem til en konstant uforudsigelig dansepartner, der transformerer sig med referencer til en lunge, et hav, en have, en krop, en port,” fortæller Nønne Mai Svalholm, der har skabt skulpturerne i samarbejde med multikunstner Henrik Vibskov, som hun også tidligere har samskabt med.

Læs mere og se forestillingstrailer til COLLECTIVE MATTER – Passager og Åndedræt her. 

Åbne samarbejder
Du er en dag imorgen af Concoi Exceptionnel spiller på PASSAGE Festival 2023. Pressefoto.

Scenekunst er rumkunst

Du er en dag i morgen er en helt anden type værk, hvor den stedsspecifikke og kulturelt ladede rumoplevelse i klasseværelset sættes i spil i beretningen i høretelefonerne. Værket er optaget med forskellige stemmer på Oehlenschlægersgade skole med binaurale mikrofonhoveder, så holdet har kunnet arbejde med afstand og nærhed til stemmerne på en hyper-realistisk måde, fortæller Jon R. Skulberg. Trilogien har for ham været en mulighed for at arbejde uden for et konventionelt scenerum over tid og i rum, der kræver hver sin form og byder på hvert sit tema.

”Jeg mener scenekunst er rumkunst, og i Trilogi for læringsrum har rummenes funktion, arkitektur og kontekst været inspirerende og definerende for, hvordan værkerne udfolder sig i form og indhold. I gymnastiksalen undersøger vi minder, i svømmehallen velfærdsstaten og i klasseværelset tiden i skolen og hvad den gør med os på godt og ondt,” opsummerer han trilogiens perspektiv.

Ideen til trilogiens første værk, Moving a Memory, opstod under en koncert med musiker og komponist Paul Yip fra Hongkong, og trilogien er, ligesom Svalholms værker, baseret på forskellige, interagerende samarbejde med andre kunstnere og institutioner.

Globalt blik på lokalt rum

”Paul Yips toner fra syngeskåle og shruti box er så langt fra de lyde, vi ellers kender fra gymnastiksalen, så for mig ville det blive et interessant sanseligt sammenstød. Allerede på det tidspunkt vidste jeg, at det var enkelte dansere i Hongkong, jeg en dag håbede at arbejde med, så det ledte til et dybt og vigtigt samarbejde mellem dansekunstner Wayson Poon, hans producent Carrol Ho og Convoi Exceptionnel,” fortæller Jon R. Skulberg og fortsætter:

”Wayson og jeg startede arbejdet i 2018 med en lille workshop i gymnastiksalen på min gamle folkeskole i Norge i 20 minusgrader. Selvom en gymnastiksal har en høj grad af universalitet knyttet til sig, er det jo også store forskelle i hvilket klima, pædagogikker, arkitektur og andre kulturelle kontekster, ens oplevelser af det rum er skabt i. Den ene danser, som er med i Moving a Memory, havde sin folkeskoletid i Canada, så gennem vores samarbejde har vi fået skabt et globalt blik på et meget lokalt rum”.    

Mens Moving a Memory spillede på New Vision Arts Festival i Hongkong i november 2021, udviklede Jon R. Skulberg kostumerne til CRAWL CRAWL CRAWL i et svømmebassin uden for byen sammen med designer og kunstner Kit Wan, der også kommer fra Hong Kong.

”Jeg har kendt Kit længe og værket var det første, hvor det gav mening med et kunstnerisk samarbejde os i mellem. På den måde fik også vi udnyttet den lange rejse til visninger og konkret kunstnerisk udvikling for et kommende værk,” afrunder Jon R. Skulberg om de kunstneriske samarbejder omkring læringsrumstrilogien.  

Se forestillingstrailer til Du er en dag i morgen her. 

Åbenhed er nøgleord

Både Jon R. Skulberg og Nønne Svalholm vægter åbenheden på PASSAGE Festival højt. Det handler ikke bare om samarbejdet med festivalen, men også om tilgængelighed.

”Ofte bliver festivaler meget brancheorienterede, så det fantastiske i at præsentere værker under PASSAGE i Helsingør er, at vi får en meget større andel lokale tilskuere, end man gør på mange andre festivaler rundt omkring. Det er berigende som kunstner,” oplever Jon R. Skulberg, der også synes, det er flot, at en gadeteaterfestival som PASSAGE inviterer publikum ind til værker, der foregår i andre offentlige rum end det udendørs.

Det er nyt for Nønne Svalholm at skabe i det offentlige rum. ”Det er spændende at skabe værker, der er åbne for forandring, og den koreografiske scenekunst kan noget i mødet med folk. Den kræver ikke faglig indsigt, men kan opleves på gader og stræder, hvor tilskuerne køber morgenbrød eller på et hjørne, hvor de har kysset engang,” siger hun. Hendes deltagelse i pitch-programmet bringer COLLECTIVE MATTER til festivalen Fira Tárrega i Spanien 7. – 10. september i år, og i Helsingør skal hun fortælle om talentprogrammet OLE og sit samarbejde med PASSAGE Festival til et nordisk netværksarrangement, der som optakt til festivalen forsøger at styrke interessen for at skabe store site specific-festivaler i Norden.

passage festival logo

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med PASSAGE Festival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Kreditering – Du er en dag i morgen:
Koncept, Instruktion og Manuskript: Jon R. Skulberg. Tekst: Tina Åmodt. Komposition og lyddesign: Kristian Hverring. Dramaturg + manuskript: Astrid Hansen Holm
Stemmeinstruktør: Lisbeth Sonne Andersen. Stemmer I dansk version: Asger Bech, Lisbeth Sonne Andersen, Sofie Lebech. Stemmer I engelsk version: Florian Svarre Couët, Diana Moisa, Frederikke Hooge Steen Berg. English translation: Ulrik Trojaborg. Administration: Jens Christian Jensen. Producent: Nikoline Jørgensen. Produktion: Convoi Exceptionnel. Co-produktion: Dansehallerne, PASSAGE Festival.

Kreditering COLLECTIVE MATTER – Passager/Passages:
Idé og koreografi: two-women-machine-show. kunstnerisk ledelse/produktion Nønne Mai Svalholm/SVALHOLM. Performance og udvikling: Marian Kudahl, Sisse Lunøe, Ida-Elisabeth Larsen, Marie-Louise Stentebjerg. Kostumer: two-women-machine-show. Hovedbeklædning: Designduoen KASPERSOPHIE til værket Of All Its Parts: From Darkness (2020) / Design og produktion af Rasa VilJewelry.

Kreditering COLLECTIVE MATTERÅndedræt/Breath:
Koncept, Idé og koreografi: Nønne Mai Svalholm/ SVALHOLM. Kunstnerisk ledelse/produktion: Nønne Mai Svalholm/ SVALHOLM. Performance og udvikling: Sisse Lunøe  og Nønne Mai Svalholm. Skulptur: Nønne Mai Svalholm og Henrik Vibskov. Konsulent: Marie Dahl. Kostume: Nønne Mai Svalholm i samarbejde med Marie Dahl og KASPERSOPHIE. Hovedbeklædning: Designduoen KASPERSOPHIE til værket Of All Its Parts: From Darkness (2020) / Design & produktion af Rasa VilJewelry m.  fortolkning af Nønne Mai Svalholm. Residency: ARoS Aarhus Kunstmuseum og BORA BORA Dans og Visuelt Teater i 2023.

Seneste

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...