Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Projekt DanseDrømme – unge amatører og anerkendte scenekunstnere forenes i Skuespilhuset

I disse dage inviterer BalCon i samarbejde med Det Kongelige Teater publikum til en alternativ danseoplevelse på Mellemgulvet i Skuespilhuset, hvor værket KROP har premiere. Master i Dansevidenskab, Guro Løvø, giver her et indblik i projekt DanseDrømme.

KROP er en koreografisk og musikalsk rejse inspireret af mange måder at betragte og være i sin krop på med afsæt i de unge danseres tanker, idéer og følelser. Tim Rushton står som forestillingens samlende, koreografiske kraft med assistance af tidligere danser og leder af Danselinjen i Oure, Vidar Hansen.

Annonce

Ti år med dansedrømme

Projekt DanseDrømme er et danseprojekt båret af ildsjælen bag, Anette Abildgaard, stifter og kunstnerisk leder af BalCon. Hun er tidligere danser ved Den Kongelige Ballet og medstifter, danser, koreograf og tidligere kunstnerisk leder af Dansk Danseteater.  

Det er nu ti år siden, hun for første gang samlede en gruppe unge amatører, i alderen 14-22 år, med og uden danseerfaring, der i møde med erfarne, professionelle scenekunstnere skabte en ny og dynamisk danseforestilling.

Denne gang er det 25 unge, der med mod, stort engagement og med mange ugers intensive prøver bag sig, danser på scenen på Mellemgulvet til nykomponeret musik af Gert Østergaard. 

Krop Projekt Dansedrømme Balcon
Prøve på KROP, DanseDrømme, med Vidar Hansen, Tim Rushton. og dansere. Foto: Guro Løvø

Fokus på processen

I en samtale fortæller Anette Abildgaard om forestillingen, om Projekt DanseDrømme og incitamentet til projektet:

”Unge har brug for at blive set og hørt. At de kan lære at samarbejde med andre unge med vidt forskellige baggrunde. At de kan lykkes med at opnå et ambitiøst mål i samarbejdet med de professionelle scenekunstnere. Der er meget kraft i de unge udøveres dans, og dette projekt handler i høj grad om processen, ikke om en form for elitistisk opvisning. Vi har samlet et stærkt hold, der også indbefatter syv unge designstuderende, der står for kostumerne, ledet af Maja Brix, derudover en filmfotograf og en klipper, der dokumenterer arbejdsprocessen i film og billeder under ledelse af filminstruktøren Torben Skjødt Jensen”.  

Hun beskriver, hvordan der har været et langt forarbejde med at kontakte skoler og andre institutioner for at gøre opmærksom på de auditions, der blev holdt til forestillingen. Der blev lagt vægt på at samle en gruppe af både ressourcestærke og sårbare unge, og at det helt fra starten handlede om at etablere et trygt rum, hvor de medvirkende kunne udfolde sig i tillid til både dem, der leder projektet, og til hinanden. Der er under hele prøveperioden tilknyttet to psykoterapeuter, Lotte Rigmor Jung og Elise Haavik, som danserne kan snakke med jævnligt.

Krop Projekt Dansedrømme Balcon
Prøve på KROP, DanseDrømme. Foto: Muhammad Elarbi

De unge som medskabere

At etablere tillid og tryghed og samtidig en atmosfære, hvor danserne kan føle sig frie, er noget af det centrale – også for Tim Rushton og Vidar Hansen. Kroppen og ens forhold til krop betragtes og udforskes ud fra fire indfaldsvinkler: som bevægelsesapparat, som sanseapparat, som æstetisk objekt og som identitet.

Parallelt med, at de to planlagde de grundlæggende rammer for koreografien, så på tema, tempo og stemninger, snakkede de også med danserne og, fortæller de, oplevede ofte, at en idé, de kom med, kunne tage en ny drejning og få sit eget liv i samtaler med de unge dansere. De var også opmærksomme på at undgå det hierarki, der kan være i danseforestillinger med en striks fordeling af, hvem der skal stå foran, bagved, danse solo eller ikke. Ingen skal tvinges til at stå i centrum, hvis de ikke vil, men der skal dog være en form for demokrati i koreografien. De medvirkende skabte også selv trin og dansesekvenser og var i høj grad medvirkende til udformningen af forestillingens dansemæssige udtryk.

Inspireret af Bausch’ Tansträume

DanseDrømme og BalCon er i høj grad inspireret af dokumentaren Tanzträume,” fortæller Anette Abildgaard. Tanzträume fra 2010 handler om prøveperioden og opførelsen af den tyske danser Pina Bauschs Kontakthof, hvor hun engagerede 40 unge, som ikke tidligere havde hørt om hende, og følger de medvirkendes op- og nedture gennem ti måneder.

”Lige det,” afslutter Anette Abildgaard, ”at vi, med afsæt i dansen, kan samle udøvere fra forskellige kunstarter, amatører og professionelle, i et samarbejde, hvor man gensidigt inspirerer og lærer af hinanden og skaber seriøse og interessante scenekunstværker af høj kvalitet, har været fundamentalt i stiftelsen af Projekt DanseDrømme. Og ikke mindst skabe gode rammer, hvor de unge dansere, udover indsigt i scenekunst, kan få oplevelser og erfaringer, de kan have udbytte af på mange måder senere hen”.

Projekt DanseDrømme – KROP spiller i Skuespilhuset 3. – 5. august 2023. Læs mere her.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Guro Løvø
Guro Løvø
Master i dansevidenskab fra Institutt for kunst-og medievitenskap, NTNTU, Norge. Har desuden studeret teatevidenskab. Freelance danseskribent i mange år. Har tidligere arbejdet med dans i en årrække.
Annonce