Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Horsens Teaterfestival har godt fat i de unge

Lange køer med forventningsfulde, unge mennesker er nok mest noget, man forbinder med koncerter eller hypede lagersalg. Men det var ikke desto mindre også...
Annonce

Scenekunst i børnehøjde handler om at skabe rum, hvor man tør mærke sig selv

Hvad kan den professionelle scenekunst i mødet med børn og unge? Siri Haff Andersen, der er kunstnerisk ansvarlig for Sanseværk i Vordingborg, er ikke i tvivl om scenekunstens afgørende potentialer for udviklingen af børn, unge og samfundet som helhed. 

Annonce

”Tro kommer ind i billedet, når verden kollapser, når man ikke længere kan gøre som man plejer. Det er dér, man læner sig ind i noget større,” siger Siri Haff Andersen, der er kunstnerisk ansvarlig for Sanseværk, som er Cantabile 2’s børne- og ungeplatform. En platform, der arbejder med at give børn og unge adgang til helt særlige teateroplevelser med publikumsinddragende aktiviteter. Og netop dette større er, hvad Siri Haff Andersen arbejder med i sit kunstneriske virke både som skuespiller og instruktør – og når hun tager ud på skoler for at undervise.

Siri Haff Andersen bruger kunsten til at skabe stemningsmættede rum og tillidsfulde fællesskaber, for at inspirere børn og unge til at turde tale om følelser og oplevelser, som typisk er tabu i hverdagen. 

”Nogle af de ting, vi snakker om, kan vi ikke snakke om i klasserummet på samme måde. Vi er trænet til at pakke følelser væk i det offentlige rum. Vi skal være varsomme, hvis vi skal have følelser frem. Vi er nødt til at skabe et rum for det,” fortæller hun. 

Siri Haff Andersen, kunstnerisk ansvarlig for Sanseværk, Cantabile 2.
Siri Haff Andersen, kunstnerisk ansvarlig for Sanseværk, Cantabile 2.

Rum for nye indsigter

På mørkets bund er en af de forestillinger, hvor Siri Haff Andersen sammen med to andre kunstnere har arbejdet med at skabe rum for følelser og nye indsigter. Forestillingen er inspireret af mytiske fortællinger om at drage ind i mørket, møde det, der gemmer sig dér, og vende styrket tilbage. Før børnene går ind til forestillingen får de hver en lommelygte, som kan lyse lidt op og bruges til at tilkendegive deres svar på følsomme spørgsmål. 

Annonce

Det handler om at skabe rum, hvor man må mærke sig selv og dele derfra

Siri Haff Andersen

”Det handler om at skabe rum, hvor man må mærke sig selv og dele derfra. I På mørkets bund blev børnene blidt inviteret ind i et hemmelighedsfuldt rum. I det rum måtte følelser godt være. Vi ville vise, at følelser er værdifulde. Det kræver mod at turde vise mere af, hvem man er over for andre. Når vi deler noget fra os selv, så kalder det på følelser, og vi vil gerne skabe et rum, hvor det opleves værdifuldt at turde mærke sig selv,” siger Siri Haff Andersen.

Fra forestillingen På Mørkets Bund af Sanseværk. Foto: Cantabile 2
Fra forestillingen På Mørkets Bund af Sanseværk. Foto: Cantabile 2

Når ind til noget dybere

Siri Haff Andersen har gennem mange år arbejdet med teater – både som professionel kunstner og gennem undervisning i skoler og på institutioner, hvor hun mener, scenekunsten spiller en afgørende rolle:  

”Det scenekunstneriske arbejde kan hjælpe børn og unge med at tappe ind i noget dybere. Vi kan invitere dem ind i et æstetisk og magisk univers, hvor vi kan tale om de helt store ting i tilværelsen. Hvorfor er vi her? Hvad skal vi her? Jeg er meget optaget af, at der sker en transformation for de børn og unge, som medvirker. At de træder ud af deres hverdags-jeg og møder dem selv i de kreative rum. Eleverne skal ikke tage en rolle på for at skjule sig, og ikke bruge teatret til at komme væk fra sig selv. De skal bruge scenekunsten til at komme tæt på sig selv”. 

Det er vigtigt at støtte børn og unge i deres kreativitet

Siri Haff Andersen

Adgang til ens kreative rum

Når teatret er vigtigt for børn og unge, er det også som en arbejdsproces i forhold til at tilbyde dem værktøjer til at forme fremtiden med, mener Siri Haff Andersen.

Fra forestillingen På Mørkets Bund af Sanseværk. Foto: Cantabile 2
Fra forestillingen På Mørkets Bund af Sanseværk. Foto: Cantabile 2

”Det er vigtigt at støtte børn og unge i deres kreativitet. Det er en ressource i os alle, som er enormt vigtig at have adgang til. Det kreative rum og dét at have en kreativ forståelsesramme er afgørende for vores eksistens – også selvom man ikke skal være kunstner. Vi er nødt til at kunne se verden på ny, hvis vi skal overleve som art, og der har den kreative tilgang et afgørende potentiale,” siger hun.

Input udefra

En del af scenekunstens potentiale i forhold til at skabe fællesskaber for både børn og unge er, at de får kendskab til den professionelle kunst. På Waves Festival i Vordingborg, som Siri Haff Andersen er med til at skabe, er der derfor altid et tiltag, som sætter scenekunst på skoleskemaet i dagene, hvor festivalen er i gang. SKVULP! hedder tiltaget, der i år favner 20 internationale, akrobatiske gadeteaterforestillinger, som kommer ud til tre kommuner og spiller for alle skolens elever, hvor forestillingerne skal være med til fremme fællesskaber og give gode kunstneriske oplevelser.

La Belle École, der viser forestillingen Caricatos på SVULP! Foto: La Belle Ecole
La Belle École, der viser forestillingen Caricatos på SVULP! Foto: La Belle Ecole

”Børnene ser noget, som de aldrig har set før. Fysiske, visuelle, akrobatiske værker. Det er tit overraskende at se voksne, der kan lege på den måde, som flere af de medvirkende kunstnere kan. Det at være voksen kan være så meget mere end det, de er vant til. Vi vil gerne vække deres nysgerrighed i forhold til dem selv, andre mennesker og omverdenen – og åbne for nye måder at bruge fx hverdagsobjekter og kroppe på. Kunstnerne er vant til at være på gaden, og deres forestillinger er som oftest ordløse, så hele skolen kan se med, grine og se noget sammen. Det er en helt særlig oplevelse for en skole med en sådan fælles referenceramme,” fortæller Siri Haff Andersen. 

Forestillingerne, der præsenteres på skolerne under SKVULP!, kan også opleves på Waves Festival. På festivalen er der ligeledes er mulighed for at møde Siri Haff Andersen under branchedagen med overskriften Scenekunstneren som underviser, hvor der deles erfaringer og sættes fokus på de udfordringer, der er for scenekunstneren, som underviser børn og unge – både i skoletiden eller som fritidstilbud.

waves festival logo

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Waves Festival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Scenekunstneren som underviser
Onsdag den 23. august kl. 10.
Dagen er et samarbejde mellem Kulturregion Storstrøm og Waves Festival, hvor der deles erfaringer og sættes fokus på de udfordringer, der er for scenekunstneren, som underviser børn og unge. Læs mere her.

SKVULP!
20 internationale forestillinger i kommunerne Vordingborg, Faxe og Guldborgsund. En del af Waves Festivalen, der sætter fokus på at tilbyde scenekunst til børn og unge. Læs mere her.

Waves Festival 2023 afholdes 20. – 26. august.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce