Ludvig Holbergs Jean de France er det oplagte valg, når Rønne Theater i år fejrer sit 200 års jubilæum. Men hvad har Holbergs komedie at gøre med Danmarks ældste fungerende teater? Det fortæller teaterchef Jens Svane Boutrup her mere om til ISCENE.
“Jeg har længe arbejdet med at finde den rigtige vinkel til at fejre Rønne Theaters jubilæum, og Holberg og Jean de France er det oplagte valg. Holberg er den mest spillede dramatiker på Rønne Theater gennem tiden, og Jean de France var på en måde med til at sætte det hele i gang. For det var en opførelse af scener af Jean de France som en del af fastelavnsløjerne i 1818 i Rønne, der førte til, at der blev stiftet et dramatisk selskab, som fem år senere fik bygget teatret. Så der er en direkte linje fra Jean de France og til stiftelsen af teatret,” fortæller teaterchef Jens Svane Boutrup, der også er instruktør og dramatiker bag jubilæumsforestillingen.
En klassiker farves altid af sin samtid
Hvilke greb tog du på teksten for at relatere den i forhold til Rønne Theaters 200 års jubilæum?
“Vores udgave hedder Tour de Jean de France og spilles i to dele. Første del er en slags introduktion til historien og en diskussion af Jean de France og hvilken fortolkning, vi skal spille. Det er fire skuespillere, der fortæller, illustrerer og diskuterer, hvordan Jean de France har været spillet, og hvordan det kan give mening at spille det i dag. Og det er de ikke enige om.
Der er fx en kønsdebat i samfundet i dag, som gør det svært at spille Jean de France, som vi “plejer”. Derfor forskyder vi fortællingen fra at handle om en utilpasset ung mand, der er blevet gak af at være i udlandet, og til en ung mand, der er ved at finde sin seksualitet og identitet i et patriarkalsk lokalsamfund. Det går ikke stille af sig, og pointen er at vise, at en klassiker altid spilles i en samtid, og at fortolkningen altid vil være farvet af den debat, der er i samfundet.
Anden del er så selve Jean de France i en fortættet og bearbejdet udgave, hvor skuespillerne og deres karakterarbejde er i centrum”.
Som skabt til Holberg
Rønne Theater blev etableret i 1823, hvor det officielt åbnede den 30. november. Omgivelserne til den moderne Holberg-iscenesættelse er dermed alt andet end nutidige, men hvordan er det for instruktør og skuespillere at arbejde i et så gammelt teaterrum?
“Det er en stor udfordring at arbejde i et barokteater, og meget anderledes end andre teaterrum. Selvom scenerummet er stort, er det kun en lille del, man i praksis kan bruge. For der er problemer med sigtelinjer, og folk i siderne af salen kan ikke se. Går man for langt op i scenen, så forsvinder lyden. Så man er tvunget frem på scenen, og man skal spille meget frontalt. Det kan nemt snyde skuespillerne, at man føler, publikum sidder meget tæt på. Men på grund af prosceniumsrammen, er der langt fra salen til scenen, så der skal bruges kræfter. Hertil er teaterrum og scene fredet, lysforholdene håbløse og trækkene kan kun bære en meget begrænset vægt,” fortæller Jens Svane Boutrup, der dog også mener, at det gamle rum kan noget ganske særligt.
“Det er et fantastisk teaterrum. Der er en varme og sjæl, som få andre teatre har. Alle skuespillere, jeg har arbejdet med, elsker at arbejde på den scene. Det allerbedste er, at det er som skabt til Holberg. For det minder meget om det teaterrum, Holberg skrev til. Holberg søger hele tiden dialog med publikum, og når man bruger det aktivt, så går det hele op i en højere enhed. Vi har fx lys i salen under forestillingen, så scene og sal er forbundet, og man føler en kontakt og samarbejde omkring forestillingen. Så bliver Holberg rigtig god”.
Positive tilbagemeldinger
Tour de Jean de France havde premiere på Rønne Theater den 1. september og er allerede halvvejs gennem spilleperioden. Men hvordan har publikum taget imod forestillingen? Og er der noget, der har overrasket?
“Publikum har taget rigtig godt imod forestillingen, og der er masser af latter og kontakt. Men efter den første del er de lidt mystificerede, for det er ikke tit, vi viser den slags meta-teater, som i den grad handler om teater. Det virker dog som om, at de diskussioner, vi bringer op i første del, fungerer som et prisme til anden del. Det gør, at publikum kan se flere lag i teksten og iscenesættelsen, og det overrasker mange publikummer positivt,” siger Jens Svane Boutrup.
Uden publikum er der intet teater
Efter 200 år på klippeøen er det oplagt også at tænke på fremtiden. Rønne Theater er, ifølge Jens Svane Boutrup, gået hen og blevet en vigtig del af Bornholm – både for de mennesker, der bruger teatret aktivt, og for dem, der aldrig selv kommer der.
“Rønne Theater har en særlig plads på Bornholm og rigtig mange kender teatret – også selvom de måske ikke selv bruger det. Det er lykkedes at bevare teatret, passe og pleje det, så det i dag fremstår virkelig flot og funktionsdygtigt. Særligt når den sidste nye renovering af scene og teknik igangsættes om kort tid. Teatret har altid været et samlingspunkt for forskellige grupper på Bornholm, og en vigtig del af egnsteatret Bornholms Teaters identitet. For selvom vi bare bor på teatret, så er mange af vores forestillinger designet til netop dette rum og med dets særlige historie som bagtæppe,” fortæller han.
“Jeg tror på, at teatret og scenekunsten altid vil være der, men jeg synes også, det er svære tider. Vi kan se, at opbakningen svinger meget både politisk og publikumsmæssigt, og selvom det er helt tydeligt for enhver, at det er fællesskab og eftertanke, vi har brug for, så opsøger mange af os det modsatte. Min drøm er, at teatret bruger flere af sine kræfter på at tænke over og arbejde med sin relevans for publikum og sin relation til publikum, og færre kræfter på nybyggerier, institutionalisering, kvantitet m.m. For uden publikum er der intet teater, og uden en relation til og relevans for publikum, er teatret ligegyldigt,” afslutter Jens Svane Boutrup.
Tour de Jean de France spiller 1. – 23. september 2023 på Rønne Theater. Læs mere her.