Seminaret for Dansk Samtidscirkus præsenterede konkrete, langtidssigtede strategier for udviklingen af scenekunsten, og inviterede samtidig til refleksive og konstruktive dialoger om kunstens identitet.
DYNAMO bød i samarbejde med Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst (PUS) og brancheforeningen Dansk Samtidscirkus inden for til et seminar om fremtiden for dansk samtidscirkus. Ildsjæle fra hele branchen samledes for at diskutere alt fra identitet til strategier. Målet om at få anerkendt og defineret samtidscirkus som legitim kunstform i samfundet var dagens helt gennemgående tema.
Gode nyheder
Bestyrelsesleder for Statens Kunstfond, Gitta Malling, åbnede dagen med gode nyheder, da hun annoncerede et afgørende tiltag, der både skal øge kendskabet til dansk samtidscirkus og give danske artister en international scene at stå på.
”Det er en af PUS’ opgaver at fremme udviklingen af nye scenekunstformer, og i de fire år, vi sidder i udvalget, har vi valgt at have fokus på samtidscirkus for at hjælpe med at give genren et ekstra løft. Og det vil vi meget gerne gøre i dialog med miljøet,” fortalte Gitta Malling, der også havde konkrete initiativer i gang:
”Vi har indgået et samarbejde med Riksteatern om at være partner på CirkusExpo i Stockholm. Tidligere har det kun været svenskere og finnere, som har kunnet deltage, men nu bliver det også muligt for danske artister og kompagnier”.
Dette bud på en international præsentationsscene for dansk samtidscirkus markerer ifølge Gitta Malling en æra af muligheder og potentiale for genren. CirkusExpo 2024 i Stockholm kan således blive et kraftfuldt skridt hen imod at udbrede kendskabet til dansk samtidscirkus og dermed forbedre omstændighederne for de udøvende cirkusartister og kompagnier.
Gitta Malling opfordrede til at søge om økonomisk støtte til deltagelse på CirkusExpo 2024 gennem puljen Scenekunst: Internationale aktiviteter, der har frist allerede 2. oktober 2023. Med denne nyhed var dagen i gang og programmet fortsatte med en række oplæg og dialoger.
Mere end 16 mand og en søløve
”Cirkus behøver ikke at være 16 mand og en søløve”.
Sådan lød ordene fra Michael Eigtved, lektor ved Institut for Kunst og Videnskab på Københavns Universitet. Med denne udtalelse påpeger Eigtved, at cirkus er mere end blot sukkerrør og dyrskue, skønt genren lider under stærke konnotationer til dette mere konventionelle cirkusmiljø. Samtidscirkus betoner en tværæstetisk mangfoldighed, som ifølge Eigtved besidder et transformativt potentiale.
Han opfordrede til at tale mere intellektuelt om cirkus og dermed vise, at det er andet og mere end underholdning, at cirkus agerer som en udforskning af grænser i en fusion af kulturelle og æstetiske udtryk. Netop derfor understreger – ikke kun Eigtved, men flere af seminarets oplægsholdere – vigtigheden af at danne kunstneriske alliancer.
Michael Eigtved uddybede sin pointe ved at beskrive, hvordan transformation bliver mulig i det kollektive rum gennem synergien omkring kunsten. I det kollektive samarbejde smelter kreative sind sammen og skaber noget, der går ud over det forventede.
International inspiration
I forlængelse af Michael Eigtveds pointer trådte den litauiske teaterdirektør Gildas Aleksa og Lotta Nevalainen, international udviklingsdirektør i Circus & Dance Info Finland, frem som levende repræsentanter for cirkussets globale appel og vigtigheden af at danne kunstneriske alliancer.
Gildas Aleksa delte sine erfaringer med skabelsen af den internationale festival for samtidscirkus, Cirkuliacija, i Litauen. Han kastede lys over de forskellige udfordringer, som Litauens cirkusmiljø står overfor, men betonede også de mange succesoplevelser. Oplægget var præget af en just do it-mentalitet og vidnede om vedholdenhed trods strukturelle, logistiske og økonomiske udfordringer. Lotta Nevalainen præsenterede fusionen af de to tidligere organisationer, Circus & Dance Info Finland, og uddybede de potentielle horisonter for dansk samtidscirkus ved at arbejde organisatorisk.
Begge oplæg lagde vægt på, at cirkus er en global familie, der deler inspiration og oplevelser på tværs af grænser, og fungerede som inspirerende internationale eksempler på succes.
Mod en ny diskurs
Dagen blev afrundet med at nedtone den ellers af og til højtflyvende retorik med konkrete visioner og ønsker for fremtiden inden for dansk samtidscirkus.
Deltagerne ønsker at ændre teaterforeningers navne til scenekunstforeninger. Initiativet skal agere primus motor for at ændre diskursen om scenekunst ved at gøre begrebet mere inkluderende for forskellige stilarter og æstetiske udtryk.
Artisterne vil desuden arbejde for flere ressourcer til produktioner og for tværæstetisk undervisning i skolerne. Statens Kunstfond og Dansk Samtidscirkus har også et ønske om at skabe en stor, unik forestilling, der kan vise potentialet i samtidscirkus for et bredere publikum og beslutningstagere.
Mindre kamp, mere kunst
Dansk Samtidscirkus bevæger sig mod en spændende fremtid, hvor konkrete tiltag og visioner er sat i værk. Seminaret sluttede i en fælles positiv stemning for fremtiden. En fremtid, hvor man ikke behøver at forsvare, argumentere eller kæmpe for kunstens legitimitet, men derimod kan bruge energien på at skabe. Der herskede blandt deltagerne en stærk tro på, at dansk samtidscirkus, midt i al støjen, vil finde sin egen stemme, og definere sig som særegen og legitim kunstart.